וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: באתי לעבוד, לא לפתור בעיות שכר

מוטי בסוק

28.7.2008 / 10:34

בתגובה לביקורת על תנאי השכר המפליגים בבנק ישראל, אומר הנגיד כי בכירים בבנק שנפגעו מהרפורמות הם שמזינים את המתקפה נגדו

אווירה קשה שררה בבנק ישראל בסוף השבוע. שלוש כתבות שער בשלושה מעיתוני סוף השבוע ביקרו בחריפות את הבנק ואת הנגיד סטנלי פישר. בהתייעצויות דחופות שניהל עם בכירים בבנק עלתה שוב ושוב השאלה: האם טעינו במדיניות ובצעדים שננקטו, ואם כן - כיצד ניתן לתקן את הטעויות? פישר דחה את רוב הטענות שהועלו בעיתונים. לאחר ששמע את אנשיו ומומחים מחוץ לבנק, הגיע לכמה מסקנות.

אחת המעניינות בהן נוגעות לתחום התקשורת. הנגיד הגיע למסקנה כי הוא ואנשיו לא הצליחו להעביר לציבור ולתקשורת את הישגי הבנק ב-39 החודשים האחרונים. לדעת הנגיד, מדובר בהישגים נכבדים, בהם צעדים חשובים לקראת הפיכת הבנק למודרני יותר, ממוקד, מקצועי ויעיל יותר. הדרך להישגים האלה, סבור הנגיד, עוברת בהסכם השכר החדש בבנק, כמו גם בארגון מחדש ובחוק בנק ישראל שיונח בקרוב על שולחן הממשלה. כמה מהמהלכים כבר בוצעו, אחרים נמצאים בשלבי ביצוע אחרונים.

כדי לתקן חולשה זו בקשרים עם התקשורת, מתכוון פישר מעתה להיפגש עם הכתבים הכלכלים המסקרים את בנק ישראל. יעקב פרנקל, בעת כהונתו כנגיד, נחשב לאשף תקשורת. הפגישות שלו עם עיתונאים היו כמעט יומיומיות. גם דוד קליין, מחליפו, למד לשמור על קשר תקין עם התקשורת.

פישר נחשב ליוצא דופן בתחום זה. במשך שלוש שנים ורבע של כהונתו לא יזם, כמעט כאידיאולוגיה, פגישות עם עיתונאים בארבע עיניים - ומדובר בנגיד חניך האסכולה האמריקאית, המדגישה את חשיבות התקשורת.

בבנק ישראל קיימת תחושה בשבועות האחרונים - והדברים נאמרים בגלוי - כי את המתקפה התקשורתית על הנגיד, על ראש מחלקת משאבי אנוש רפי לנקרי, על המנכ"ל הפורש יעקב דנון ועל הבנק מובילים בכירים שנדחפו החוצה מהבנק בשנים האחרונות, או חבריהם שנותרו בבנק אבל מעמדם נפגע מרפורמות הנגיד. השמות ידועים. לפי הסיפורים הנשמעים בבנק, נגנבו מסמכים מתיקים אישיים של בכירים בבנק והועברו לצד שלישי. הנגיד מודע לכל הסיפורים. גם לו יש הערכות לגבי מה שעומד מאחורי המתקפה התקשורתית על הבנק.

פישר מונה לנגיד ב-1 במאי לפני שלוש שנים. מבחינתו, הוא קיבל בנק במצב בעייתי מאוד. כיום הבנק נראה הרבה יותר טוב. בדצמבר האחרון נחתם הסכם שכר בין הנהלת הבנק לוועד העובדים בהסכמת האוצר. נותרו להכרעה שש מחלוקות בין הבנק והאוצר. בקרוב מאוד אמור שופט בית הדין לעבודה, אייל אברהמי, להכריע בנקודות המחלוקת. פישר משוכנע כי לבנק ישראל יהיה הסכם שכר חדש, טוב ומקיף שיאפשר לו לצאת לדרך חדשה. הדרך הזאת כוללת סגירת כמה יחידות שאין בהן עוד צורך ושכירת עובדים חדשים לחטיבות הבנק השונות לפי הסכם שכר חדש (דור ב').

הסכם שכר חדש, דרך חדשה

נוסף על פסיקת אברהמי מצפה הנגיד לחקיקת חוק בנק ישראל החדש. מבחינתו, החוק החדש אמור להקפיץ את בנק ישראל מעלה, לשורת הבנקים המובילים בעולם. פישר יודע שהבטיח פעמים רבות בעבר כי החוק יונח בקרוב על שולחן הממשלה. הפעם הוא מאמין כי ההבטחה תמומש.

המחלוקת הקשה, איך לא, היא סביב השכר, או ליתר דיוק, מי יכריע מה יהיה שכר עובדי הבנק במקרה של מחלוקת בין הבנק לממונה על השכר. בנקודה זו פישר נוקשה מאוד. הוא מתנגד בכל תוקף למצב הנוכחי, שבו האוצר הוא הקובע האחרון, וגם להעברת הנושא לגוף נייטרלי - למשל, לתת-ועדה של ועדת הכספים של הכנסת.

ביחס לכספים שקיבלו עובדי הבנק שלא כדין, העמדה של פישר מורכבת. הוא מתנגד למתן כספים שלא כדין, אך אינו מוכן לומר כי יש להחזיר כספים שניתנו שלא כדין מאז 85'. לדבריו, אנשים שקיבלו אותם חשבו שקיבלו אותם כדין. הבנק, מבהיר פישר, קיצץ באופן משמעותי בכספים שקיבלו עובדי הבנק - הן הגמלאים והן אלה שעדיין עובדים. בתחילת ינואר השנה הציע פישר לממונה על השכר, אלי כהן, לסגור את סוגיית תשלומי היתר לבכירים. כהן השיב רק ביולי.

בכל מקרה, פישר בא לנהל את הבנק המרכזי, לעבוד, לקדם מדיניות מוניטרית, והנושא הזה גוזל מזמנו יותר מדי שעות. בקרוב, לאחר שהשופט אברהמי יפרסם את החלטתו, ניתן יהיה לסגור במהירות את נושא שכר הבכירים, אם כי לא מן הנמנע שאלה שייפגעו יפנו לערכאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully