וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן המטבע הבינלאומית: משבר האשראי אינו קרוב לסיום ועשוי להחריף בעקבות המשבר בשוק הדיור בארה"ב

אשר שכטר

28.7.2008 / 18:59

שנה לאחר פריצתו של משבר האשראי העולמי, הזהיר ה-IMF כי מחירי הבתים בארה"ב עדיין לא הגיעו לתחתית



משבר האשראי העולמי אינו צפוי להסתיים בעתיד הקרוב, ואף צפוי להחריף בעקבות המשך הנפילה במחירי הבתים בארה"ב וההאטה הכלכלית הגלובלית - כך הזהירה היום קרן המטבע הבינלאומית (IMF).



בדו"ח היציבות הכלכלית הגלובלית של ה-IMF, העריכה קרן המטבע כי שוק הדיור בארה"ב עדיין לא הגיע לתחתית והזהירה כי תנאי האשראי לצרכנים ולבנקים כאחד צפויים להמשך להידרדר, על רקע המשך המחיקות וההפסדים הקשורים לשוק המשכנתאות האמריקאי.



"לפי שעה, עדיין לא ניתן לראות את התחתית של שוק הדיור בארה"ב. הטיפול בהידרדרות בשוק הדיור האמריקאי חיונית לייצוב השווקים ותאפשר הן למשקי הבית והן למוסדות הפיננסיים להתאושש ממשבר האשראי", נאמר בדו"ח, הצופה הידוק נוסף של תנאי האשראי מצד הבנקים. זאת, לאחר שגיוסי ההון שביצעו עד כה כיסו רק כשני שליש מההפסדים שנאלצו לרשום בעקבות המשבר.



קרן המטבע הבינלאומית הזהירה כי שווקים מתעוררים כמו סין והודו עשויים גם הם להמשיך להיפגע בעקבות משבר האשראי וההאצה באינפלציה, וציינה כי השווקים הפיננסיים ברחבי העולם נמצאים "במצב שברירי" וכי מחירי הבתים צפויים להמשיך לרדת גם בבריטניה ובמדינות אירופיות אחרות. בעוד שמרבית ההפסדים ומחיקות הערך הקשורים לקריסתו של שוק משכנתאות הסאבפריים בארה"ב כבר נרשמו, הזהיר הדו"ח, צפויים המוסדות הפיננסיים לעמוד בפני גל שני של הפסדים ומחיקות הקשורים למשכנתאות אחרות והלוואות שאינן משכנתאות, כמו הלוואות לרכישת כלי רכב.



ה-IMF חזרה על תחזיתה מאפריל, לפיה צפויים הפסדיהם של המוסדות הפיננסיים והבנקים ברחבי העולם בעקבות משבר האשראי העולמי להגיע לכטריליון דולר. עד כה, רשמו בנקים ומוסדות פיננסיים מחיקות והפסדים בסך 469 מיליארד דולר בעקבות קריסתו של שוק הסאבפריים, ונאלצו לגייס 345 מיליארד דולר בעקבות ההפסדים.



למרות שצעדיו של הממשל האמריקאי לטיפול במשבר האשראי הקלו במעט את המשבר הפיננסי וסייעו בבלימת הסכנות שאיימו על בריאות המערכת הפיננסית כולה, נאמר בדו"ח, הסכנות הטמונות בשוקי האשראי נותרו בעינן בעקבות הנפילה במחירי הבתים והבנקים ככל הנראה ייאלצו לבצע גיוסי הון נוספים כדי לשמור על רווחיות.



"אנו חוששים מפני המשך ההידרדרות, בעקבות העלייה החדה בשיעור עיקולי הבתים ושמיטות החוב בארה"ב, לצד המשך הנפילה במחירי הבתים", מסרה ה-IMF. הנפילה המתמשכת במחירי הבתים בארה"ב צפויה להקשות על הבנקים לגייס הון ומגדילה את הסיכון להאטה חריפה של הכלכלה הגלובלית.



ה-IMF ציינה כי החששות בנוגע לקריסתן האפשרית של ענקיות המשכנתאות הממשלתיות האמריקאיות פאני מיי ופרדי מאק, עשויים לערער בצורה משמעותית את יציבותה של המערכת הפיננסית במידה שלא יימצא פיתרון קבוע לבעיותיהן של שתי הבעיות. כזכור, מניות פאני מיי ופרדי מאק נפלו ביותר מ-80% בשנה האחרונה לאחר שהפסדי ענק שרשמו בעקבות המשבר עוררו דאגות כי נקלעו לקשיי נזילות.



בשבוע שעבר אישר הסנאט האמריקאי חבילת סיוע נרחבת לשוק הדיור בארה"ב - הגדולה ביותר זה עשורים - הכוללת תכנית להקמת קרן בסך 300 מיליארד דולר שנועדה לסייע למאות אלפי לווים להימנע מעיקול בתיהם, באמצעות מימון מחדש של משכנתאות זולות יותר בביטוח ממשלתי. כמו כן, מתירה החקיקה לממשלת ארה"ב להזרים סיוע בסך מיליארדי דולרים לפאני מיי ופרדי מאק באמצעות רכישת מניות בשתי החברות במקרה הצורך. רשות הפיקוח הפדרלית על הדיור בארה"ב (OFHEO) דיווחה בשבוע שעבר כי מחירי הבתים בארה"ב ירדו במאי ב-4.8% לעומת החודש המקביל ב-2007 - הירידה החדה ביותר שלהם אי פעם.



לפני כשבועיים העלתה ה-IMF את תחזית הצמיחה העולמית שלה לשנת 2008 ל-4.1%, אולם הדו"ח האחרון של קרן המטבע הזהיר כי הצמיחה הגלובלית עשויה להאט גם במשך רוב 2009, במיוחד אם תחול האטה בקצב הצמיחה של השווקים המתעוררים, הנאבקים לצד משבר האשראי העולמי גם בהאצה אינפלציונית בעקבות העלייה במחירי המזון והאנרגיה. ב-17 ביולי העריכה ה-IMF כי האינפלציה הממוצעת בשווקים המתעוררים עשויה לעמוד בממוצע על 9.1% ב-2008, לעומת תחזית לאינפלציה של 7.4% שפרסמה הקרן באפריל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully