וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: עובדים שעברו בשנים 1983-1995 מהמגזר העסקי למגזר הציבורי היו פחות מוכשרים מעמיתיהם

טל לוי

23.7.2008 / 15:37

מנגד: עובדים שעברו מהמגזר הציבורי למגזר העסקי היו העובדים המוכשרים ביותר



עובדים שעברו מהמגזר הציבורי בישראל אל המגזר העסקי בשנים 1983 עד 1995 (במיוחד גברים) היו בממוצע מוכשרים יותר מהעובדים שנשארו במגזר הציבורי. מנגד, עובדים שעברו מהמגזר העסקי אל המגזר הציבורי בשנים האמורות היו בממוצע מוכשרים פחות מעובדים שנשארו במגזר העסקי. מעניין כי שכרם של עובדים אלו עלה פחות משכרם של עובדים שנשארו במגזר העסקי.



המסקנות הללו, הגם שהן נכונות לתקופה שלפני 13 שנים לכל הפחות, עולות ממחקר שפירסם היום יובל מזר ממחלקת המחקר בבנק ישראל. כמו כן, מעיד המחקר כי המגזר הציבורי משך אליו את העובדים הפחות מוכשרים מתוך המגזר העסקי.



ההנחה במחקר של מזר היא שעובדים מוכשרים זוכים לשכר גבוה יותר ולכן בדק מזר את שארית השכר הלא מוסברת של העובדים בשנת 1983 כמדד לכישרון היחסי של העובד. מזר בדק האם יש מתאם חיובי או שלילי בין שארית זו לבין הנטייה לעזוב את המגזר הציבורי או העסקי. השארית הלא מוסברת היא הסטייה של שכר העובד משכרם הממוצע של עובדים הדומים לו בתכונותיהם הנצפות - הגיל, ההשכלה, המגדר, המוצא וכדומה.



נמצא שככל ששארית זו הייתה גדולה יותר, הסיכוי של עובד לעזוב את המגזר הציבורי לטובת המגזר העסקי במהלך התקופה הנחקרת היה גדול יותר; משמע שהעובדים המוכשרים יותר נטו לעזוב את המגזר הציבורי אף על פי ששכרם היה גבוה מזה של עמיתיהם הדומים להם בתכונות הנצפות. ממצא זה תקף בעיקר לגבי גברים ממרבית קבוצות האוכלוסייה, אך גם לגבי קבוצות אוכלוסייה שונות של נשים, ובראשן אלה שעבדו בשנת 1983 במשרה מלאה. לעומת זאת, ככל ששארית זו הייתה גדולה יותר, הסיכוי של עובד לעזוב את המגזר העסקי לטובת המגזר הציבורי היה נמוך יותר; משמע שהעובדים המוכשרים יותר נטו להישאר במגזר העסקי. הממצא האחרון תקף לגבי שני המינים באותה מידה.



עוד נמצא שעובדים משכילים, עובדים בעלי משלח יד אקדמי, עובדים שעבדו שעות מעטות יחסית ונשים נטו להישאר במגזר הציבורי; גברים נטו להישאר במגזר העסקי; בעלי משלח יד אקדמי נטו לעזוב את המגזר העסקי; מנהלים נטו להישאר במגזר שבו הם עבדו בתחילת התקופה.



המחקר בדק גם אם קצב עליית השכר החודשי של העובדים שעברו ממגזר למגזר במהלך התקופה היה שונה מזה של העובדים שנשארו באותו מגזר לאורך כל התקופה. נמצא שעליית שכרם של העובדים שעברו מהמגזר העסקי לציבורי הייתה נמוכה ב-25 עד 35 אחוז מזו של העובדים אשר נשארו במגזר העסקי. לעומת זאת, ממצא מפתיע במידה מסוימת הוא, שעליית שכרם של העובדים שעזבו את המגזר הציבורי לא הייתה שונה מזו של העובדים אשר נשארו בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully