וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת המדרוג: מכרז מדידת הרייטינג יימשך במתכונתו הנוכחית על אף שמשתתף בו מתמודד יחיד

שמרית סלע

27.7.2008 / 16:20

מ.ב.ע/GFK פרשה מההתמודדות במכרז מפני שהתנגדה לבצע ניסוי בהתאם לבקשת ועדת המדרוג בשל עלותו הגבוהה



"מבחינה משפטית ישנה בעיה לעתים בהשתתפותו של גורם יחיד במכרז, אך נכון לעכשיו לא קיימת בעיה שכזו במכרז הנוכחי, ואנו מתכוונים להמשיך בו במתכונתו הנוכחית". כך מסרה היום מנכ"לית ועדת המדרוג, ד"ר יפעת בן חי-שגב, בהתייחסותה למכרז מדידת הריטיינג שמנהלת הוועדה בימים אלה.

מזה כעשור מודדת את הנתונים חברת TNS טלגאל שבראשות דורי שדמון ואיתן כסיף. לפני כשנה וחצי החל הליך שמטרתו בחירה מחדש של מפעיל, ולקו הסיום הגיעו המפעילה הנוכחית TNS טלגאל, וחברת GFK מ.ב.ע. בראשות אבינועם ברוג ועוזי פלד. מערכת המדידה החדשה אמורה להתחיל לפעול לקראת תחילת 2009.



בהתאם לכך נדרשו שני המשתתפים במכרז - מ.ב.ע/GFK ו- TNS טלגאל - להוכיח יכולת טכנולוגית על בסיס ניסוי בישראל. מ.ב.ע/GFK פרשה בשבוע שעבר מההתמודדות במכרז כאשר התנגדה לביצוע הניסוי, בטענה כי משמעות הניסוי היא הקמת מערכת בעלות של כ-200 אלף יורו. טענה נוספת של מ.ב.ע/GFK היא כי במסמכי המכרז לא צוין התנאי כי יש לערוך פיילוט למדידה, וכי יש בכך מתן יתרון בלתי הוגן ל-TNS טלגאל מאחר שטלגאל היא המודדת הנוכחית של הרייטינג עבור ועדת המדרוג, ובעלת תשתית טכנולוגית קיימת בישראל.



גורמים בענף טוענים כי פרישתה של GFK מהמכרז נועד ליצור בעיתיות בהשתתפותו של גורם יחיד במכרז, ובכך לבטלו ולחדשו בתנאים שונים. בורג מתייחס לטענות אלו ומציין כי "פרשנו מכיוון שבקשותינו החוזרות ונישנות שהועדה תבקר במעבדתנו בשווייץ לא נענו, ובמקום זה העמידו בפנינו ניסוי שכלל לא נכלל מלכתחילה בתנאי המכרז. אם אנו בעולם התקוות אני מקווה שהוועדה תתעשת על עצמה, ותקבל את בקשתינו לבקר במעבדות GSK בשווייץ, ולהיפגש עם ועדת המדרוג בשווייץ משום שמדובר באותה טכנולוגיה שתיושם בישראל".

בן חי-שגב מסרה כי "אנו מצרים על כך אם ש-GFK בחרה לא להשתתף במכרז, אך איננו מקבלים את סיבת עזיבתה, שכן מבחינתנו ביצוע ניסוי מעשי כחלק מפעילות המכרז הינו הכרחי כשמדובר בסוג מוצר שכזה". ביחס להצעת הכספית, ברוג ציין בעת פרישתו מהמכרז כי "יכולנו להציע לתעשייה את הטכנולוגיה הכי מתקדמת בעלות נמוכה ממה שישולם ל-TNS טלגאל בכ-2 מיליון שקל בשנה. תלוי כמה טלגאל תנצל את העובדה שהיא היחידה שתגיש הצעת מחיר השבוע".

באשר לטענה זו של מ.ב.ע/GFK הגיבה TNS טלגאל כי "טענה זו עומדת בניגוד גמור לכמה עובדות ידועות. שכן, בשלושה מכרזים בהם התמודדו לאחרונה חברות האם GFK ו-TNS באירופה, על בסיס הטכנולוגיות החדשות - בבריטניה, בדנמרק ובנורווגיה - שבכולן זכתה TNS, המחירים שהציעה GFK היו, לפי מקורות TNS העולמית, גבוהים מאלו של TNS. ראוי לציין עוד שגם בנורווגיה, כמו בישראל, GFK החליטה ברגע האחרון לא להגיש הצעה".

בורג מוסר בתגובה כי " מדובר במדינות שהיו יותר ממתמודדת אחת למכרז, במכרז הנוכחי, בו משתתפת רק חברה אחת, המחיר שתגיש TNS יהיה מקסימלי, וועדת המדרוג שמה לעצמה פה גול עצמי". דורי שדמון, יו"ר TNS ישראל מוסיף: "לדעתנו, הטענות של חב' מ.ב.ע./GFK כפי שפורסמו בתקשורת אינן אלא אמירות של מתחרה שהרים ידיים, ונמנע מלהתמודד באופן מקצועי והוגן במכרז". לדבריו, "בהקשר זה נזכיר שמגוון וכמות סוגי המכשירים והממירים ודרכי הפעלתם בבתים בישראל שונה וגדול בהרבה מהמוכר בעולם - דבר המשפיע על ההיתכנות הטכנולוגית ומצדיק ניסוי מקומי. אכן עלות הניסוי לא נמוכה, אבל בהתמודדות במכרז שכזה יש לספוג את עלויות הניסוי".



כמו כן, מפעילת מערכת המידרוג לטלוויזיה - TNS טלגאל - תבצע השבוע את הניסוי בטכנולוגיה החדשה המוצעת במסגרת מכרז הרייטינג של הוועדה למדרוג. טכנולוגיית המדידה החדשה נדרשת לתת פיתרון הולם לסביבה הטלוויזיונית המורכבת והדינמית המתפתחת בישראל, הכוללת צפייה דחויה באמצעות VOD, PVR ועוד.



לפי הערכות TNS טלגאל, שאחראית על הפעלת מערכת המדרוג (רייטינג) לטלוויזיה בישראל במהלך העשור האחרון, מקבלת כ-7.5 מיליון שקל בשנה בעבור מדידת הרייטינג. שוויו של המכרז לחמש השנים הקרובות צפוי להסתכם בסכום מוערך של 50 מיליון שקל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully