וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלי יחימוביץ': האוצר מתעד לבטל את סבסוד שכר הלימוד במנהל עסקים ומשפטים בחוק ההסדרים

רותם סלע

27.7.2008 / 16:45

לטענת יחימוביץ' הסתרת מידע היא חלק מטקטיקה של האוצר בהעברת חוק ההסדרים



משרד האוצר מתכוון להכפיל את שכר הלימוד באוניברסיטאות בחלק מן המסלולים וכן, לבטל את תקצוב השמירה במוסדות חינוך - כך חושפת ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) גזירות נוספות מטיוטת חוק ההסדרים במשק שהגיעה לידיה.



עפ"י טיוטת פרק מחוק ההסדרים שהוכנה באוצר וטרם הועברה למשרד החינוך - מתכוון האוצר לבטל את הסבסוד על לימודי תואר ראשון במסלולי משפטים, חשבונאות ומנהל עסקים, ולהוציא מסלולים אלה "לשוק החופשי". המשמעות המיידית היא עלייה חדה בשכר הלימוד במסלולים אלה, לכל הפחות הכפלה שלו.



ח"כ יחימוביץ' טענה כי "משמעות ההחלטה היא שרק סטודנטים ממשפחות מבוססות יוכלו להיות עורכי דין ורואי חשבון או ללמוד מנהל עסקים, מקצוע שהוא מסלול הכשרה לתפקידי ניהול. מסלולים אלה יחסמו כליל לפני סטודנטים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך ובינוני. בפועל זו הפרטה של ההשכלה הגבוהה בישראל, מהלך מסוכן ואנטי-שוויוני שאסור שיעבור, כי אם יעבור יופרטו אחריו מסלולים נוספים, האוניברסיטאות יחסמו לציבור, ויועמקו פערי ההשכלה בישראל".



בסעיף נוסף בחוק ההסדרים מבקש האוצר לבטל את תקצוב השמירה והאבטחה בבתי הספר. הקיצוץ בסעיף זה יעשה בתקציבו של המשרד לביטחון הפנים, המופקד על אבטחת מוסדות החינוך. כיום עומד התקצוב למשרד זה לצורכי אבטחה על כ-140 מיליון שקל. האוצר מבקש לקצץ אותם ולבטל את האבטחה. כמו כן יקוצצו 15 מיליון שקל נוספים לצורכי אבטחה המועברים למשרד החינוך לצורך מימון שמירה במוסדות שיש בהם יום לימודים ארוך. כתוצאה מכך ככל הנראה תבוטל העברתם של 15 מיליון שקל שמעבירה הסוכנות כ"matching" למשרד החינוך.

יחימוביץ' טענה כי "גם כאן האוצר עקבי במדיניות העמקת הפערים: הורים בבתי ספר באזורים מבוססים, ורשויות חזקות, יקחו על עצמם את מימון השמירה, ומי שייפגעו וחייהם יהיו הפקר, יהיו רק תלמידים באזורים חלשים ממילא וברשויות העניות בפריפריה".



בתגובה לכוונת האוצר להכפיל את שכר הלימוד באוניברסיטאות אמר יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ הרב מיכאל מלכיאור, (עבודה) כי: "הכוונה להעלות את שכר הלימוד הינה חלק מהניסיון לשבור את ההשכלה הציבורית אשר מסלים מיום ליום. האוצר נוקט בכל צעד אשר יאפשר להגדיל את הפערים ולהפריט כל מה שראוי, נכון ופועל בחברה הישראלית. ועדת החינוך בראשותי תתנגד באופן נחרץ לשינויים ההרסניים אותם זומם האוצר לבצע. לא ברור מדוע האוצר, מהשר ועד אחרון הפקידים, שהם כולם בוגריה של האוניברסיטאות המפוארות של ישראל עטים עליהן להשחיתן בכל הזדמנות אשר נקרית בדרכם, ומנסים בכוח לפגוע באפשרות של צעירים, חיילים משוחררים ואזרחים לרכוש השכלה גבוהה ובכך לצמצם את הפערים בחברה הישראלית".



לטענת חברת הכנסת שלי יחימוביץ' האוצר מתעד להכניס לחוק ההסדרים הקרוב את הפסקת סבסוד שכר הלימוד במקצועות האוניברסיטאיים: מנהל עסקים, משפטים וחשבונאות. הפסקת הסבסוד של שכר הלימוד עתידה להוביל להעלאת שכר הלימוד למעל ל-20 אלף שקל.



חשיפת פרטים אלו על ידי יחימוביץ' מצטרפת לחשיפה של יחימוביץ משבוע שעבר לקיצור חופשת הלידה ומהווה לטענתה חלק מטקטיקה שמטרתה טרפוד תוכניותיו של האוצר. "חלק משיטת העבודה של האוצר היא לעבוד בסודי סודות. אחת משיטותיהם היא להסתיר את השינויים אותם הם מתכננים מבלי להתייעץ עם המשרדים הנוגעים בדבר כך שכשיוגש חוק ההסדרים יהיה כבר מאוחר מדי מכדי להמודד עם זה", טוענת יחימוביץ', "האוצר מעוניים שהשרים יקראו לראשונה את חוק ההסדרים וחוק התקציב מספר ימים לפני ההצבעה והמאבק על גילוי מוקדם של הטיוטות הוא למעשה חלק מהמאבק לטרפוד החוק".



אך החשיפה, אותה מייחסת יחימוביץ' לחושיה העיתונאיים היא רק השלב הראשון, "השלב השני הוא לתת לעיתונאים והמשרדים את האינפורמציה בכדי שהם יוכלו להלחם בסעיפי חוק ההסדרים והשלב הבא הוא להיאבק בהם בכנסת - בוועדת הכספים".



גורם בכיר בוועדה לתכנון ותקצוב (הות"ת) התייחס בחומרה לעצם רעיון ההפרטה ואמר "אני רואה בחומרה כל ניסיון של האוצר לבצע מהלך של הפרטה במערכת ההשכלה הגבוהה הציבורית. הפרטת תחומי לימוד מסוימים תביא באופן מיידי לפגיעה חריפה בכל ההיבטים הקשורים לרמת ההוראה, המצוינות ומחקר בתחומים אלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully