וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרדי הממשלה תומכים במתן בלעדיות לחברת שראל במכירת ציוד לבתי החולים

רוני לינדר-גנץ

25.7.2008 / 7:29

לפני שנה ביטל האוצר את הבלעדיות, בטענה כי שראל אינה ממלאת ייעודה - להוזיל את רכש הציוד הרפואי

שראל היא חברה המבצעת רכש של ציוד רפואי ותרופות באופן מרוכז עבור בתי החולים הממשלתיים. עד לפני שנה נהנתה החברה מפטור ממכרז, שניתן לכל בתי החולים הממשלתיים ברכישה ממנה. היקף הרכש השנתי של בתי החולים משראל מוערך ב-750 מיליון שקל.



לפני שנה החליט זליכה על ביטול הפטור ממכרז, בטענה כי שראל - שאינה חברה ממשלתית, אלא חברה פרטית המחוזקת על ידי עמותה שבה חברים מנהלי בתי החולים - לא מילאה את ייעודה להוזיל ולייעל את רכש הציוד הרפואי עבור בתי החולים. בנוסף טען זליכה כי החברה היא "מונופול פרטי שצבר עשרות מיליוני שקלים על חשבון בתי החולים ומשרד הבריאות, תוך סירוב לחשוף את שכר עובדיה, דו"חות הביקורת והעמלה שהיא גובה מהתיווך". זליכה אף התכוון להרחיב בעתיד את ביטול הפטור גם לבתי החולים הממשלתיים הקטנים, שעדיין נהנים ממנו.



באחרונה קיימו משרדי האוצר והבריאות התייעצות, והחליטו לשקול את החזרת הפטור. מטרת המהלך היא לגרום לבתי החולים הגדולים לקנות יותר משראל - וכך להגדיל את עוצמתה ואת כוח הקנייה שלה, ולאפשר לה להשיג מחירים נמוכים יותר עבור בתי החולים מכפי שהיו משיגים בעצמם.



"הטענה על פגיעה בתחרות אינה נכונה"



באיגוד לשכות המסחר הגיבו בזעם: במכתב ששלח נשיא האיגוד אוריאל לין למנכ"ל משרד הבריאות אבי ישראלי הוא מגדיר את הצעד כ"מכה אנושה לתחרות החופשית ולמדיניות המוצהרת של ממשלת ישראל בדבר עידוד תחרות. כוונה זו אף סותרת באופן מובהק את חופש העיסוק. לטעמנו, הנחיה זו לא תעמוד במבחן משפטי".



לדברי אחד מיבואני הציוד הרפואי באיגוד, "במקום לפתוח את השוק לתחרות, הולכים להחזיר את המונופול לשראל. זה עלול להעלים את החברות הקטנות-בינוניות מהמפה, כי הן לא יוכלו להתחרות בשראל, ובסופו של דבר בתי החולים הממשלתיים ישלמו מחירים גבוהים יותר".



ד"ר רוני גמזו, מנהל בית החולים הכללי באיכילוב, אמר כי בית החולים תומך במהלך, בתנאי שלא יחייבו את בתי החולים לקנות רק משראל. "אסור שאנחנו נהיה קהל שבוי של שראל, כי זה יהפוך אותה ללא-תחרותית. רק אם בשראל יידעו שאני יכול ללכת לספק פרטי שמתחרה בהם - המחירים יירדו", אמר.



כבר כיום רוכשים בתי החולים הגדולים חלק ניכר מהציוד בעצמם. בבבית החולים שיבא, שבו קיימת מחלקת רכש גדולה, נרכשים פחות מ-10% מהציוד הרפואי באמצעות שראל.



אבי בוסקילה, מנכ"ל שראל, אמר בתגובה: "שראל היא גוף רכש מרכזי, הרוכש מהספקים עצמם ומספק מסגרת משותפת להם ולמוסדות הרפואיים הרוכשים. הטענה על פגיעה בתחרות ובספקים אינה נכונה ביסודה".



עוד אמר בוסקילה: "ביצוע רכש באמצעות גוף מרכזי הוא מהלך חיובי ללקוחות ולספקים, והוא נהוג ומקובל בכל קופות החולים בישראל, וכן בצה"ל ובמערכת הביטחון. צעד זה ייעל מאוד את התהליכים ויחסוך בהוצאות מיותרות למוסדות הרפואה הציבוריים. רכש ואחסנה מרכזיים מביאים גם לחיסכון בעלויות האחסנה, בהיקפי התשתיות ובכוח אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully