וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ורד דר: "בנק ישראל מצהיר בפעם הראשונה שקצב הצמיחה במשק הואט"

יובל מעוז

28.7.2008 / 19:40

הכלכלנית הראשית בפסגות: "לפי הודעת הבנק, ייתכן כי זו העלאת הריבית האחרונה במחזור"

"יש כמה דברים מפתיעים בהודעת בנק ישראל: זו הפעם הראשונה שבנק ישראל מפרסם את התחזיות שלו לאינפלציה. הוא נהג לפרסם תחזיות של כלכלנים ושל הציפיות הנגזרות משוק ההון. זו הפעם הראשונה בו הבנק מציין את התחזית שלו להתנהגות האינפלציה, אשר לדעתו תחזור ליעדה ב-2009".



באשר לעתיד אומרת דר כי הציפיות הנגזרות משוק ההון מיד לאחר הודעת הריבית מראות על כך שריבית בנק ישראל תגיע ל-4.75%. "לדעתי הציפיות הללו מוגזמות, והריבית לא תגיע לרמה זו בגלל ירידת מחירי הסחורות ובגלל ירידת הלצים האינפלציוניים בעולם ובארץ. השוק רואה אינפלציה גבוהה מדי קדימה, ובעקבותיה ריבית גבוהה מדי".



"בהודעתו הקודמת אמר בנק ישראל כי הוא יעלה את הריבית ככל שיידרש. כעת הוא אומר שהוא ייבחן את התנאים בשוק. יש אפשרות שתחת תנאים מסוימים זו העלאת הריבית האחרונה במחזור".



דר מתייחסת גם ליכולת השפעתו של בנק ישראל על האינפלציה באמצעות שינוי רמת הריבית במשק: "לבנק ישראל יש השפעה מיידית על הציפיות האינפלציוניות. אם בנק ישראל מעלה את הריבית בקצב מהיר מאוד - אז הציפיות ירדו באופן מיידי. לבנק יש יכולת עקיפה להשפיע על האינפלציה המיובאת - באמצעות העלאת הריבית הוא מצמצם את הביקושים המקומיים וזה משפיע על מוצרים אחרים".



"בנק ישראל מסביר את הגורמים העיקריים להחלטתו: בתחום האינפלציה הוא מציין כי מצד אחד האינפלציה היתה גבוהה, אך מצד שני הוא מציין הערכות שמגמת העלייה במחירי הסחורות נעצרה. בתחום הצמיחה מציין הבנק כי נתוני התוצר טובים, אך מסקר החברות האחרון ומהמדדים לחודשים מאי-יוני עולה כי הם מצביעים על האטה בקצב ההתרחבות".



"בעבר ראה בנק ישראל את שער החליפין כהשתקפות של האינפלציה העתידית, אך היום הוא רואה משהו אחר לגמרי - הוא רואה מגזר יצרני בצרות. הדולריזציה פחתה בשנים האחרונות ובנק ישראל מאוד מוטרד ממה שייסוף עושה למגזר היצרני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully