וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר ממליץ: לשנות את הגדרת העוני בישראל

מוטי בסוק

25.7.2008 / 8:05

האוצר מציע כי מדידת העוני תתחשב בנכסי התא המשפחתי, כולל מכוניות ומכשור חשמלי



>> הגדרת העוני בישראל תשונה - כך מציע משרד האוצר במסגרת חוק ההסדרים ל-2009. לפי הצעת האוצר, בהגדרת העוני יובאו בחשבון נכסי התא המשפחתי, כולל כלי רכב ומכשור חשמלי.



במשרד האוצר סבורים כי אם נתונים אלו יובאו בחשבון במדידת העוני - שיעור העוני בישראל יהיה נמוך מזה הנמדד כיום. במצב כזה, סבורים באוצר, ישופר מצבה של המדינה כפי שהוא משתקף בדו"ח העוני השנתי של הביטוח הלאומי, וכן יקטנו תשלומי הביטוח הלאומי למשפחות נזקקות.



מדידת העוני היא סוגיה מורכבת ושנויה במחלוקת בישראל ובעולם. המוסד לביטוח לאומי מפרסם מדי שנה את נתוני העוני הרשמיים, ומתבסס על מדידה יחסית של העוני המסתמכת על הכנסות משקי הבית. מנגד קיימת גישה הרואה בעוני תופעה של העדר אמצעים כלכליים לסיפוק צורכי המחיה הבסיסים.



לפני כשנה וחצי מינו ראש הממשלה אהוד אולמרט ומי שהיה אז שר האוצר אברהם הירשזון ועדה בין-משרדית למדידת העוני, בראשות הסטטיסטיקן הראשי שלמה יצחקי. הוועדה התקשתה להגיע לעמדה מוסכמת. היא קבעה כי הביטוח הלאומי ימשיך לפרסם, מדי שנה, את דו"ח העוני שלו, אך בד בבד יפורסמו מדדי עוני נוספים.







לפי הצעת האוצר, המתבססת על המלצות ועדת יצחקי, בחוק ההסדרים החדש ייקבעו מדדים חדשים למדידית העוני. מדדים אלו יביאו בחשבון - בנוסף להכנסות המשפחה ומספר הנפשות בה - נתונים כמו הוצאות המשפחה השוטפות מידי חודש והנכסים בהם מחזיקה המשפחה.



הצעות נוספות של האוצר בחוק ההסדרים: העלאת מחירי המים לחקלאים במטרה להשוות אותם למחירים המקובלים בסקטור העירוני; הרחבת תוכנית ויסקונסין מארבעה אזורים כיום (ירושלים, נצרת, אשקלון, חדרה) לכל המדינה; הטלת אגרה על נסיעה בשני הקטעים הדרומיים החדשים בכביש 6 ועל הנסיעה במנהרות הכרמל; בנק הדואר ייהפך לבנק מסחרי; הוזלת השירותים הסלולריים; ביטול או הפחתה של דמי הקישוריות; לא לעדכן שוב את קיצבאות הביטוח הלאומי; קיצוץ בתקציב הפיתוח של מערכת הכבישים והרכבות, הסובלים מפיגור רב אחרי המקובל במדינות ה-OECD.



הכנת התקציב ל-2009 מתעכבת



פגישה נוספת בין ראש הממשלה אהוד אולמרט לשר האוצר רוני בר-און ויועציהם בעניין תקציב המדינה ל-2009 הסתיימה אתמול בלא תוצאות. בפגישה סוכם כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה רענן דינור וראש אגף תקציבים באוצר רמי בלינקוב ייפגשו בשבוע הבא, במטרה לפתור את המחלוקות בשני נושאים מרכזיים: הקיצוצים בתקציב 2009 והשינויים המבניים והגזרות שייכללו בחוק ההסדרים.



האוצר טוען כי יש לקצץ 8.5 מיליארד שקל בתקציב 2009. משרד ראש הממשלה טוען כי ניתן להקטין את היקף הקיצוץ הנדרש, או אף לבטל כליל את הצורך בקיצוץ.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully