וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיל של בנק ישראל לאוצר: נתמוך בהקמת מאגר נתוני אשראי אם תוותרו על הפרדת כרטיסי האשראי מהבנקים

אתי אפללו

24.7.2008 / 7:09

מאגר הנתונים יאפשר לכל גוף נותן אשראי לקבל מידע על הרגלי התשלומים של כל לקוח

בעוד כחודש תציג ועדת אריאב לבחינת שכלול שוקי ההון והבנקאות בישראל את מסקנותיה - וחבריה מסוכסכים מתמיד. על הפרק עומדים שני נושאים: הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים - ושינוי בחוק נתוני אשראי ויצירת מאגר נתונים על כל אדם. המאגר יאפשר לגופים נותני אשראי לקבל נתונים שיעזרו לקבוע דירוג אשראי לכל אדם.



את ההצעה להפרדת חברות כרטיסי אשראי מהבנקים מקדם במרץ רב הממונה על שוק ההון באוצר, ידין ענתבי, בגיבוי הממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן וח"כ גלעד ארדן (הליכוד) - שטוענים כי הפרדת כרטיסי האשראי מהבנקים תפתח את השוק לגורמים נוספים למתן אשראי, ותעורר את התחרות. מולם ניצב בנק ישראל, שמתנגד לעסקה ומציין כי הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים תפגע ביציבותם, ותגרום לעליית מחירי האשראי לצרכנים. יו"ר רשות ני"ע, זהר גושן, עומד בנקודה זו לצדו של בנק ישראל.



ההצעה לתיקון לחוק נתוני אשראי נדונה במשרד המשפטים בימים אלה, ואולם על מנת לערוך בה תיקון מהותי שאכן יגרום לשינוי בשוק האשראי, יש צורך בשיתוף פעולה של כל הרגולטורים - זאת מכיוון שהבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, מתנגדים בנחרצות לתיקון.



תיקון מהותי לחוק נתוני אשראי יהיה כזה שיקים מאגר מידע מרכזי, שאליו ינותבו נתונים שיאפשרו לגופים נותני אשראי (בנקים וגופים אחרים שעוסקים במתן אשראי, כמו חברות ביטוח) לבנות פרופיל שיאפשר דירוג אשראי לאדם. במאגר לא יהיו רק נתונים שליליים שיאפשרו לקבוע מיהו "לקוח רע" (כגון צ'קים שחזרו) - אלא גם נתונים חיוביים, כגון עמידה בתשלומי משכנתאות ובהחזרי הלוואות, שיאפשרו לזהות "לקוח טוב" ולהתחרות עליו.



בבנק ישראל משוכנעים כי תיקון מקיף לחוק נתוני אשראי יועיל לתחרות בשוק האשראי, וכי יש לקדם תיקון שכזה על אף עמדת הבנקים הגדולים. ואולם בבנק ישראל מוכנים לפעול לקידום תיקון שכזה רק לאחר שענתבי וקן יירדו מדרישתם להפריד את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים במסגרת ועדת אריאב, וישתפו פעולה בקידום התיקון בחוק נתוני אשראי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully