וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר רכש בשבוע האחרון עשרות מיליוני דולרים

טל לוי

23.7.2008 / 13:49

האוצר מנצל את שער הדולר הנמוך כדי להקטין את החוב החיצוני של ישראל. מטרתו של משרד האוצר אינה מכוונת להשפיע על שער החליפין, שכן מנדט שכזה נתון בידיו של בנק ישראל בלבד

לא רק בנק ישראל אלא גם משרד האוצר מתערב במסחר במט"ח, גם אם מדובר בעסקות בקנה מידה מצומצם יותר. ל-TheMarker נודע כי בשבוע האחרון ביצע משרד האוצר עסקות בהיקף כולל של כמה עשרות מיליוני דולרים.

המשרד רכש דולרים בעסקות עתידיות, כך שהוא ניצל את שערו הנמוך של הדולר בכדי לחסוך כסף בהחזרי החוב החיצוניים של ישראל. בחודש יוני רכש משרד האוצר מאות מיליוני דולרים, במטרה לחסוך כסף בהחזרי חוב חיצוניים.

מטרתו של משרד האוצר אינה מכוונת להשפיע על שער החליפין, שכן מנדט שכזה נתון בידיו של בנק ישראל בלבד - שרוכש מדי יום 100 מיליון דולר. משרד האוצר, באמצעות אגף החשב הכללי, אמון על ניהול החוב של ישראל שחלקו נלקח כהלוואות מחו"ל. חלק מהחוב נקוב בדולרים, כך שהחשב הכללי מנצל את שער הדולר הנמוך כדי לבצע עסקות "פורוורד". מדובר בעסקות בהן מחליף החשב הכללי חובות דולריים בשקלים - לפי שער החליפין הנמוך. במקרה שכזה, גם אם הדולר יעלה, לפחות חלק מהחוב ישאר צמוד לשער החליפים הנמוך.

בעוד שלבנק ישראל יש יעד התערבות מוצהר של רכישת 8 מיליארד דולר נוספים, הרי שלאוצר יש אפשרות לרכוש דולרים בהיקף גבוה עוד יותר. חובות החוץ של ישראל נאמדים בכ-30 מיליארד דולר ובאופן תיאורטי, האוצר יכול לבצע עסקות דומות בקצב המתאים לו.

מחזור המסחר הכולל בשוק המט"ח נאמד במעט יותר מ-2 מיליארד דולר ליום, כאשר בנק ישראל מחזיקים בממוצע ב-5% מנפח המסחר. האוצר ביצע השבוע עסקות בהיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים ולכן השפעתו מועטה יותר במובן הטכני. עם זאת, ההשפעה של האוצר מתבטאת בכך, שהשחקנים בשוק יודעים שיש גוף נוסף בעל כיסים עמוקים, שמתערב גם הוא בשוק המט"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully