וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה מרוויחים בבנק ישראל? יותר מ-70 שיאני שכר בבנק מרוויחים מעל 33 אלף שקל

טל לוי

24.7.2008 / 20:33

בסך הכל עשוי עובד ותיק בבנק להרוויח כ-45 אלף שקלים - 50% יותר מראש ממשלה



כמה רוויחים בבנק ישראל? הדו"ח שמפרסם הממונה על השכר במשרד האוצר מדי שנה מציג יותר מ-70 שיאני שכר בבנק, ששכרם עולה על 33,200 שקל ­אבל לא רק השכר הוא שמטריד את האוצר, אלא גם מבנה תלוש המשכורת.



השכר הבסיסי בבנק דווקא סביר, ואולם השכר האמיתי עשוי להיות גבוה ממנו בעשרות אלפי שקלים, שמגיעים בצורת תוספות שונות. למשל, עובדי הבנק מקבלים תוספת ותק של 1.2% בעבור כל שנת עבודה בבנק, והתוספת מחושבת בצורת ריבית דריבית. עובדים ותיקים במיוחד מקבלים תוספת של 30% לשכרם בשל הסכם קיבוצי שנחתם לפני כ-15 שנה. בשלב זה גבוה שכרם של עובדים בדרגה כ"ג ביותר מ-50% מהשכר הממוצע במשק, וזו רק ההתחלה.



גמולים שונים, למשל "גמול ב'", מוסיפים אלפי שקלים לשכר. על אף השם המטעה, אין מדובר בגמול הניתן בעבור הכשרה מקצועית, אלא בתוספת חוזית לחלוטין. בבנק מקבלים גם משכורת 13, ואותה מקובל לחלק ל-12 ולשלם מדי חודש. לאחר שצורפו לו התוספות האלה, השכר כבר גדול פי שניים מהשכר הממוצע במשק. לכך נוסף תשלום של בגובה אלפי שקלים בגין עבור שעות נוספות (שאין לו קשר למספר השעות הנוספות בפועל) ודמי ייצוג (תוספת שנקבעה בהסכם קיבוצי),­ שגם הם בגובה אלפי שקלים.



ברשימת התוספות הקטנות אפשר למצוא החזר תשלומים לארוחת צהריים, אף שהבנק מחזיק חדר אוכל; תוספת לרכישת עיתונים, אף שחלק מהעובדים מקבלים עיתון בעבודה; ותוספת פקיד נדרש (פק"ן), שנקבעה אף היא בהסכם שכר. עובדים ותיקים יגיעו בשלב זה לשכר הדומה לשכרו של ראש הממשלה ­ יותר מ-30 אלף שקל. אגב, כל הרכיבים האלה נכללים בחישוב דמי הפנסיה שלהם זכאים העובדים.



מרכיבים שאינם נזקפים לפנסיה אפשר למצוא תוספות בעבור ספרי לימוד, שיחות טלפון, ביטוח שיניים, ביטוח חיים, "שמחות" וקייטנות, וכמובן החזר הוצאות רכב נדיב. בדו"ח מבקר המדינה נכתב כי אף שלהחזרי התשלומים אמורה להיות זיקה ישירה להוצאות השימוש ברכב, חלק מעובדי הבנק מקבלים החזר הוצאות נסיעה בתפקיד גם אם אין בבעלותם כלי רכב או רישיון נהיגה תקף. בסך הכל עשוי עובד ותיק בבנק להרוויח כ-45 אלף שקלים - 50% יותר מראש ממשלה. יתר על כן, בבנק נהוג לקדם את העובדים בדרגתם ממש לפני הפרישה, כדי להגדיל את תשלומי הפנסיה.



עם זאת, השכר הנאה בבנק ישראל סלקטיווי למדי. יש בבנק לא מעט עובדים הזוכים בדרגה י' בלבד, ושכרם כמה אלפי שקלים בודדים בחודש. מאחר שהמעבר לדרגה י"א כרוך בתוספת שכר גבוהה יחסית, קיים בבנק זה עשרות שנים נוהג שלפיו עובד ותיק בדרגה י' מקבל דרגת "י' פלוס" (ששווייה תוספת של כמה מאות שקלים בשכר הברוטו), ולאחר מכן דרגת "י' פלוס-פלוס". בדרגים הבכירים יותר, שבהם עלות כל דרגה כמה אלפי שקלים, חצאי הדרגות אינם מונהגים, והקידום בסולם השכר דווקא הואץ.



בנק ישראל חתם באחרונה על הסכמים המסדירים את שכרם עובדים חדשים,­ "עובדי דור ב'". הסכמים אלה דומים יותר לנהוג במגזר הציבורי, ואולם הסכמי העבודה הישנים ימשיכו ללוות את הבנק עשרות שנים. בנק ישראל נמסר: "הדרגות י' פלוס וי' פלוס-פלוס קיימות זה 20 שנה, ובכל מקרה כוללות גם תוספת בשכר".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully