וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאת העליון שוקלת לאשר הקמת בית משפט כלכלי

מירב ארלוזורוב

28.7.2008 / 7:05

שוקלת להיענות להמלצת ועדת אריאב. בית המשפט הכלכלי יוקם כחטיבה ייעודית במחוזי בתל אביב. עד כה התנגדה ביניש להצעה

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, שוקלת להיענות להמלצת ועדת אריאב ולאשר הקמת בית משפט כלכלי מתמחה בישראל. עד כה דחתה נשיאת העליון את הרעיון על הסף. אם תתקבל ההמלצה יהיה זה אחד ההישגים הגדולים לוועדה בראשות מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב.

ההמלצה המסתמנת של ועדת אריאב, הנבחנת על ידי ביניש, היא כי בית המשפט הכלכלי המתמחה יוקם כחטיבה בתוך בית המשפט המחוזי בתל אביב. עם זאת, מדובר בחטיבה ייעודית, שיועמדו לרשותה שופטים ייעודיים שכל עיסוקם יהיה שפיטה כלכלית. ההצעה היא סוג של פשרה שתשאיר את החטיבה הכלכלית תחת ניהול ופיקוח בית המשפט המחוזי מבלי שתיהפך לבית דין עצמאי לגמרי. בנוסף תאפשר הקמת החטיבה הכשרת שופטים בעלי התמחות כלכלית, דבר שייעל מאוד את השפיטה הכלכלית בישראל.

ההמלצה להקים בית משפט כלכלי מתמחה מקודמת בידי אריאב ויו"ר רשות ניירות ערך, זוהר גושן. השניים נפגשו באחרונה עם ביניש כדי לדון עמה בדרכים לקידום הקמתו של בית המשפט הכלכלי.

חברי הוועדה סבורים כי חוסר היעילות של בתי המשפט בישראל וחוסר ההבנה של שופטים בסוגיות כלכליות סבוכות הם אבן נגף בשאיפה של ישראל לשכלל את מערכת הפיננסים שלה, ואולי אף להיהפך למרכז פיננסי בינלאומי. בין השאר מסתמכת הוועדה על הניסיון שנצבר בבית המשפט לחברות של מדינת דלאוור בארה"ב, שנחשב לאחד מבתי המשפט הכלכליים היעילים והמקצועיים בעולם - ושבזכותו נהפכה דלאוור לאבן שואבת לרישום חברות מכל העולם.

עד כה התנגדה ביניש להצעה להקים בית משפט כלכלי מתמחה בישראל בטענה כי בתי המשפט ובתי הדין המתמחים - לתעבורה, לעבודה, להגבלים עסקיים ולמשפחה - לא הוכיחו את עצמם. ברוח זו אף הגיבה ביניש באפריל לידיעה של TheMarker בעניין - ואולם בעקבות הפגישה עם גושן ועם אריאב הסכימה לבחון את ההצעה לעומקה. בתגובה לשאלת TheMarker אמרה דוברת בתי המשפט: "הרעיון מחייב שינוי שיטת העבודה המקובלת אצלנו וכרוך בשינויים בשיטת חלוקת העבודה. לכן ההצעה נבחנת וטרם גובשה עמדה סופית ביחס אליה".

דובר שר המשפטים דניאל פרידמן מסר בתגובה כי הנושא עדיין תלוי בדיונים, ורק לאחר שיסתיימו יגבש השר את עמדתו בעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully