וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק הדואר ימוזג חלקית עם אחד הבנקים הקטנים

מירב ארלוזורוב

24.7.2008 / 7:12

הצעה: הסניפים יישארו בבעלות חברת הדואר, אך ישמשו סניפים של אחד הבנקים - המזרחי, הבינלאומי או דיסקונט. לדואר יש מאות סניפים

ועדת אריאב לבחינת שכלול שוקי ההון והבנקאות בישראל בוחנת מיזוג חלקי של בנק הדואר עם אחד מהבנקים הקטנים בישראל. הכוונה היא לבנק המזרחי, הבינלאומי ואולי גם דיסקונט.

על פי הרעיון הנבחן, סניפי הדואר יישארו בבעלות חברת הדואר, אבל במקביל ישמשו גם כסניפים של אחד הבנקים הקטנים - וזאת תמורת תשלום שיעביר אותו בנק לדואר. לשם כך יצטרכו עובדי הדואר לעבור הכשרה שתאפשר להם להגיש גם שירותי בנקאות.

הפיכת סניפי הדואר לזרוע הארוכה של אחד הבנקים הקטנים תגדיל עד מאוד את הנוכחות של אותו בנק בשוק הישראלי - זאת מאחר שלדואר יש מאות סניפים, בכל היישובים בישראל. למעשה, חבירה לדואר תהפוך את אותו בנק קטן לבנק בעל מספר הסניפים הרב ביותר בישראל, וזאת מבלי שהוא משקיע בהקמת סניפים. בוועדת אריאב, בראשותו של מנכ"ל משרד האוצר ירום אריאב, מקווים כי בכך יקבל אותו בנק קטן חיזוק משמעותי, שיאפשר לו להתחרות בצורה טובה יותר בשני הבנקים הגדולים - הדואופול של הפועלים ולאומי.

החבירה לבנק קטן, כקבלן משנה של אותו בנק, תאפשר לדואר לנצל את הפריסה הסניפית הרחבה שלו לשם חדירה גם לתחום הבנקאות. רעיונות אחרים שהיו עד כה - של הפיכת הדואר עצמו לבנק - נפסלו בשל ההשקעה העצומה הכרוכה בכך. הפיכת הדואר לבנק צריכה היתה לחייב את הדואר לצבור הון של מאות מיליוני שקלים, ולהשקיע מיליארדי שקלים גם בהכשרת עובדים מתאימים ובעיקר בהכשרת מערכת המחשב הנדרשת להפעלת בנק. העלויות המדוברות הפכו את הרעיון לבלתי ריאלי.

באמצעות החבירה לבנק קטן חוסך הדואר את העלויות הנדרשות בצבירת הון ובהקמת מערכת מחשב - אלה יישארו בידי הבנק הקטן. יש לציין כי לדואר יש כבר מערכת סליקה, וכי הוא מקיים כיום כמה מערכות תשלומים בסיסיות - תשלומי מסים שונים, החלפת מט"ח וכד' - אבל בין אלה ובין פעילות בנקאית של העמדת הלוואות וקבלת פיקדונות, המרחק הוא רב.

ועדת אריאב בוחנת שורה של רעיונות, אשר אמורים לתרום להגדלת התחרות בבנקאות הקמעונית בישראל. הרעיון הבולט ביותר הוא זה של הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים, אבל הוא גם נתקל בהתנגדות עיקשת של בנק ישראל. רעיונות חלופיים הם סיוע באשראי לעסקים קטנים באמצעות קרנות ממשלתיות ייעודיות לכך, וכן באמצעות בחינה מחדש של חוק נתוני האשראי - החוק שאמור לאפשר לספקי אשראי מתחרים לבנקים לפעול בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully