וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריסון ושטיינמץ ניגשים למכרז הסולארי בנגב

אבי בר-אלי

27.7.2008 / 16:40

שיכון ובינוי ובייטמן יגישו הצעה משותפת למכרז שהיקפו 650 מיליון ד'. מדובר במכרז BOT למימון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של שתי תחנות

קבוצת שיכון ובינוי, קבוצת בייטמן ליטווין וחברת סולל סיכמו בשבוע שעבר על התמודדות משותפת במכרז הענק להקמת תחנות הכוח התרמו-סולאריות באתר אשלים שבנגב - כך נודע ל-TheMarker.

מדובר במכרז BOT בינלאומי למימון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של שתי תחנות כוח סולאריות בטכנולוגיה התרמו-סולארית, בכושר ייצור שבין 80 ל-125 מגה-ואט כל אחת, ובהיקף מוערך של כ-650 מיליון דולר.

בתוך כך נודע כי ועדת המכרזים הבין-משרדית דחתה את המועד האחרון להגשת ההצעות לשלב תנאי הסף (PQ) בחודש - לסוף אוגוסט. גורמים בממשלה הבהירו כי הדחייה לא תשנה את המועד המוערך להגשת ההצעות במכרז עצמו, הצפוי בדצמבר.

קבוצת שיכון ובינוי, שבשליטת שרי אריסון, חוזרה בחודשים האחרונים בידי מרבית המתעניינות במכרז משום ניסיונה בפרויקטי PPP בישראל. כמו כן הרחיבה הקבוצה באחרונה את פעילותה במשק החשמל בישראל ובחו"ל. באמצעות החברה הבת, שיכון ובינוי Environment (לשעבר כחול-ירוק), בניהולו של אמיר לוי, מחזיקה החברה בתחנות כוח באשדוד וברפא"ל המספקות יחד כ-42 מגה-ואט, וכן ב-60% ממניות חברת IPM - המקדמת פרויקט להקמת תחנת כוח בגז טבעי בהספק של 400 מגה-ואט באזור התעשייה באר טוביה.

קונסורציום כל-ישראלי

לפני כשבועיים דיווחה שיכון ובינוי על השקעה בסך 60 מיליון יורו בפרויקטי תחנות כוח סולאריות בספרד יחד עם גילץ, ויומיים לאחר מכן הודיעה על השקעה של עד 7.5 מיליון דולר בחברת בקרת האנרגיה הנדסת הספק (PES). בייטמן ליטווין, שבשליטת המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ, היא קבוצה בינלאומית הנסחרת בבורסת ה-AIM בלונדון ומתמחה בתכנון, ניהול והקמה של פרויקטים מסוג "Turn-Key" בתחומי האנרגיה והכימיה.

החברה תיכננה והקימה פרויקטים בהיקף כולל של מיליארדי דולרים בכ-40 מדינות. מטה הקבוצה ממוקם באמסטרדם שבהולנד, והיא מפעילה שורה ארוכה של משרדים ברחבי העולם שבהם היא מעסיקה כ-2,100 עובדים. במסגרת פעילות הקבוצה בישראל, המהווה פחות מ-3% מסך פעילות הקבוצה, תיכננה והקימה בייטמן ליטווין פרויקטים גדולים בעבור חברות מובילות כגון בז"ן, כרמל אולפינים, חיפה כימיקלים ומכתשים אגן. בימים אלה עוסקת הקבוצה בליווי פרויקט הקמת תחנת הכוח הפרטית של בית הזיקוק באשדוד.

את הקונסורציום תשלים חברת סולל מבית שמש, המספקת ציוד לתחנות כוח בטכנולוגיה תרמו-סולארית על בסיס טכנולוגיה שפיתחה חברת לוז. השתתפותה של סולל התאפשרה בזכות הגמשת תנאי הסף להשתתפות במכרז, אשר ביטלו את הצורך בניסיון מוקדם בהפעלת תחנות כוח סולאריות - ובחברה הצהירו לפני כשבועיים כי ייגשו למכרז במסגרת קונסורציום ישראלי. לפי הערכות, קונסורציום זה צפוי להיות המתמודד הדומיננטי במכרז, משום הרכבו הכל-ישראלי והאיזון שבחלוקת התפקידים בין היזם (שיכון ובינוי), המפעיל (בייטמן) וספק הטכנולוגיה והציוד (סולל).

עם המתמודדות במכרז צפויות להימנות קבוצה משותפת לכלל אנרגיה (מקבוצת כלל תעשיות) ואבנגואה הספרדית. עם רוכשות מסמכי המכרז נמנות בין היתר זרוע האנרגיה של ואוליה ישראל, דלקיה (Dalkia), סימנס ישראל וענקית האנרגיה האמריקאית AES - וכן אורמת, שיכון ובינוי, גרנית הכרמל (באמצעות GES), שפיר הנדסה, וכן חברת הסולאר הישראלית לוז 2 ו-ICG מקבוצת החברה לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully