וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם בחו"ל והדודים שלחו תמונה של הילדים? אתם תשלמו על זה ביוקר

בר חיון

25.7.2008 / 23:08

נסעתם לחו"ל? לקחת את הסלולרי המשכולל שלכם? אם קיבלתם MMS או אי-מייל או אם המכשיר שלכם יצא לגלישה פאסיווית ברשת האינטרנט - אתם עלולים למצוא את חשבון הטלפון שלכם מנופח יותר מהרגיל ■ ככל שמכשירי הטלפון הסלולריים משתכללים, כך משנים הצרכנים את הרגליהם -

אם מדובר, למשל, במכשיר שביכולתו להסתנכרן עם תיבת הדואר, ניתן להגדיר שיעשה זאת בכל חצי שעה, ואז הטלפון יוצא לגלישה בלי שהמשתמש ינקוף אצבע. במקרים נדירים יותר, אף עולה החשד כי מכשירים מסוימים יוצאים לגלישה מאסיווית בלתי מבוקרת וללא הגדרה מוקדמת של המשתמש.



כל עוד זה קורה בישראל, בגלישה מתונה וסבירה, לרוב כלל לא נרגיש בכך. אך ברגע שהדבר מתרחש בחו"ל, עלויות הגלישה הפאסיווית עלולות להגיע למאות ולאלפי שקלים בחודש. מפניות שהגיעו באחרונה ל-TheMarker, עולה כי לעתים המנויים כלל אינם מודעים לכך שההגדרות של מכשיר הטלפון שלהם מורות לו לצאת לגלישה פאסיווית והם מגלים זאת רק בדיעבד, לאחר שקיבלו חשבון מנופח ובלתי סביר. בנוסף, מתברר שלא צריך להיות בעל מכשיר משוכלל עם אפשרויות גלישה מתקדמות כדי לגלות שהחשבון בחו"ל תפח: אם קיבלתם בחו"ל הודעת מולטימדיה (MMS) ואפילו לא פתחתם אותה - ברוב המקרים תשלמו תעריף גבוה מאוד על הגלישה שהמכשיר ביצע אוטומטית כדי לקבל אותה.



1,800 שקל ביומיים



"עוד לפני שטסתי לחו"ל קיבלתי התראה מסלקום שאני גולשת הרבה", מספרת א', לקוחה שבבעלותה המכשיר המתקדם נוקיה N95. "התברר שהמכשיר יוצא לגלישה ללא שליטתי בפרקי זמן של כל חצי שעה, ובמקרים מסוימים גם כל חמש דקות. ביקשתי לבטל את האפשרות הזאת, אך כשכבר הייתי בחו"ל קיבלתי שוב התראה שאני מבצעת שימוש חריג ויקר בגלישה. זה היה אחרי שתוך יומיים הגעתי לחשבון של כ-1,800 שקל".



באפריל טסה א' לחו"ל לשבוע, ומאז שחזרה ניסתה, בסיוע טכנאים ומומחים בסלקום, להבין מדוע המכשיר שלה יוצא לגלישה וכיצד ניתן להפסיק זאת. שירות הלקוחות, לפי עדותה, היה מאוד אדיב ומשתדל, אך הבעיה נפתרה רק בשבוע שעבר, כשלושה חודשים לאחר מכן. בסלקום מודים כי זו היתה חקירה ממושכת וכי הרבה אנרגיה הושקעה בלנסות להבין מה בדיוק קרה במכשיר.



סלקום אינה החברה היחידה שהמכשירים שהיא מספקת עשויים לצאת לגלישה אוטומטית. בכיר בענף הודה כי "המגוון המתרחב והולך של שימושי הגלישה מגדיל את הסיכוי שהמשתמש יוריד איזו אפליקציה שאנחנו לא תומכים בה, ואז לפעמים קשה להתחקות אחר הסיבה לגלישה".



לדברי רונן גלעד, סמנכ"ל חברת סנסקום, המתמחה בפעולות חיסכון והתייעלות בהוצאות התקשורת בארגונים, הדבר נובע מהקלות ומהנוחות של הגלישה ברשת באמצעות מכשירים המתקדמים. "מכשירים מהדור השלישי, הגולשים במהירות עם דפדפנים מתקדמים, מעבדים חזקים ומסכים גדולים יותר, גורמים למשתמשים להעתיק את דפוסי השימוש מהבית, שם הגלישה היא בלתי מוגבלת". הגלישה הפאסיווית (ללא התערבות המשתמש) עשויה לנבוע ממגוון סיבות: החל בתוכנות מסרים מיידיים (כגון מסנג'ר) או מסנכרון מייל קבוע ועד לעדכון אוטומטי של תוכנה שהותקנה על ידי המשתמש.



ואולם ישנם מקרים בהם המכשיר יוצא לגלישה פאסיווית, והדבר נותר בגדר תעלומה. נ' מאזור המרכז, אף הוא לקוח סלקום, טוען כי בתקופה מסוימת הטלפון שלו היה יוצא לגלישה בלתי מבוקרת בלי שהגדיר לו לעשות כן. "הטלפון היה מתחיל לגלוש לפעמים כל כמה דקות, אפילו באמצע הלילה כשאני ישן. היו פעמים שבהן הגלישה הסתיימה בהורדה של כמה עשרות קילובייטים והיו פעמים שירדו בבת אחת עשרות מגות (עשרות אלפי קילובייטים, ב.ח)".



מניתוח דפוס הגלישה של נ' (על פי נתונים שהתקבלו מסלקום), אכן ניכר כי בתקופה מסוימת בסוף השנה שעברה המכשיר היה יוצא לגלישה מאסיווית, לעתים בשעות שבהן הוא לא נטה לגלוש לפני כן. החשבונות החודשיים שלו גילו כי נ' חרג בהרבה מחבילת הגלישה שהוקצתה לו, בנפח 100 מגה, אך לטענתו, כשפנה לסלקום, למרות השירות האדיב החברה לא ידעה להסביר לו מדוע השימוש היה כל כך חריג. מסלקום נמסר כי האירוע אירע לפני כחצי שנה והלקוח טופל באופן מיידי.



קיבלת MMS? שלם עשרות שקלים



החיובים החריגים במיוחד על גלישה נעשים כאשר היא מתבצעת מחו"ל. מנתוני סנסקום עולה כי בממוצע, 25% מעלות התקשורת הסלולרית בחברות היא עלות שימוש בחו"ל, ומתוך כך, 10% בממוצע הן עלויות גלישה. "לפי נתוני דפוסי השימוש של הלקוחות העסקיים שיש בידינו, עלויות הגלישה בחו"ל באמצעות הסלולר הן במגמת עלייה מתמדת", אומר גלעד. עלות תעבורת הנתונים בחו"ל משתנה ממדינה למדינה, ואף בין מפעילות הסלולר המקומיות השונות, וההפרש בין התעריפים עשוי להיות יותר מ-100%. עלות גלישה באיטליה באמצעות מכשיר אורנג', לדוגמה, נעה בין 3.66 ל-7.31 שקלים ל-100 קילובייט - תלוי לאיזו מפעילה המכשיר שלכם מתחבר שם.



רוב המפעילות המקומיות בחו"ל מתמחרות לפי מקטעי גלישה של קילובייט אחד או 10 קילובייט, ואולם ישנן מפעילות המתמחרות את הגלישה לפי 100 קילובייט. הווה אומר, גם אם קיבלתם מייל שמשקלו 20 קילובייט בלבד, החיוב יעוגל כלפי מעלה. בחלק מהמקרים, המפעילות שמתמחרות בשיטה זו הן דווקא אלה שמציעות תעריפי שיחה אטרקטיוויים יותר ממתחרותיהן. לדוגמה, O2, מפעילה גרמנית שמעגלת את השימוש בגלישה בכפולות של 100 קילובייט, מציעה את תעריף השיחה הזול ביותר לישראל. המשמעות היא שכדאי לבדוק את התעריפים לפני היציאה מישראל, ולבחור ידנית בחברה המספקת תעריפים זולים, בין אם בגלישה ובין אם בזמן אוויר של שיחה.



גלישה לדף אינטרנט ממוצע כרוכה בהורדה של כמה מאות קילובייט. קריאת אי-מייל שכולל טקסט בלבד עשויה להיות כרוכה בהורדת עשרות קילובייט ספורים, אך הורדת קבצים מצורפים משמעותה הורדת כמה אלפי קילובייט. על הורדת תמונה השוקלת מגה (כ-1,000 קילובייט), תשלמו באיטליה 37-73 שקל. אם יש ברשותכם מכשיר מתקדם המאפשר סנכרון אוטומטי של המייל, כולל הורדת קבצים מצורפים כל חצי שעה, חשבון הסלולר שלכם יגיע לממדים עצומים.



ואולם, לא רק הגדרות לגלישה פאסיווית במכשירים מתקדמים מגדילות את הוצאות הסלולר בחו"ל, אלא גם קבלה פשוטה של הודעות מולטימדיה כמו תמונות. בפלאפון מסבירים כי קבלת הודעת MMS כרוכה בחיבור לאינטרנט, וכי משקל רוב ההודעות הללו נע בין כמה עשרות ל-500 קילובייט. ברוב המכשירים, גם אם כלל לא פתחתם את הודעת המולטימדיה כדי לצפות בה, תחויבו על הגלישה שהמכשיר ביצע כדי להוריד את ההודעה לזיכרון. כך שאם, למשל, אתם בטיול בתאילנד וקיבלתם MMS, מנויי פלאפון ואורנג' ישלמו עליה החל משקלים ספורים ועד יותר מ-39 שקל.



סלקום היא היחידה המצהירה כי אינה גובה תשלום בעבור MMS נכנס בחו"ל. בשאר החברות, כדי להימנע מתשלום על הודעת מולטימדיה יש להיכנס להגדרות המכשיר ולחסום את השירות. בחלק מהמכשירים ניתן לשנות את ההגדרות כך ש-MMS נכנס יתקבל רק כשהוא בטווח של רשת הבית, כלומר רק בישראל.



בסלקום ובפלאפון אין חיוב על קבלת MMS בישראל, בין אם הלקוח משלם על חבילת גלישה או לאו. עם זאת, קבלת הודעת מולטימדיה בפרטנר כרוכה בגלישה, ואם ללקוח אין חבילת גלישה הוא ישלם 90 אגורות על כל 100 קילובייט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully