וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופות גמל: פסגות גייסה מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2008; פריזמה איבדה מיליארד שקל

אתי אפללו

24.7.2008 / 8:53

ביוני בלבד נפדו מפריזמה 300 מ' ש'; דש גייסה חצי מיליארד ש' במחצית הראשונה ומאקסלנס נפדו 400 מ' ש'



קופות גמל



קשה למצוא הסבר טוב לאובדן של 1.118 מיליארד שקל בקופות גמל בחצי שנה. אם בפריזמה ירצו למצוא הסבר לסכום שיצא מקופות הגמל של בית ההשקעות, ראוי שיחפשו אותו באובדן האמון של העמיתים. זאת, לאחר שהמסחר באופציות מעו"ף גרם לעמיתים בקופות הגמל חרמון ותבור הפסדים גבוהים בינואר. עבודה זו יחד עם תשואות גרועות שנמשכו במחצית השנה הראשונה הם מתכון בטוח לנטישה.



אם פריזמה קיוותה שתוכנית הפיצויים שעליה הכריזה - להחזיר לעמיתים חלק מהפסדיהם - תצליח למנוע מהם להצביע ברגליים, היא התבדתה. 300 מיליון שקל יצאו מהקופות שלה רק ביוני עצמו. "אם מישהו נכנס אלי הביתה וגונב לי כד, זה שהוא מחזיר לי אותו לא פותר את הבעיה. גם לא זה שהוא מציע להתקין לי מנעול חדש לבית", כך סיכם גורם בשוק ההון את הסיבה שהעמיתים ממשיכים להצביע ברגליים.







שלא כמו בבתי השקעות אחרים, שבהם עיקר הפדיונות מצויים בקופות הבנקאיות שנרכשו וגיוסים בקופות החדשות מאזנים זאת - אצל פריזמה משבר האמון חוצה קופות. קציר, שיאון, קרן אור, כינרת, תבור, חרמון - כולן פודות.



פריזמה היא סיפור קיצוני במחצית שנה ראשונה קשה לשוק הגמל. הירידות בשווקים הובילו לתשואה שלילית מצטברת, ויחד עם שינויים רגולטוריים הם גרמו לפדיונות של 2.3 מיליארד שקל.



קופות הגמל מתמודדות עם זרם משיכות גבוה של העמיתים, בייחוד עמיתים מבוגרים שאינם רוצים להשאיר את החסכונות בשוק ההון. במחצית הראשונה של השנה נמשכו 11.3 מיליארד שקל מקופות הגמל - ב-20% יותר מאשר בתקופה המקבילה ב-2007.



עם זאת, בקופות הגמל האישיות לתגמולים העלייה בהיקף המשיכות גבוהה יותר ומסתכמת ב-28%. מבחינת הפקדות לקופות הגמל נראה שהאי בהירויות שנוצרו בשוק עקב השינויים הרגולטוריים הולכות ומתבהרות, והעמיתים חוזרים להפקיד כספים לקופות. אם כי בקופות הגמל האישיות לתגמולים עדיין יש ירידה של 10% בהפקדות לעומת התקופה המקבילה.







בשל כל הגורמים האלו, שורת הגופים הפודים ארוכה, לעומת שורת הגופים שנמצאים בצד המגייס. בין פודים ניתן למצוא את אייפקס, גאון, הדס מרכנתיל ומגדל פלטינום (שמחזיקה בקרן ההשתלמות הגדולה ק.ה.ל), ישיר גמל, הלמן אלדובי, כלל גמל, הראל גמל, פרפקט, אנליסט וילין לפידות.



את טבלת הפודות מובילה כאמור פריזמה. אחריה ניתן למצוא את אקסלנס עם פדיונות של 403 מיליון שקל במחצית השנה הראשונה. אקסלנס רגילה להוביל את הטבלה, אבל בצד של המגייסות, לאחר שקרן ההשתלמות שלה גייסה יותר ממליארד שקל בשנה שעברה. ואולם התשואות השליליות הגבוהות שהיא מציגה מתחילת השנה הפכו את המגמה. את המקומות השלישי והרביעי תופסות בהתאמה כלל גמל והראל גמל עם פדיונות בקופות הבנקאיות עצמה (הראל), שפדתה במחצית השנה הראשונה 417 מיליון שקל ותמר (כלל) עם פדיונות של 373 מיליון שקל בתקופה זו.



הלמן אלדובי נכנסה החודש בראשונה לצמרת טבלת הפודות. זאת, לאחר שנפדו ממנה 248 שקל במחצית השנה הראשונה, 152 מיליון שקל מתוכם ביוני. מה שהשתנה דווקא בחודש זה הוא שהקופות הבנקאיות שרכש הלמן אלדובי מבנק יהב החלו להציג פדיונות.



שמונה גופים גייסו יותר מ-100 מיליון שקל במחצית השנה הראשונה. בראש החברות המגייסות נמצאת גדיש פסגות, שנושקת למיליארד שקל. החברה גייסה מתחילת השנה 970 מיליון שקל. ממארס מתמודדת פסגות עם פדיונות מקופת הגמל הגדולה שרכשה גדיש. גדיש פדתה 707 מיליון שקל מתחילת השנה (כמחצית מכך מאז שעברה לידי פסגות). ואולם מכונת הגיוסים והשימור של פסגות גדיש עובדת היטב, ובסך הכל מסיימת פסגות גדיש את המחצית הראשונה של השנה בגיוסים. דש תופסת את המקום השני עם גיוס של 469 מיליון שקל מתחילת השנה. גם דש מתמודדת עם פדיונות מקופת גמל בנקאית לשעבר, תגמולים.



בצמרת הטבלה ניתן למצוא גם את אלטשולר שחם, שאמנם נחלשה ביוני עם גיוס של 11 מיליון שקל בלבד, אך מסיימת את מחצית השנה עם גיוס של 425 מיליון שקל. בין עשרת המגייסים שעברו את 100 מיליון שקל בגיוסים ניתן למצוא גם את שתי חברות הביטוח שפתחו ענף גמל צעיר, בצד ענפים ותיקים יותר בבתי ההשקעות שלהן: מגדל והפניקס.



הגמל במגדל, ובעיקר קרן ההשתלמות הגדולה ק.ה.ל, מנוהלות במגדל שוקי הון. בפניקס ענף הגמל אינו מפותח, אך היא מחזיקה ב-40% מאקסלנס, שהיא שחקן גדול בתחום.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully