וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלמה נוספת במאבק השליטה על מיזם הנפט הרוסי TNK-BP: המנכ"ל הבריטי ירד למחתרת

נמרוד הלפרן

27.7.2008 / 14:09

רוברט דאדלי נמלט מרוסיה והקים מטה ניהול סודי; המשקיעים הרוסים הקימו הנהלה חלופית

דאדלי, עזב את רוסיה ביום חמישי בלילה - ימים ספורים לפני פקיעת אשרת העבודה שלו - בעקבות "הטרדה קיצונית" מצד הרשויות הרוסיות, אמר יו"ר ענקית הנפט הבריטית BP, פיטר סאתרלנד. "הוא אינו נמצא במשרדי BP או במטה שלנו בלונדון, כפי שנטען. אינני מתכוון לחשוף את מקום הימצאו, אבל אני מעריך שהוא לא נמצא בסכנה פיסית", אמר סאתרלנד.



בחודשים האחרונים הידרדרו היחסים בין BP - חברת הנפט השנייה בגודלה באירופה המחזיקה ב-50% ממניות TNK-BP - לבין שותפיה הרוסיים, המיליארדרים לאונרד בלבטניק, מיכאיל פרידמן, ויקטור וקסלברג וגרמן חאן, המחזיקה בשאר מניות החברה.



דאדלי הקים מטה סודי מחוץ לרוסיה לצורך ניהול TNK-BP, בניסיון להמשיך בניהול השוטף של החברה, אשר אחראית לרבע מתפוקת הנפט של BP ולחמישית מעתודותיה, דיווח היום העיתון "סאנדי טיימס". דאדלי נוקט בצעדים חסרי תקדים להסתרת מקום הימצאו, ובכלל זה אמצעי אבטחה מתוחכמים שנועדו למנוע את איתור מקומו על סמך שיחות טלפון או תכתובות מייל. מקום הימצאו של דאדלי ידוע רק לקומץ מנהלים בכירים ב-BP, וצוות תמיכה מובחר הצטרף אליו במטה החשאי.



בה בעת, בעקבות עזיבתו של דאדלי את רוסיה, הודיעו המיליארדרים הרוסים השותפים ב-TNK-BP על העברת האחריות לניהול החברה לקבוצת "דירקטורי ליבה" הכוללת ארבעה דירקטורים מרכזיים במועצת המנהלים של TNK-BP, דיווח היום העיתון הבריטי "אובזרוור".



הרכב הקבוצה עשוי להעניק יתרון לשותפים הרוסים בחברה על פני BP. שניים מחברי קבוצת הניהול הם המיליארדרים וקסלברג וחאן. לצדם, חברים בהנהלה דירקטור עצמאי וכן נציג יחיד של BP. ג'ים אוון, סמנכ"ל הכספים של TNK-BP, הוא הדירקטור העצמאי בקבוצת הניהול החדשה, ונציג BP הוא סמנכ"ל התפעול של TNK-BP, טים סאמרס, שחבר בדירקטוריון החברה.



BP, אשר צפויה לפרסם השבוע את דו"חותיה הרבעוניים, טוענת כי אין ממש בהערכות כי בעקבות עזיבתו של דאדלי, יצליחו שותפיה הרוסים ב-TNK-BP להשתלט על החברה. "אנחנו נחזיק מעמד ולא נכנע לאיומים", אמר מנכ"ל BP, טוני הייוורד. עם זאת הודתה BP כי ניהול החברה על ידי דאדלי מחוץ לגבולות רוסיה מהווה פתרון זמני בלבד, לתקופה של מספר חודשים לכל היותר.



BP טוענת כי השותפים הרוסים מנסים לדחוק את רגליה מרוסיה ולהשתלט על החברה, לאחר שבחודשים האחרונים ניהלו רשויות החוק ברוסיה "מסע הטרדה מתואם", כדברי BP. רשויות המס, העבודה ואיכות הסביבה ברוסיה פתחו באחרונה בחקירות נגד TNK-BP, ונציגי רשויות החוק ערכו חיפושים במשרדי החברה מספר פעמים.



בשבועות האחרונים, המנכ"ל דאדלי ומנהלים בכירים נוספים בחברה הקפידו להחליף מכשירי טלפון סלולרים כמה פעמים בשבוע, מחשש להאזנות סתר. בסוף השבוע אף דווח כי דאדלי זומן לחקירה על ידי משרד התובע הכללי במוסקווה. עם זאת, משרד התובע הכללי טען כי אין ממש בדיווח.



BP טוענת כי החקירות וההטרדות מצד רשויות החוק נעשות לפי הוראות השותפים הרוסים ב-TNK-BP. עם זאת, המשקיעים הרוסים מכחישים טענות אלה באופן גורף, וטוענים כי אין כל קשר בין בעיות החברה מול רשויות החוק לבין ניסיונותיהם להדיח את המנכ"ל דאדלי ולבצע שינויים מבניים ואסטרטגיים בחברה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully