וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק מזרחי טפחות על החלטת הריבית: השקל יתחזק מול הדולר; "עיון בהסברי בנק ישראל מעורר תהייה"

טל לוי

28.7.2008 / 19:32

בנק ישראל הפתיע הערב כאשר החליט להעלות את הריבית ב-0.25% ל-4%



"הודעת בנק ישראל מהווה הפתעה מסוימת לאחר שבימים האחרונים נטו ההערכות השונות, לרבות שלנו, להתכנס לכיוון אי שינוי" כך כותב מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה, בנק מזרחי טפחות, רונן מנחם על החלטת בנק ישראל הערב להעלות את הריבית ב-0.25% זו הפעם השלישית ברציפות לרמה של 4%.



"נראה כי בנק ישראל בחר לתת דגש רב יותר לכך שהמדד עלה בכל זאת בשיעור גבוה של כמעט 5% ב-12 החודשים האחרונים, ולכך שמשוקי ההון נגזרה אינפלציה מעט גבוהה מיעד האינפלציה. כמו כן, אפשר שבחר לאותת לשווקים, על רקע הפיחות האחרון בשער השקל, כי חזר לשים דגש על נושא יציבות המחירים. זאת, לאחר שנדמה היה כי בחודשים האחרונים הוא נאות "לוותר" מעט בעניין והיה מוכן להביא להמתין מספר חודשים עם חזרה ליעד האינפלציה", הוסיף מנחם.



עם זאת, מציין מנחם כי עיון בהסברי בנק ישראל מעורר תהייה: "גורמים כגון ההאטה הניכרת בליבת המחירים, מדד חודש יוני שהיה נמוך מהמשוער, והנסיגה האחרונה במחירי הסחורות צריכים היו, להערכתנו, להוליך להותרת הריבית על כנה. גורמים אלו אף מוזכרים בהודעה" הוא סבור. "עושה רושם שבנק ישראל מתחבט בנושא ההאטה הכלכלית - עוצמתה ועיתויה. כך ניתן היה להתרשם מהתבטאויות לא אחידות בנושא שהגיעו ממנו לאחרונה. יכול להיות שבנק ישראל אינו משוכנע כי ההאטה תהייה חריפה מספיק כדי להצדיק הותרת הריבית על כנה". עוד מעריך מנחם כי "לדעתנו, ההחלטה הזאת התקבלה ברוב דחוק ואולי אף תוך חילוקי דעות".



ומה יקרה לשקל שנחלש בשבועיים האחרונים בכ-9% מול הדולר? בבנק המזרחי סבורים כי "כתוצאה מההחלטה, עשוי שער השקל לשוב להתחזק מול הדולר, אך הרכישות של בנק ישראל ותיסוף של הדולר בעולם יוכלו לשחק לידי בנק ישראל ולקזז חלק מהתחזקות השקל".



התשואות לפידיון על איגרות החוב השקליות עשויות לרשום עליות בקצה הקצר (כלומר מחירן ירד), אך בקצה הארוך לא אמור לחול בהן שינוי של ממש. בנק ישראל יצטרך לתמרן כעת בין התיסוף בשקל, העשוי להיגרם מההידוק המוניטרי, לבין הפיחות שהוא מעוניין להשיג דרך מדיניות הרכישות. למרות ההחלטה המפתיעה, סבורים בבנק המזרחי כי הריבית לא תעלה בהמשך השנה. זאת, גם אם המדד הבא יהיה גבוה יחסית - כתוצאה מההאטה הכלכלית, שלפי האינדיקטורים שבידינו הולכת ומחריפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully