וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגירעון התקציבי של ארה"ב עשוי לזנק לשיא של 490 מיליארד דולר בעקבות העלייה בהוצאות הממשלתיות

סוכנויות הידיעות

28.7.2008 / 18:08

בכיר ממשלתי בארה"ב אמר לבלומברג כי הגירעון הפדרלי לשנה הפיסקלית 2009 יעלה על תחזיות הממשל



הגירעון בתקציב הפדראלי של ארה"ב יזנק לשיא של כ-490 מיליארד דולר בשנה הפיסקלית 2009 - כך דיווחה היום סוכנות הידיעות בלומברג, שציטטה בכיר בממשל האמריקאי. נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, העריך בפברואר כי הגירעון התקציבי בשנה הפיסקלית שתחל ב-1 באוקטובר לא יעלה על 407 מיליארד דולר. לפי בלומברג, הגירעון התקציבי לשנה הנוכחית צפוי להיות נמוך מתחזיתו של משרד האוצר האמריקאי, אשר צפה בפברואר גירעון תקציבי של 410 מיליארד דולרים.



העלייה החדה בגירעון הפדרלי משקפת את ההאטה הכלכלית בארה"ב ואת העלייה החדה בהוצאות הממשלתיות, בין היתר בעקבות תוכנית התמריצים הכלכליים שיזם ממשל בוש במטרה למנוע מהכלכלה האמריקאית לגלוש למיתון. עלות התוכנית מוערכת ב-168 מיליארד דולר.



בשבוע שעבר אישר הסנאט חבילת סיוע נרחבת לשוק הדיור האמריקאי - הגדולה ביותר מזה עשורים - הכוללת תוכנית להקמת קרן בסך 300 מיליארד דולר, שנועדה לסייע למאות אלפי לווים להימנע מעיקול בתיהם, באמצעות מימון מחדש של משכנתאות זולות יותר בביטוח ממשלתי. כמו כן, מתירה החקיקה לממשלת ארה"ב להזרים סיוע בסך מיליארדי דולרים לענקיות המשכנתאות הממשלתיות פאני מיי ופרדי מאק באמצעות רכישת מניות בשתי החברות.



הגירעון התקציבי המתרחב צפוי להעיק על כהונתו הראשונה של נשיא ארה"ב הבא, לאחר סיום כהונתו של הנשיא בוש. ביל גרוס - מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם, פימקו - אמר ביוני כי ממשל בראשותו של המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב, ברק אובמה, יהיה הראשון שיביא לגירעון תקציבי של טריליון דולר.



במכתב פתוח לאובמה, המבוסס על הערכתו כי אובמה יביס את המועמד הרפובליקני - ג'ון מקיין - בבחירות לנשיאות, ציין גרוס כי כלכלת ארה"ב זקוקה לחבילה נוספת של תמריצים כלכליים, בנוסף לחבילה שיזם ממשל בוש, במטרה למנוע את גלישת הכלכלה האמריקאית למיתון. כשהגירעון הפדרלי כיום כבר קרוב לרמה של 500 מיליארד דולר, אמר גרוס, אין ספק שהוא יגיע לרמה של טריליון דולר עד 2011.



עם זאת, גרוס השווה את מצבה של ארה"ב כיום לנסיונותיה של יפאן לחדש את הצמיחה הכלכלית לאחר פקיעתה של בועת הנדל"ן היפאנית, בשנות ה-80 המאוחרות, וציין במשך שבע שנים גדל חלקן של ההוצאות הממשלתיות בתמ"ג היפאני מ-2% ל-10%.



"גירעון תקציבי של טריליון דולר עד 2011 שקול לכ-6% מהתמ"ג - שיעור נמוך, במונחים יפאניים", הדגיש גרוס, המנהל נכסים בסך כ-128 מיליארד דולר באמצעות קרן פימקו טוטאל ריטרן. הצמיחה הגלובלית שתונע על ידי המדינות המתפתחות ועל ידי העלייה במחירי הסחורות, הוסיף גרוס, תמנע מארה"ב לגלוש למצב של דפלציה בדומה לזה שיפאן נאלצה לעבור.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully