וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עברו שלושה חודשים - והתשואות של הלמן אלדובי הן עדיין קופסה שחורה

אתי אפללו

23.7.2008 / 8:33

קרנות הפנסיה סוגרות חציון עם תשואה שלילית ממוצעת של 0.33% וגיוס נטו של 3.6 מיליארד שקל ■ הראל פנסיה ומיטבית עתודות הציגו תשואה חיובית ■ אקסלנס הפסידה 2.4% ■ גם ברמה הרגולטורית עבר על ענף הפנסיה חציון סוער: בעקבות הסכם פנסיה חובה הצטרפו ע



>> החציון התנודתי שעבר על שוק ההון השפיע גם על קרנות הפנסיה, אבל פחות. אם קופות הגמל וביטוחי המנהלים סיימו את החציון עם תשואה שלילית מצטברת של כ-3.5%, הרי שקרנות הפנסיה מציגות בתקופה זו תשואה שלילית מצטברת של 0.33% בלבד.



האג"ח המיועדות של המדינה - שמהוות 30% מתיק ההשקעות של קרנות הפנסיה ומבטיחות תשואה של 4.85% - מהוות בתקופות של עליות בשווקים משקולת שמכבידה על קרנות הפנסיה. עם זאת, בתקופות של ירידות כמו בחציון הראשון של 2008, הן מהוות כרית ביטחון לענף וממתנות את הירידות.







למרות תמונת המצב בשווקים חלק מקרנות הפנסיה הציגו תשואה חיובית במחצית הראשונה. בראש עומדת גלעד, שאותה רכשה בתחילת השנה חברת הביטוח הראל ושמשקיעה מעט מאוד במניות (7.7% מהתיק), עם תשואה מצטברת של 2.63%.



את התשואה השלילית המצטברת הגבוהה ביותר במחצית הראשונה השיגה קרן הפנסיה של אקסלנס פנסיה עם תשואה שלילית של 2.37%. עם זאת, יתכן ויש קרן שמציגה תשואה שלילית הגבוהה מכך - קרן הפנסיה של הלמן אלדובי. בתחילת השנה הקרן התבלטה לרעה בתשואות שהשיגה, אבל ממארס הקרן לא מפרסמת תשואות בשל בעיות תפעוליות.



מבין קרנות הפנסיה הגדולות (שמנהלות מיליארד שקל ומעלה) הראל פנסיה ומיטבית עתודות של כלל הצליחו לסיים את החציון עם תשואה מצטברת חיובית, בעוד שמקפת של מגדל, הפניקס פנסיה וקרן הפנסיה הגדולה מבטחים של מנורה מבטחים סיימו את החציון עם תשואה שלילית למבוטחים.



מבחינת היקף הנכסים המנוהל - השינויים שחלו בשוק החיסכון הפנסיוני, וביחוד הכניסה לתוקף של הסכם פנסיית חובה, משפיעים לטובה על הענף. השפעות אלה מצטרפות להפקדות השוטפות של הכספים לקרנות הפנסיה. כל קרנות הפנסיה גייסו כספים בחציון הראשון, כאשר הענף גייס ביחד 3.6 מליארד שקל. קרן הפנסיה מקפת של מגדל מובילה בגיוסים מתחילת הרבעון עם גיוס של 1.13 מליארד שקל, כאשר אחריה מבטחים של מנורה מבטחים עם 1.1 מיליארד שקל. מיטבית עתודות צמחה ברבעון ב-697 מיליון שקל.



הקרנות הקטנות עדיין מאחור



גם בחציון הזה לא הצליחו קרנות הפנסיה הקטנות להתרומם, וככלל, הציגו ביצועים נחותים לעומת הקרנות הגדולות. מיטב, אקסלנס פנסיה ויובלים סיימו את החציון עם תשואות שליליות הגבוהות מ-1%. לכך מצטרפת גם הלמן אלדובי, שתוצאותיה לא ידועות. על רקע זה בולטות לטובה שתי קרנות הפנסיה של איילון מגן זהב ופסגה שהצליחו להציג תשואות מצטברות חיוביות.



מגן זהב, שנשענת בעיקר על עמיתי צבא הקבע, מציגה תשואה חיובית נאה של 1.53% מתחילת השנה, ואף נהנית מגיוסים גבוהים ביחס לקרנות הפנסיה הקטנות, עם צבירה של 54 מיליון שקל מתחילת השנה. אקסלנס נשואה פנסיה מציגה מתחילת השנה תשואה שלילית גבוהה של 2.37% וצמיחה נמוכה של 7.4% - לאחר שבחודש יוני אף נפדו ממנה כספים.



גם ברמה הרגולטורית עבר על ענף הפנסיה חציון סוער. הסכם פנסיה חובה בין התמ"ת לארגוני העובדים, שנכנס לתוקף בתחילת 2008, גרם לצמיחה בענף. בעקבות ההסכם הצטרפו למעגל מקבלי הפנסיה עוד כ-150 אלף איש בחציון הראשון.



תיקון 3, שנכנס לתוקף בתחילת השנה והפך את החיסכון הפנסיוני לקצבתי, הפך את קרנות הפנסיה למוצר הבסיס של החוסך הפנסיוני. אם בעבר היה נהוג ששכירים חוסכים בקרן פנסיה ועצמאים בקופת גמל, כעת קרנות הפנסיה נתפסות כמוצר הבסיס בכל תיקי החיסכון, וגמל וביטוחי מנהלים כמוצרים המשלימים לשם פיזור סיכון החיסכון הפנסיוני. בנוסף, התיקון גרם להבחנה בין קופות גמל לא משלמות קצבה (שהן קופות הגמל ה"רגילות", כמו עצמה, תמר, וגדיש) לבין קופות גמל משלמות קצבה - שישלמו את הקצבה למבוטח בעת הפרישה.



כיום קרנות הפנסיה הן הרוב המכריע של הקופות המשלמות קצבה. על כן, ולמרות הקשיים של קרנות הפנסיה הקטנות, יותר בתי השקעות וחברות ביטוח פועלים להיכנס לשוק. בית ההשקעות אלטשולר שחם קיבל באחרונה רישיון להפעיל קרן פנסיה, חברת הביטוח הכשרה ביטוח נמצאת בתהליכי רשיון להקמת קרן פנסיה.



חלק מבתי ההשקעות שאין להם קרן פנסיה בחרו בפתרון זמני אחר של ניהול מסלולי השקעות ממותגים ביחד עם קרן פנסיה. לדוגמה, פריזמה והדס ארזים מנהלות מסלולי השקעות ממותגים עם קרנות הפנסיה של איילון. עם זאת, עד כה הפעילות לא תופסת תאוצה.



שינויים בצמרת



שני אירועים חשובים נוספים עברו על קרנות הפנסיה בחציון: הראשון, קרן הפנסיה הגדולה מבטחים החדשה החליפה מנכ"ל. אורן אל און שעמד בראשה מעת רכישתה על ידי מנורה לפני כארבע שנים, פרש מתפקידו. מנורה בחרה דווקא בבנקאי לראש הקרן, הנתפשת בעממית - יעקב רוזן, לשעבר בכיר בבנק הפועלים.



בארבע השנים שבהן אל און עמד בראש הקרן היא הצליחה לעלות מהיקף נכסים של 11 מיליארד שקל ל-20 מיליארד שקל ולשמור על מעמדה כקרן הפנסיה המובילה. עם זאת מבחינת נתח שוק, מבטחים יורדת מ-43% ל-40% על רקע צמיחה מהירה של הקרנות המתחרות.



מקפת של מגדל, לדוגמה, צמחה בקצב מהיר יותר ממבטחים בחציון הראשון של 2008. גם במקפת צפויים בקרוב שינויים בצמרת, לאחר שיו"ר החברה יונל כהן עבר לכהן כמנכ"ל מגדל. בקרוב יודיע כהן על שינויים בצמרת מקפת - או שימנה יו"ר חדש או שימנה את מנכ"ל מקפת רונן טוב ליו"ר בנוסף לתפקידים נוספים במגדל, וימנה למקפת מנכ"ל חדש.



השינוי הנוסף הוא הערכות לקראת מכרז הפנסיה הגדול של צבא הקבע - כל קרנות הפנסיה נערכות למכרז, על אף שדמי הניהול צפויים להיות נמוכים. איילון, המחזיקה בקרן הפנסיה מגן זהב שבה מבוטחים מחצית מאנשי הקבע (החצי השני במקפת), אף נכנסה לשותפות עם פסגות בקרן הפנסיה מגן זהב כדי להיערך למכרז זה.



הפנסיה של חברת החשמל בניהול כלל השיגה תשואה מצטברת של 5.24% מתחילת השנה



>> כספי הפנסיה של חברת החשמל השיגו תשואה מצטברת של 5.24% מתחילת השנה. הכספים, שהיקפם 17 מיליארד שקל, מנוהלים על ידי כ.פ.י שבבעלות כלל ביטוח מאז 2004. קרן הפנסיה של חברת חשמל תקציבית וזכויות העובדים הזכאים מוגדרות מראש.



בחודש שעבר פרשו מנהלי קרן כ.פ.י אהרון ציטרין ואסף גרמן מניהולה. השניים ניהלו את הקרן מיום הקמתה ודגלו במדיניות השקעות של חשיפה נמוכה למניות (פחות מ-10%) והתמקדות בהשקעות אג"חיות והשקעות ריאליות.



כאשר הוקמה כ.פ.י וזכתה במכרז חברת החשמל נשמעה ביקורת ספקנית ביותר על המחיר שהציעה, שנראה נמוך לפי הקריטריונים שהיו מקובלים אז בשוק. בפועל, אמרו ציטרין וגרמן שכ.פ.י שמרה על רווחיות בכל השנים, ותרמה לכלל רווח נקי של מיליון שקל בשנה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully