וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיליארדר הישראלי המסתורי שכבש את הוליווד

ניו יורק טיימס

29.7.2008 / 8:16

אביב (ויוי) נבו, המשקיע הפרטי הגדול ביותר בטיים וורנר ובעל אחזקות בגולדמן סאקס, הוא איש העסקים המקושר ביותר בתחום המדיה - אך אפילו חבריו לא יודעים כיצד בדיוק עשה את הונו ■ כך הפך הילד התל אביבי ירושה של 10 מיליון דולר להון עצום ■ פרטים חדשים

במהלך סוף השבוע של חגיגות הארבעה ביולי באחוזתו של המיליארדר רונלד או. פרלמן באיסט-המפטון, נראה ויוי נבו בסביבתו הטבעית. נבו, וארוסתו השחקנית הסינית זאנג זי-יי (כוכבת "נמר דרקון") היושבת בחיקו, צפו בהופעה מאולתרת של ג'ון בון ג'ובי ואחרי כן עלו לרחבת הריקודים.



נבו, 46, המתרוצץ ללא הרף כמו הארנב של אנרג'ייזר, הוא בעל המניות הגדול ביותר של טיים וורנר, ובעבר היה המשקיע הפרטי הגדול ביותר של גולדמן סאקס. הוא מאורס לשחקנית הידועה ביותר בסין, הוא נופש ביאכטה של רופרט מרדוק, הוא הסנדק של בנו של לאכלן מרדוק, מונה את לני קרביץ בין חבריו הקרובים, והשתתף בחתונה של מדונה ב-2000. ובכל זאת, לאנשים רבים, כולל כמה מחבריו הקרובים ביותר, מאלה שהצטרפו אליו באחוזתו של פרלמן, אין מושג כיצד הוא עשה את הונו. "הוא בכל מקום, כל הזמן. אף פעם לא ראיתי דבר כזה", אמר גריידון קרטר, העורך הראשי של "ואניטי פייר", המארח תדירות את נבו במסיבות החברה הגבוהה.







לפני 20 שנה גר ויוי (אביב) נבו בדירת סטודיו בבניין קונקורד באפר איסט סייד במנהטן. כיום הוא נחשב לזליג של תעשיית המדיה - איש המסתורין הבינלאומי. אז מיהו נבו? ישראלי אשר קיבל ירושה צנועה ממשפחתו והפך אותה להון גדול באמצעות השקעות נבונות שביצע, רובן בחברות אינטרנט ומדיה - וגזר מהן קשרים בעולם המדיה.



תיווך בקרב השליטה על יאהו



מאחורי הקלעים, ההשפעה שלו על תעשיית המדיה היא מרומזת. עבור חברות אינטרנט מתחילות, הוא היה מתווך חשוב בקשריהן עם חברות המדיה המסורתיות; ובעבור טיים וורנר, במיוחד, הוא היה נציג חשוב כשפרץ קרב השליטה על יאהו. הוא ניסה להקים שותפות משולשת של ענקיות האינטרנט: יאהו, MSN של מיקרוסופט ו-AOL של טיים וורנר.



מכל הטיפוסים שעסקי המדיה מושכים אליהם - ויוצרים - אין אדם יותר מעורר סקרנות והשתאות מנבו. בקרב המעגלים המרובים של חבריו, כמעט כולם אומרים שנבו היה בעל משמעות בחייהם: חבר נאמן, שומר סוד, ואדם שלעולם אינו שוכח יום הולדת או בר מצווה.



"הוא מישהו שאני מאוד מחבב", אמר ג'ון מאק, מנכ"ל מורגן סטנלי, שפגש את נבו לפני כמה שנים בעת שכיהן כמנכ"ל קרדי סוויס. "אני בוטח בו. יש לו חושים מעולים לעסקים".



גורדון קרופורד, סגן נשיא בכיר ודירקטור של קפיטל ריסרץ' אנד מנג'מנט, ואחד ממשקיעי המדיה הידועים ביותר, פגש את נבו לפני עשור והשניים התיידדו. החודש הם טסו ביחד לסאן ואלי, איידהו, לכנס המדיה השנתי של בנק ההשקעות אלן אנד קומפני. "אני לא מכיר מישהו שעבד כל כך קשה בפיתוח קשרים", אמר קרופורד, "וזה בהחלט יותר מקשרים חברתיים. אני חושב שיש לו הבנה מעמיקה של מה שקורה במדיה". נבו הוא בעל יכולת ייחודית ליצור קשרים ויש לו כישרון לשים עצמו במקום הנכון בזמן הנכון.



באביב 1999 היה ג'ון תורנטון, שכיהן אז כנשיא גולדמן סאקס, בלוס אנג'לס לרגל הרואד שואו של הבנק לקראת צאתו להנפקה ראשונה לציבור. הוא סיים את המצגת שלו והתיישב לנוח. "הבחור שישב לידי היה ויוי נבו, והתחלנו לפתח שיחה נעימה". מאוחר יותר נהפך תורנטון ליועץ של טיים וורנר. "עבדתי מולו הרבה", נזכר תורנטון. "הוא היה מאוד פעיל במגעים עם ההנהלה. אני לא יכול לחשוב על מישהו שהוא בעיקרו משקיע פרטי שהוא ממוקד כמוהו בתעשייה אחת".



עבר מישראל לניו יורק



הדיסקרטיות של נבו, בצירוף היעדר תיעוד למעשיו, מעוררים באופן קבוע שאלות רבות בתעשיית המדיה לגבי הרקע שלו. "הוא טיפוס נהדר, וזה מושך אליו תשומת לב", אמר לאכלן מרדוק, בהסבירו את המשיכה שיש לנבו אצל אנשים בעסקי המדיה. "הוא גם אדם מאוד פרטי. כשחזרתי לאוסטרליה ב-2005 דיברנו הרבה. הוא חבר טוב בעת צרה".



אנשים שהכירו את נבו בשנות ה-80, לאחר שעבר מישראל לניו יורק, צפו בעלייתו בעניין רב. "אתה שואל אותי שאלות ששאלתי את עצמי פעמים רבות", אמר ניקולס רצ'לין, שפגש את נבו בשלהי שנות ה-80 כששניהם היו במעגל הגולים האופנתי בניו יורק, שנהג לשבת במסעדה הצרפתית "לה בילוקה" באפר איסט סייד. "מה לעזאזל ויוי עושה? נראה שהוא שחקן חזק בתעשיית הבידור. איך? אני לא יודע".



פרלמן פגש את נבו לפני שנים בחוגי הסילון של לוס אנג'לס - אצל בארי דילר או בביתו של מנהל סוכנות השחקנים קריאייטיב ארטיסטס, בריאן לורד, והיחסים בינו לבין נבו הם חברתיים בלבד. "אין שום היבט עסקי", אמר פרלמן. "הקשר הוא חברתי אבל עמוק. הוא מתארח אצל משפחתי, אני מתארח אצל ארוסתו. אנחנו מטיילים הרבה ביחד".



העולם החברתי הנוצץ בו נע נבו הוא משני, ותוצר לוואי של המהות המקצועית שלו: הנתח הגדול בטיים וורנר שהוא צבר במשך שנים, בעיתוי מושלם של קנייה ומכירה. נבו, באמצעות חברת ההשקעות שלו, NV אינווסטמנטס, מעולם לא החזיק ביותר מ-5% ממניות החברה - החזקה שהיתה מחייבת אותו לחשוף עצמו לציבור. אולם הוא המשקיע הפרטי הגדול ביותר של החברה; נבו עצמו מודה בכך. דובר טיים וורנר אמר שנבו הוא אכן בעל מניות בחברה, אולם לא אימת את גודל האחזקות. בכל מקרה, נבו מקבל את תשומת לבה של ההנהלה.



גדל בתל אביב; ירש 10 מיליון דולר



נבו, המתלבש ביום-יום לעבודה בחליפות כריסטיאן דיור שחורות, קרוב במיוחד לריצ'רד פרסונס, יו"ר טיים וורנר, שבינואר פרש ממשרת המנכ"ל. כמו קשריהם של אילי מדיה רבים, היחסים ביניהם החלו לפני שנים בכנס בסאן ואלי. "פגשתי את ויוי בבריכת הברווזים בסאן ואלי", נזכר פרסונס. "בצורה אופיינית לויוי נבו, נהפכנו מיד לחברים טובים". הקשרים האישיים עוזרים לנבו לבסס את החלטות ההשקעה שלו. "הוא סופג את ההתרחשויות ומיד מחליט איפה להמר", אמר פרסונס.



עבור אדם שנהפך לדמות הנמצאת בכל מקום בתעשייה מאוד פומבית, נבו הוא אדם מאוד פרטי ולא ידוע. "הוא לא ממש מסתורי - הוא פשוט לא רוצה להיות ציבורי", אמר פרסונס, שמשמש אחראי על קרן הנאמנות שנבו הקים עבור בתו לילי בת השש, שנולדה לו ממערכת היחסים הקודמת שלו. "החלק המיסתורי הוא שאי אפשר למצוא את הסיפור שלו בגוגל".



נבו תמיד סירב להתראיין, וסירב להגיב גם למאמר זה. בשיחות פרטיות עם חברים ועמיתים, הוא דווקא חשף פרטים מעברו. נבו הוא בן יחיד שנולד בבוקרשט, רומניה, ועלה עם הוריו לישראל בהיותו תינוק. הוא גר בתל אביב. אביו היה מהנדס כימיה ואמו רופאה מרדימה. כילד, נבו היה נופש עם הוריו בלוס אנג'לס, ושם התאהב בזוהר ההוליוודי.



למשפחתו היה כסף - לאביו היתה חברת כימיקלים, אומרים מקורבים, הכוללים את שותפו למשחק הטניס פרנק ביונדי, לשעבר ראש אולפני יוניברסל ומנכ"ל ויאקום. אך הכוח המניע בחייו היה זיכרון אמו, שמתה מסרטן בשלהי שנות ה-80, והורישה לו את הכסף אשר איפשר לו להתחיל להשקיע.



"הכבוד לאמו הוא המניע", אמרה אליזבת זלצמן, העורכת של תחום החברה הבינלאומית בעיתון "ואניטי פייר", אשר הכירה את נבו בשנות ה-80 בניו יורק. "אני חושבת שיש לו תסביך אמא אדיר, והוא מנסה לגרום לה להיות גאה בו".



עם קבלת הירושה - אשר נאמדת על ידי מקורות יודעי דבר ב-10 מיליון דולר - נבו החל להשקיע וליצור קשרים. הוא פתח חשבונות סחר בגולדמן סאקס ומורגן סטנלי, וכן באלן אנד קומפני. החשבון באלן אנד קומפני זיכה אותו בהזמנה לאירוע בסאן ואלי, שם יצר רבים מהקשרים החשובים שלו. באמצעות מחקר ועבודה קשה, קשרים נכונים והמון עסקות מסחר נכונות בבועת הדוט.קום, הוא הפך את הירושה להון גדול. ג'ון מאק מספר: "הוא לקח את הירושה המשפחתית ויצר אימפריית מדיה וסחר. בקרדי סוויס עשינו איתו הרבה עסקים, בהשקעה ישירה או בנגזרים".



לא ידוע כמה כסף עשה נבו. המגזין "פורבס" לא הצליח לאמוד את הונו. ידוע כי נבו מחזיק בבתים במליבו, ברנטווד שבלוס אנג'לס, בטרייבקה שבניו יורק ובלונדון, ושני בתים בתל אביב, כולל בית ילדותו הצנוע מחוץ לעיר, העומד עתה ריק. בנוסף, הוא וזאנג קנו באחרונה בית בבייג'ין.



"ויוי עובד קשה מאוד. הוא עוקב אחר השווקים מבוקר עד ערב", אמר בוב פאקר, שהיה מנהל חטיבת המניות המוסדית של גולדמן סאקס. "הוא בחור מאוד חביב, נפלא ונאמן".



קשריו עם טיים וורנר החל באמצע שנות ה-90, לאחר היכרות אישית עם ג'רלד לווין, שהיה אז מנכ"ל החברה. "הכרתי אותו בתחרות אגרוף של HBO בלאס וגאס. דיברתי איתו על מה שטיים וורנר עושה. בניגוד למשקיעים פיננסיים אחרים, הוא התעניין לא רק במניות אלא באנשים. ההקשר החברתית הוא חלק מההבנה והניתוח שלו".



ג'וזף רביץ', בנקאי השקעות בכיר בתחום המדיה בגולדמן סאקס, אמר שנבו דומה לזליג, "במובן שהוא מחבב את עצמו מאוד על אנשים מאוד מגוונים, החל במנכ"לים, דרך אמנים ועד כוכבי רוק. אבל הוא לא באמת זליג, כי הוא תמיד אותו ויוי הפתוח והישיר"



לפני כמה שנים קיבל ג'וזף פרלה, מנהל בנקאות ההשקעות במורגן סטנלי, שיחת טלפון מפרסונס. "פרסונס אמר: 'אני רוצה להכיר לך מישהו'", נזכר פרלה. "בחור מעניין. הוא יודע הרבה על העסק".



פרלה אמר שהקשר ביניהם התחמם מיד לאחר ארוחת צהריים משותפת בסן פייטרו, מסעדה החביבה על בנקאים במנהטן. "הוא אחד האנשים הכי פחות משעממים אני מכיר", אמר פרלה. "התחושה שלי היא שהוא בנה את עצמו בידיו. הוא משקיע חכם. ובאשר ליסודות של הונו, אין לי מושג".



בתקופה האחרונה החל נבו לפזר כסף בחברות פרטיות, רובן מיזמי מדיה חדשים. הוא משקיע ב-25 חברות פרטיות, לפי דברי עמית לעסקים, כולל חברת דימנד מדיה (Demand Media), אשר עוסקת ברשתות חברתיות; בסיטיווטר (CityVoter), אתר חברתי אשר מאפשר לתושבי עיר לפרסם מידע על מקומות אכילה וקנייה; אתר המוזיקה Buzznet; חברת הפרסום המקוון Spot Runner; ובחברת הווידיאו האינטרנטי ג'וסט (Joost). הוא משקיע גם בחברת ויינסטין קומפני, של האחים בוב והארווי ויינסטין, והיתה גם לו השקעה קטנה בבט - מסעדה ניו יורקית אשר נסגרה.



רבות מההשקעות הן צנועות בגודלן - כמיליון דולר בחברת ויינסטין; שש ספרות בדימנד מדיה - אולם החיבור בין נבו לחברות מעניק להן ערך מעבר להמחאה שהוא רושם. "הוא מן 'הקוסם מארץ עוץ' של המדיה", אמר טיילר גולדמן, מייסד באזנט. "הוא נותן עצות אסטרטגיות, ובעיקר עצות של קשרים. הוא הסביר לנו איך לגשת לחברות מדיה גדולות".



ניק גרוף, מנכ"ל ספוטראנר, אמר שנבו לקח חלק מהותי בתיווך קשרים, כולל ללאכלן מרדוק, שהשקיע גם הוא בחברה. "ויוי הכיר לנו את חבריו - לאכלן מרדוק, וריצ'רד פרסונס מטיים וורנר".



למעשה, ערכו של נבו למנהלים רבים - מעבר לידידות - הוא עושר המידע והקשרים שלו. "ויוי מחובר להכל. הוא שומע הכל", אמר פרסונס. לאחרים, נבו הוא חבר נהדר עם בית נחמד במליבו שאפשר לשהות בו, כמו שעשה לני קרביץ בסיבוב ההופעות שלו בחוף המערבי ב-2004. "היה נחמד להיות במקום ביתי", אמר קרביץ. "אם הייתי צריך לומר משהו על ויוי נבו, זה שכולו לב. הוא פועל על אמון, לב ורגש".



ומה בנוגע לעסקיו של נבו? "אני לא מדבר איתו על זה", אמר קרביץ. "וזה חלק מההבנה בינינו. אני מעוניין בויוי נבו האדם".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully