וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההזמנות הואטו, הספקים לוחצים

שמואל שוסטר

24.7.2008 / 6:55

"הספקים בישראל לוחצים לעדכן כלפי מעלה מחירים"



היחלשות הדולר, שהחלה לצבור תאוצה במקביל למשבר הכלכלי בארה"ב, הביאה לפגיעה כפולה בחברות ההיי-טק הישראליות הנסחרות בוול סטריט.



לדברי גבי זליגסון - מנכ"ל נובה מכשירי מדידה, המפתחת ומשווקת ציוד לתעשיית המוליכים למחצה - "הבעיות המרכזיות נגזרות מירידת שער הדולר מול השקל. העובדה שהעסקים נעשים ברובם בדולרים ושהמשכורות בישראל משולמות בשקלים פוגעת בחברות הישראליות ובספקים בישראל, שלוחצים לעדכן כלפי מעלה את החוזים ארוכי הטווח שנחתמו כשהדולר היה גבוה".



משיחות עם מנהלים בכירים בתעשיית הטכנולוגיה הישראלית עולה כי התחזקות השקל הזניקה את עלות ההעסקה של מהנדסים ישראלים בדרגי הביניים לכ-170 אלף דולר בשנה, וכי חברות רבות מחפשות חלופות זולות יותר. בעיה נוספת, לדברי זליגסון, היא שחברות רבות רוכשות את חומרי הגלם מאירופה, ונפגעות מהתחזקות היורו לעומת הדולר.



עדות לכיוון שאליו צועד המשק אפשר לקבל מדבריו של ינקי מרגלית, יו"ר ומנכ"ל אלדין. בעבר אמר מרגלית כי לא יחליף מתכנתים ישראלים במתכנתים זולים יותר; ואולם לאחר פרסום דו"חות החברה לרבעון הראשון של 2008 הצהיר בראיון ל-TheMarker כי "ייתכן שאת המתכנתים הבאים כבר נמצא במקומות אחרים, לאו דווקא בישראל".



ב-2 ביולי פירסמה אלדין אזהרת רווח והודיעה כי היא צופה רווח נקי של 4 סנטים למניה בלבד ברבעון השני של 2008, לעומת 29 סנט ברבעון הראשון. בתגובה קרסה מניית החברה ב-34% ביום מסחר אחד, ו-60 מיליון דולר משווי החברה נמחקו. מאז הספיקה המניה להתאושש והוסיפה 8.8% לערכה, אך מתחילת השנה רשמה מניית אלדין ירידה של כ-64%.



הדולר אינו הבעיה היחידה של החברות הישראליות. בעקבות מצוקת האשראי והקושי לגייס כספים הואטה פעילות המשק בארה"ב באופן מהותי. חוסר הוודאות הביא חברות אמריקאיות רבות לעצור את תוכניותיהן להמשך השנה. בשל כך נעצרו גם הזמנות ופרויקטים הקשורים בספקים ישראליים, ואם לא יתרחש שינוי, חברות ישראליות רבות עשויות לחוש על בשרן את הירידה בהיקף ההזמנות ברבעונים הבאים.



לדברי מרגלית, ההאטה הכלכלית בעולם גוררת הארכה של מחזורי הקנייה, כך שחברות שבעבר היו מבצעות הזמנה באופן מהיר מאריכות כיום את פרק הזמן שבו הן שוקלות רכישות חדשות - והזמנות מתוכננות נדחות לרבעונים מאוחרים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully