וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירו של הנפט צריך לרדת בלי כל קשר לדולר - מתישהו ינתק הקשר ביניהם

TheMarker

27.7.2008 / 11:32

בדיוק כשם שהסיבות לעליות במחיר הנפט לא היו ממש רציניות, כך גם הסיבות הניתנות לירידות בהם עכשיו

מה התחדש:

בתחום הנתונים:



? נתוני נדל"ן שפורסמו ביום חמישי היו חלשים מהצפוי (מכירת דירות חדשות, מחירי דירות), אבל אלו שפורסמו ביום שישי דווקא היו חזקים מהצפוי (מכירת בתים ירדה לעומת חודש שעבר, אבל בפחות משחשבו; מלאי הבתים טיפה התכווץ אבל הוא עדיין גבוה פי שניים משהיה ערב התנפחותה של הבועה).



התמונה בשוק הדיור מאוד ברורה, וקצת לא מובן למה השוק מתייחס לנתונים החודשיים בכזו חרדת קודש. ברור שמצב שוק הנדל"ן למגורים הוא קטסטרופלי. ברור שאין גם סיבה להוציא את העיניים במעקב אחר הנתונים החודשיים, משום שאנחנו בכלל לא קרובים לנקודת התפנית.



? מספר דורשי העבודה היה גבוה מהצפוי.



? הנתון על צריכת בני קיימא היה גבוה מהצפוי - אנחנו חושבים שזה המשך ההפתעה לטובה שסיפקו נתוני הצריכה הפרטית שפורסמו לפני איזה שבוע, ושבהם השוק לא שיקלל נכונה את ההשפעה של החזרי המס שקיבלו האזרחים לבתיהם. דרך אגב, הצ'ק האחרון נשלח בשבוע שעבר. בזה נגמר הסיפור, אלא אם כן יחליטו על תוכנית המשך (מדברים על זה ברצינות).



? מדד אמון הצרכנים של מישיגן היה גבוה מהצפוי - לא מן הנמנע שגם כאן זה סיפור של קבלת צ'קים בדואר.




בתחום המדיניות:



בית הנבחרים האמריקאי אישר בסוף השבוע תוכנית ערבויות לפרדי ולפאני וקרן עבור פרטים הנזקקים לסיוע בהחזר המשכנתא ? סך הכול 300 מיליארד דולר (ערבויות, לא חלילה הוצאות). הצעת החוק משותפת לרפובליקאים ולדמוקרטים, אבל מעוררת חשש מפני החלק מתוך ה-300 מיליארד דולר ערבויות, שיהפוך להוצאה אמיתית שתיפול על כתפי משלם המיסים.
כפי שכתבנו כבר ביום חמישי, ההערכות הן שהעלות האמיתית של חילוץ פרדי ופאני תגיע ל-25 מיליארד דולר. יש אפשרות שזה לא יעלה גרוש; יש אפשרות (שנראית לנו סבירה יותר) שזו הערכת חסר.
בכל מקרה, השוק אהב את הידיעה.




בתחום הפיננסים:



? רוב הדו"חות של הבנקים שכבר פורסמו היו טובים משצפה השוק, אבל זה יותר מעיד על הציפיות הנמוכות, מאשר על יציבותם הפיננסית של הבנקים. בנק וואשינגטון מיוצ'ואל בצרות נזילות - הידיעות עליו הן שאחראיות לנפילה החדה ביום חמישי, שהובלה על ידי כל מניות הפיננסים. גם בנק וואקוביה. בינתיים, אחרי שמפקידים בארה"ב למדו שביטוח הפיקדונות חל רק על ה-100 אלף דולר הראשונים, אנשים מוציאים כספים מעבר לסכום זה. זה עוד לא ברמה שהיא מאוד בעייתית, אבל לא ברור למה זה קיים בכלל. הרי אדם יכול לבטח חמישה פיקדונות בחמישה בנקים שונים בסכום של 100 אלף כל אחד, אז למה כבר לא לאפשר ביטוח גדול יותר בפיקדון אחד? סתם מכניס רעש למערכת.



? ליהמן ברדרס, שק החבטות של המגזר, איבד עוד 5% ביום שישי, שהתווספו לירידה בת 70% שכבר נרשמה מראשית השנה. עינוי סיני לבעלי המניות של הבנק הקורס הזה. דובר על זה שהם עשויים למכור חלק מפעילות ניהול הנכסים הרווחית שלהם. אם כן, זה יעכב רק בקצת את סופו של הבנק הזה. לא נשארים להם מנועי רווח עתידיים.



? S&P הוריד את תחזית דירוג האשראי של פרדי ושל פאני לשלילי. הפחתות תחזיות הדירוג של חברות הדירוג, שבועות וחודשים אחרי שהשוק כבר הוריד אותן לדרגת זבל, משעשעות אותנו כל פעם מחדש.




נפט



מחירה של חבית עלה קצת ביום חמישי אבל נסגר ביום שישי על הרמה הנמוכה ביותר מאז ראשית מאי, 123 דולר לחבית, שהם 16% פחות מהשיא שנרשם לפני שבועיים. בדיוק כשם שהסיבות לעליות המתמשכות במחיר הנפט לא היו ממש רציניות, כך גם הסיבות הניתנות לירידות בהם עכשיו. העדר סיבות טובות לעלייה מתמשכת והעדר סיבות טובות לירידה מתמשכת, היא הגדרה אלטרנטיבית לבועה.

אמרנו כבר כשהחלה הירידה, נאמר שוב: כשבועות מתפוצצות, הן עושות זאת לא אחת ב"שיהוקים". ממש יכול להיות שמחירי הנפט עוד יעלו שוב לפני שירדו שוב.

הסיבות האמיתיות לירידת מחיר הנפט, הן לא משהו שנולד בשבועיים האחרונים. למשל: ירידה בביקוש לנפט במדינות המערב בגלל ההאטה, במזרח יש אומנם עלייה אולם צריך לזכור שרק לפני חודש החלו כוחות השוק לפעול שם כאשר השלטונות צמצמו את היקף הסבסוד לבנזין ולסולר.




ביום שישי דווח על מחקר שהעריך שבקוטב הצפוני טמונות 90 מיליארד חביות נפט, ששליש מהן בשטחים ששיכים לארה"ב. רק ה-30 מיליארד חביות הללו = המלאי של סעודיה, וגם זוהי אספקה של שנה אחת של נפט לכל העולם.
ההתייחסות למחקר הייתה על גבול הקוריוז. לא בגלל שלא מאמינים לו, אלא בגלל שייקח 10-20 שנה, עד שהחביות הללו יגיעו לשוק. זה יקח כל כך הרבה זמן, גם בגלל שמרגע התחלת החיפוש אחר בארות חדשים, דרך מציאת הבאר המניבה ועד הקידוח עוברות מספר שנים, גם בגלל שנדרשת חקיקה בשביל להפיק אותם (אנחנו מדברים על החלק ששייך לארה"ב), וגם בגלל שכרגע כל גורמי היצור בתחום הפקת הנפט בעולם עובדים בתפוקה מלאה. אין מכונות וציוד או אנשי מקצוע בתחום שמובטלים היום.



אם מחירי הנפט יישארו ברמתם הנוכחית עד סוף החודש וגם שער החליפין יעשה כן, מחיר הבנזין בישראל ירד באוגוסט באזור ה-3%. מחיר הבנזין נקבע בארץ על פי נוסחא קבועה המשקללת את השינוי במחירי הנפט הגולמי בעולם בחמשת ימי העסקים האחרונים של החודש לעומת חמשת מקביליהם בחודש שעבר (מינוס 10% בינתיים), עם השינוי בדולר (פלוס 3.3% בינתיים). השינוי המשוקלל הזה חל על בערך 50% ממחיר הבנזין בתחנה. עליו צריך להוסיף מיסים (בלו שהוא בסכום קבוע לליטר דלק ועל כן אינו משתנה עם השינוי בנפט) ועלות שיווק.



הפעם האחרונה בה ירד מחיר הבנזין היה בפברואר לפני חצי שנה.




הדולר



אם הנפט מוזל, סימן שהדולר מתייקר. נורא פשוט. גם מול השקל, שם הוא נעזר בכוח חילוץ בדמות רכישות בנק ישראל.
מסיבות אותן אנו מונים כבר חודשים מספר, מחירו של הנפט צריך לרדת בלי כל קשר לדולר - מתישהו ינתק הקשר ביניהם.
אם אנחנו צודקים עם התחזית שלנו שריבית הפד ממש לא בדרך למעלה - בניגוד לציפיות בשוק - הרי שכשהשוק יבין את זה, הדולר ייחלש שוב מול היורו.




ריבית בנק ישראל



ביום חמישי דווח באחד העיתונים שבבנק ישראל בכל זאת חושבים לא להעלות את הריבית מחר. הבוקר מדווח עיתון אחר שמקורותיו אומרים לו שבעצם הם כן יעלו.



הכלכלנים לגמרי חלוקים בין אי העלאה להעלאה של 25 נקודות בסיס. אנחנו נמצאים בחצי שמדבר על הודעה על העלאת הריבית ל-4% ביום שני. מרגע שהשקל לא נמצא בסכנת ייסוף מיידית, ולנוכח הציפיות האינפלציוניות הגבוהות, נראה לנו נכון להעלות את הריבית. זה שמחירי הנפט והסחורות החקלאיות יורדים כבר שבועיים זה נחמד, אבל עדיין לא משהו שאפשר לבנות עליו.


ורד דר
פסגות - מערך מאקרו ואסטרטגיה


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully