וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים: האטה מתקרבת בכלכלה הישראלית

רותם סלע

27.7.2008 / 11:25

בבית ההשקעות מריעים להאטה המתקרבת, אותה הם רואים כצינון חיובי של מחזור עסקים כלכלי שנמשך "זמן רב ובעוצמה גבוהה"

בסקירת מאקרו שבועית חוזים בכלל פיננסים כי המשבר האירופי יהיה חמור ועמוק יותר מהמשבר האמריקאי, וכן צופים האטה מתקרבת בכלכלה הישראלית על רקע הקשיים אותם חווה הכלכלה האמריקאית וחולשת השקל. עוד מצביע האנליסט אורי גרינפלד על ירידה של 2.4% במכירות המזון בישראל. "זו תוצאה מפתיעה במקצת", כותב גרינפלד, ומציין כי נהוג לראות במצרכי מזון הוצאה בסיסית שאיננה רגישה לשינויים במחירים.

בזירה האירופית מצביעים בכלל על ירידה חדה של 3.5% בהזמנות חדשות מסקטור התעשייה. ירידה זו מוסברת על ידי גרינפלד בחלקה על ידי "התחזקות היורו אל מול הדולר ואי הכדאיות של חברות בחו"ל להזמין ציוד מהיצרניות האירופאיות". גרינפלד צופה כי "גוש היורו יסבול ממשבר האשראי והנדל"ן לאורך זמן רב יותר מהמשק האמריקאי". הוא מאשים בין השאר את נגיד הבנק המרכזי האירופי, ז'ן קלוד טרישה: "התעקשותו להשאיר את הריבית ברמתה הגבוהה לאורך המשבר ואף להעלותה, לא נראית משתלמת כיוון שהגוש סובל מהאטה ואינפלציה בו זמנית", מציין גרינפלד.

בכלל מריעים להאטה המתקרבת, אותה הם רואים כצינון חיובי של מחזור עסקים כלכלי שנמשך "זמן רב ובעוצמה גבוהה" ושהמשכו יכול להוביל לטענתם "להתחממות יתר בכלכלה תוך עליות מחירים", התחממות הגוררת אחריה נפילות חדות, לטענתם.

בכלל מצביעים על הירידה הנמשכת במספר המובטלים כאינדיקציה לכך שהמשק קרוב למצב של "תעסוקה מלאה". בחודש מאי האחרון ירד אחוז המובטלים ל-6.1% ובכלל כותבים כי דבר זה גורם להגברת הלחצים האינפלציוניים המקומיים. "ככל שיותר אנשים נמצאים במעגל העבודה, גדלים הביקושים המקומיים", מציין גרינפלד, המציין כי שוק העבודה מגיב בפיגור של שנה לנעשה במשק, ולכן העלייה בביקושים משקפת למעשה את הצמיחה של 2007.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully