וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה לנו ולבנקים הקורסים בארה"ב?

גיא רולניק

25.7.2008 / 8:30

מדוע אנחנו, הישראלים, צריכים להיות כה מוטרדים מסיפורן של האחיות Fannie Mae ו-Freddie Mac, שני הבנקים הענקיים שכמעט קרסו

למה בכלל צריך לעניין אותי, הקורא הקטן בישראל, הסיפור על פאני ופרדי - שתי חברות אמריקאיות? כי הכלכלה האמריקאית היא עדיין הגדולה ביותר בעולם, כי אמריקה היא הגורם החיצוני עם ההשפעה הגדולה ביותר על המשק ועל שוק ההון הישראלי וכי פאני ופרדי הן כרגע הסיבה העיקרית לכך ששר האוצר האמריקאי הנרי פולסון ונגיד הבנק המרכזי בן ברננקי לא ישנים טוב בלילה.

למה הם לא ישנים? הם הרי חדשים בתפקיד - הם אשמים בקריסה של פאני ופרדי? לא, אי אפשר להאשים אותם - הם קיבלו בירושה את בועת הנדל"ן והמשכנתאות מג'ורג' בוש ואלן גרינספאן, אבל הדבר האחרון שברננקי ופולסון זקוקים לו זה שפאני, פרדי או שתיהן יקרסו בקדנציה שלהם.

למה? כי פאני ופרדי מחזיקות כמחצית משוק המשכנתאות האמריקאי, משהו באזור של 6 טריליון דולר, ונפילה שלהן תביא לאמרגדון פיננסי שוול סטריט לא ידעה מעולם.

ארמגדון פיננסי? לא הגזמתם קצת? לא, לא הגזמנו בכלל. אם יהיה חשש אמיתי ליציבות הפיננסית של שתי החברות האלה - אזי המשקיעים המחזיקים באיגרות החוב שלהן יספגו הפסדים שלידם משבר הסאבפריים נראה כמו משחק ילדים.

משחק ילדים? כן, הפסדי הסאבפריים - משכנתאות ללווים גרועים ומסוכנים - נאמדים עד כה ב-400 מיליארד דולר, ואילו היקף המאזן של פאני ופרדי גדול פי 15 בערך.

הלאמה שקטה

בשבוע שעבר נתת כאן תחזית שלפיה הממשל האמריקאי יודיע שהוא ערב לחובות של פאני ופרדי כדי שהן לא יקרסו. זה לא קרה. זה דווקא קרה. פולסון הודיע שהממשל האמריקאי יעשה הכל כדי שהחברות לא יקרסו, כולל מתן קווי אשראי מוגדלים זמניים, וקנייה של מניותיהן על ידי הממשלה.

אז מדוע הוא לא אמר בצורה ברורה שהוא מלאים את הבנקים למשכנתאות האלה - והם שייכים בעצם לדוד סם? משום שהלאמתם של פאני ופרדי היתה שולחת מסר הרסני וארוך טווח לכל המשקיעים, המנהלים, הבנקאים, המפקידים וכל שאר השחקנים בכלכלה האמריקאית - שאם יש צרות, אם יש בעיות - אזי הממשלה נכנסת מיד, מזרימה כסף ופותרת את כל הבעיות.

מה רע במסר הזה? זה לא מה שממשלה אמורה לעשות? ממש לא. זהו אכן יהיה מסר קטלני. אם כל השחקנים בשוק ההון יניחו שבכל פעם שיהיו בעיות, הפסדים ומשברים במוסדות פיננסים פרטיים, הממשלה תפתור אותם בהזרמת כספים - זה יחתור תחת כלל היסוד שעליו בנויים שוקי ההון האמריקאים ולמעשה כל שוקי ההון בעולם.

ברצינות. אולי תגלו לנו אחת ולתמיד מהו כלל היסוד הזה? הוא פשוט: אלה שמרוויחים - הם גם אלה שצריכים להפסיד; אלה שלוקחים סיכונים כדי להרוויח - הם גם אלה שצריכים לשאת בתוצאות אם הסיכון מתממש. זהו הקפיטליזם בשני משפטים.

אז מה הבעיה? איפה כלל היסוד הזה נפגע? במקרה של פאני ופרדי יש חשש שהרווחים של החברות הופרטו ואילו הסיכונים הולאמו. החברות האלה הרוויחו במשך שנים סכומי עתק, שהלכו למשקיעים ולמנהלים, ואולם ברגע שהסיכונים בפעילותן הופיעו, פאני ופרדי נהפכו לפתע מקפיטליסטיות לסוציאליסטיות - הן צריכות את הגיבוי של הדוד סם.

מפלצות

איך זה קרה? לאורך השנים פאני ופרדי גייסו הון בוול סטריט במחירים מאוד נמוכים, מפני שהמשקיעים ראו בהן חברות חזקות ובטוחות שיש איזה גיבוי ערטילאי של הממשל לפעילותן - מאחר שהן הוקמו על-ידי הממשל, פוקחו על-ידי הממשל והיתה להן תרומה חשובה לפעילות המשק האמריקאי.

המחירים הנמוכים שבהם הן גייסו הון גרמו לכך שפאני ופרדי נהפכו בעשור האחרון למפלצות ענק שמחזיקות כמחצית משוק המשכנתאות האמריקאי. הצמיחה המהירה שלהן העשירה מאוד את בעלי המניות שלהן - רובם משקיעים בוול סטריט - וכמובן את המנהלים שלהן. כיום, אחרי 10 שנות צמיחה אדירה שלובתה על-ידי הבועה בשוק הנדל"ן האמריקאי, הן פשוט גדולות מדי מכדי שהממשל יוכל לאפשר להן לקרוס.

ואף אחד לא ראה שהן גדלות להיות מפלצות? היו לא מעט אנשים שהתריעו על זה, אבל לפאני ופרדי היה לובי חזק בוואשינגטון - ואף אחד לא רצה לצאת נגד שתי חברות שהעניקו משכנתאות לרכישת בתים והלוואות ללימודים לעשרות מיליוני אמריקאים.

ומדוע יש חשש לקריסתן? משתי סיבות עיקריות: הסיבה הראשונה היא ששוק הנדל"ן האמריקאי החל לרדת במהירות עצומה בשנה האחרונה וחלק מהמשכנתאות עכשיו גדולות יותר משווי הנכסים המגבים אותן.

ופאני ופרדי לא לקחו את זה בחשבון... רגע... לא סיימתי... את האפשרות להפסדים על משכנתאות מאיכות טובה הן לקחו בחשבון - לפחות חלקית. אבל הן לא לקחו בחשבון את עוצמת ההפסדים על משכנתאות פחות טובות, מסוג סאבפריים - ללווים גרועים ומסוכנים.

סאבפריים? פאני ופרדי נתנו משכנתאות סאבפריים? חשבתי שהן נתנו הלוואות רק באיכות טובה. איך הן הגיעו לתת הלוואות מסוכנות? בגלל הקשר שלהן לממשלה הן גייסו כסף בשוקי ההון בזול ועם האוכל גדל התיאבון; מנהליהן אמרו לעצמם - אולי ננצל חלק מהכסף הזול הזה גם להשקעה במשכנתאות יותר מסוכנות עם ריביות יותר גבוהות.

למה? בונוסים, כמובן.

למי? למנהלים, אלא למי.

הרבה כאב וחשבון נפש

אז עכשיו הממשל יצטרך לרשום צ'ק ענק של עשרות מיליארדים על מנת לחלץ חברה שהמנהלים שלה לקחו סיכונים כדי לקבל בונוסים? הוא לא ירשום צ'ק, הוא ייתן ערבות כלשהי לחובות של פאני ופרדי או שירכוש אותן, יפרק אותן וימכור את כל תיקי המשכנתאות שלהן לחתיכות.

ומה הסיכון בזה? שהסיפור יחזור על עצמו שוב ושוב כל כמה שנים, כי כל השחקנים בשוקי ההון ילמדו שמותר לקחת סיכונים בהשקעות, מאחר שברגע האמת, כשהם מתממשים, דוד סם רושם צ'ק.

אז אולי צריך ללמד את כל הקפיטליסטים תאבי הבצע האלה אחת ולתמיד שיעור שלא ישכחו: שמשלם המסים לא יערוב להימורים שלהם? נכון, זה מה שצריך לעשות - אלא שהפעם זה קצת קשה. אם ממשלת ארה"ב תיתן לפאני ולפרדי לקרוס, אזי האמריקאים לא יוכלו לשמור על רמת החיים שלהם.

רמת החיים שלהם? כן, מי שמממן כבר כמה שנים טובות את רמת החיים הגבוהה של האמריקאים הם הסינים והיפאנים ושורה של משקיעים זרים אחרים שמוכנים לממן את הגירעונות המסחריים והתקציביים הענקיים של ממשלת ארה"ב.

איך הם מממנים את האמריקאים? הם קונים איגרות חוב של ממשלת ארה"ב וגם איגרות חוב של פאני ופרדי במאות מיליארדי דולרים.

הסינים קנו איגרות חוב של פאני ופרדי? מה להם ולמשכנתאות אמריקאיות? קנו, ועוד איך קנו: הם מחזיקים באג"ח של פאני ופרדי וחברות דומות בהיקף של 1.5 טריליון דולר.

נו, אז שיפסידו קצת הסינים. לא יקרה שום דבר. לסינים, ליפאנים, לסעודים ולרוסים יש כסף בלי סוף מהנפט, מהייצוא לארה"ב, מהסחורות - לא נורא. נכון, לפולסון ולאמריקאים לא אכפת באמת אם הסינים או הרוסים או הסעודים יפסידו כסף. הבעיה היא שפולסון צריך להמשיך לממן את הגירעונות הפדרליים הענקיים של ממשלת ארה"ב ומי שמממן זאת הם אותם סינים, יפאנים, רוסים, קוריאנים וסעודים שקונים אג"ח אמריקאי - כלומר נותנים הלוואות לאמריקאים. אם כל החבורה הזאת תפסיד עכשיו מאות מיליארדים על האג"חים של פאני ופרדי - הם אולי יגיעו למסקנה שארה"ב היא כבר לא מה שהיתה ויתחילו לחפש השקעות אחרות מחוץ לארה"ב או לדרוש מהאמריקאים ריביות כפולות כדי לממן אותם.

נשמע כמו תסבוכת רצינית, כאב ראש רציני לפולסון, אבל איך זה קשור אלינו? קשור מאוד; אחת הסיבות לקריסה של הדולר ולהתחזקות של השקל היא שמשקיעים זרים וישראלים נזהרים בשנה האחרונה מהשקעות בדולר בכלל והשקעות בארה"ב בפרט; עצירת ההשקעות של ישראלים בחו"ל ועניין גובר בשקל הישראלי בקרב משקיעים זרים תרמו להתחזקות השקל מול הדולר והיורו.

נו, זה מצוין. לא בדיוק. המשבר בארה"ב יביא להאטה בכל הכלכלה העולמית והפחד שבו שרויה וול סטריט יביא למחנק אשראי גלובלי. אם מסוכן לתת הלוואות לשני מוסדות כמו פאני ופרדי - אזי התיאבון לתת כסף לכל סוגי הלווים יירד בהתאם.

ואולי זה דבר טוב? שהמשקיעים יתחילו לתמחר סיכונים בשוק ההון בצורה הגיונית יותר? שחגיגת הכסף הזול תיגמר? נכון. הפתרון האמיתי לכל חינגת האשראי והכסף הזול שהיתה בכל העולם בחמש השנים האחרונות הוא התפכחות, הערכה מחדש של סיכונים והרבה כאב למשקיעים, ללווים ולכל השחקנים שחיו מכסף זול.

אז מעז יצא מתוק? בעוד שנתיים או שלוש יהיה טוב - אבל עד אז יהיו הרבה כאב וחשבון נפש על כל הכשלים שהובילו לכך שהקפיטליסטים האמריקאים הצליחו לדחוף את הממשל למקום שבו משלם המסים צריך לממן את כישלונותיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully