וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגות מסמנת כיוון לבתי ההשקעות הגדולים החשופים לניגודי עניינים: הכריזה על יציאה מענף החיתום

שרית מנחם

23.7.2008 / 7:16

הממונה על שוק ההון באוצר, ידין ענתבי, הוא שדחף לניתוק גופי החיתום מבתי ההשקעות



>> לפני קצת יותר משנה גויס דודו טובול להקים את חברת החיתום של פסגות (80%) ובנק לאומי (20%). בתוך זמן קצר כבשה פסגות-לאומי ושות' חיתום את שוק ההנפקות הישראלי והותירה את המתחרים הוותיקים מאחור.



אבל למרות ההצלחה הגדולה, החליטו השבוע בפסגות, בית ההשקעות הגדול בשוק בניהולו של רועי ורמוס, לצאת מפעילות החיתום. ההחלטה מגיעה אמנם בימים קשים לשוק ההנפקות, אבל סגירת פעילות רווחית כל כך, גם לטווח ארוך, היא מהלך דרמטי עבור פסגות. פעילות חיתום מנוהלת בידי מעט אנשים, מבנה הוצאותיה רזה ושולי הרווח נדיבים. למרות המצב הגרוע בשוק ההון וזרם ההנפקות הדליל, פסגות נחשבת לשחקנית בולטת, כך שסגירת הפעילות תתבטא בוודאי גם בדו"חות הכספיים.



אפשר להניח שחברת החיתום שהקימה פסגות תמשיך לפעול בבעלות חדשה, ובכל זאת, הנוכחות של פסגות כבעל מניות נתנה לה רוח גבית חזקה. הכוח שלה נובע בעיקר מתיק הנכסים הענק שהיא מנהלת - יותר מ-80 מיליארד שקל. גודלה העניק לה גם יתרונות מול החברות המנפיקות, שמתרשמות משיקולים אלו כשהן באות לבחור בקונסורציום חתמים.



יש להניח שהמתחרים הגדולים של פסגות - כלל פיננסים חיתום, פועלים-אי.בי.אי, דש איפקס חיתום ולידר חיתום, אולי ישמחו על המהלך המפתיע של פסגות, אך כמה מהם ייאלצו להתמודד עם הכיוון שמסמנת פסגות, ודי ברור שהוא ילחץ גם על כלל ודש איפקס לחשוב על יציאה מהתחום.



ההחלטה של מנהלי פסגות לוותר על בור השומן של החיתום היא כמובן לא אקט חברי כלפי המתחרים. מי שדחף אותם לכך הוא הממונה על שוק ההון באוצר, ידין ענתבי, שפועל נמרצות לניתוק גופי החיתום מגופי ההשקעות.



ענתבי מעדיף שלא יהיה פוטנציאל לניגוד עניינים בגוף אחד שבו יושבים יחד אנשי חיתום, אנליסטים ומנהלי השקעות. מבחינתו זה מזמין בעיות ופותח צוהר לניגודי עניינים.



בבתי ההשקעות טענו עד היום כי הם מונעים משיקולים טהורים בכל מגזר, אבל ענתבי לא השתכנע. במסגרת זו גם אישרה באחרונה ועדת הכספים של הכנסת תקנות חדשות המגבילות השתתפות של גופים מוסדיים בהנפקה הקשורה לחתם שלהם.



הרגולציה אינה היחידה שתלחץ על חברות החיתום. ציבור החוסכים והמשקיעים ממשיך לחשוש שהכסף שלו יהיה לעזר בהנפקות לא ראויות ומסוכנות רק כדי שבעל הבית יגזור קופון מעוד הנפקה מוצלחת. המהלך של פסגות מאפשר לה להיראות נקייה מניגודי עניינים ולהתרכז רק בניהול השקעות, מה שעשוי ליצור לה יתרון תדמיתי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully