וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזו תשובה לתת לנוחי דנקנר בטלפון

איתן אבריאל

28.7.2008 / 10:22

לא כל יום מתקשר הבנק ומציע לקנות מניה מעל שוויה

"מניית א.די.די פיתוח שווה בשוק כ-80 שקל, אבל אנחנו מוכנים לקנות אותה ממך ב-82 שקלים, כלומר תוספת של כמעט 3%. עם התמורה אנחנו מציעים שתקנה מניה אחרת בשם "אי.די.בי אחזקות, שהיא מאוד דומה וגם ירדה פחות מאי.די.בי פיתוח. מה דעתך? מעוניין?".



הלקוחות כמובן מבולבלים. לא כל יום מתקשר הבנק ומציע לקנות מהציבור מניה במחיר שמעל שער הבורסה שלה. ומי אלה אי.די.בי פיתוח ואי.די.בי אחזקות? רוב הציבור (שאינו מומחה לניירות ערך), שקיבל אתמול שיחת טלפון, יודע שאי.די.בי היא מניה של חברה המחזיקה בהרבה חברות ישראליות אחרות, אבל לא הרבה יותר מזה.



מיעוטו יודע שעם אחזקותיה נמנים כמה שמות גדולים כמו סלקום, שופרסל וכלל. מיעוט אחר עדיין מתבלבל בשם "דיסקונט" וחושב שלחברה יש קשר עסקי עם בנק דיסקונט. אבל לאיש אין מושג אם ההצעה של פקיד הבנק היא כדאית או לא, ואם רצוי להיענות לה.



הנה ההסבר לטלפון המוזר. הסיבה שהבנק מציע בעבור מניית אי.ד.בי פיתוח מחיר גבוה ממחיר השוק היא הצעת הרכש שהגישה אי.די.בי פיתוח למניות שלה. החברה, שבשליטת איש העסקים נוחי דנקנר, מציעה לרכוש 4.3 מיליון מניות של אי.די.בי פיתוח ב-82 שקל למניה.



הבנק מצדו מעריך כי הצעת הרכש תצא לפועל. הוא יודע שיוכל למכור לדנקנר את המניות, ולכן הוא מוכן לקנות אותן מציבור לקוחותיו במחיר של הצעת הרכש.



לבנק העסק כדאי: הוא אמנם לא מנסה (עד כמה שידוע לנו) להציע מחיר נמוך מ-82 שקל, אבל כל לקוח שיסכים לעסקה ישלם כמה עמלות. עמלה אחת בעבור המכירה, וברוב המקרים גם עמלה על קניית נכס חלופי, בין אם יהיו אלה מניות אי.די.בי אחזקות (המשווקות בידי בנק הפועלים, למשל), בין אם יהיה זה נייר ערך אחר.



אם נניח עמלה כוללת של כ-50 שקל לאיש, ונניח כי 20 אלף איש (בכל בנק גדול) יקבלו את ההצעה, ההכנסות של הבנק יהיו מיליון שקל. בנוסף, זו הזדמנות שיווקית יוצא דופן לאיש המכירות (סליחה, יועץ ההשקעות) של הבנק: הוא גם מספק שירות הודעות, גם מציג יוזמה ואכפתיות, גם מציע הצעה שנראית מתוקה וגם מקבל הזדמנות לדון עם הלקוח על תיק ההשקעות שלו; שיחה שבמקרים רבים תסתיים בהוראות ביצוע ועמלות.



האם כדאי למכור את אי.די.בי פיתוח ב-82 שקל למניה? בבורסה, כמו בבורסה, אין לכך תשובה מוחלטת, אבל נראה שהתשובה חיובית. ראשית, זהו מחיר גבוה ממחיר הסגירה אתמול. שנית, קיים סיכוי שמחיר המניה, שנהנה מהצעת הרכש, יישחק מטה לאחר סיומה. שלישית, חברות אחזקה מסוגן של אי.די.בי, שכל עיסוקן הוא אחזקה וניהול של חברות אחרות שגם הן רשומות בבורסה, נסחרות מסורתית במחיר נמוך מסכום החלקים שלהן. המשקיע בהן אמנם מקבל פיזור בין כמה חברות וענפים, אבל הוא משלם על כך ביוקר, ועדיף לו בדרך כלל להשקיע במניות המוחזקות ולא ב"חברה האם".



בדיוק מסיבה זו, ובניגוד להצעת הבנקים, לא כדאי לקנות את מניית אי.די.בי אחזקות, שהיא החברה האם של אי.די.בי פיתוח. למי שבכל זאת רוצה להחזיק במניות הקבוצה של נוחי דנקנר, למרות ביצועיה הפושרים ביחס למדדי הבורסה, כדאי למכור את אי.די.בי פיתוח ובמקומה לרכוש את החברה הבת דיסקונט השקעות, או אפילו טוב יותר - את סל המניות שממנה היא מורכבת.



לזירת היועצים


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully