וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זכאות לקבלת מענק לידה אינה תלויה במקום הלידה"

רינה רוזנברג

29.7.2008 / 17:00

כך קבעה הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת. כיום אישה היולדת בבית מקבלת את המענק רק אם תוך 24 שעות מהלידה היא מתאשפזת בבית חולים למינימום של 12 שעות

בדיון שהתקיים הבוקר בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת הוחלט כי יש לנתק את הקשר בין המקום בו אישה יולדת לבין זכאותה לקבל מענק לידה. כיום אישה היולדת בבית מקבלת את המענק רק אם תוך 24 שעות מהלידה היא מתאשפזת בבית חולים למינימום של 12 שעות. בחוק אין כל הוראה מפורשת המחייבת אשפוז לפרק זמן זה.

בעקבות הדיון החליטה ח"כ שמטוב להגיש הצעת חוק שתאפשר ליולדות חופש בחירה אמיתי לצד ההכרה בחשיבות הליווי והמעקב הרפואי הראוי.

מענק הלידה אותו מעביר המוסד לביטוח הלאומי לידי היולדת אם היא התאשפזה בבית החולים כפי שהוא דורש עומד כיום על סך של 1,489 שקל עבור ילד ראשון, 670 שקל לילד שני ו-447 שקל לילד שלישי ואילך.

הוועדה קבעה כי למדינה יש זכות לעודד נשים לבחור במסלול זה או אחר כאשר הוא מתוקצב על ידה, אך משלא כך הדבר - אין כל מקום להפלות בין המבוטחות באמצעות החלטות שאותן המחוקק לא קבע. "זכותה של המדינה לתת מענקים והעדפות למי שבוחרים במסלול מסויים אותו רוצה המדינה לעודד - זאת כל עוד מדובר בתקציבה", אומרת ח"כ ליה שמטוב, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, "אך המדינה עושה שימוש פסול במנגנון התשלומים של הביטוח הלאומי ובכך יוצרת אפליה בין מבוטחים ופוגעת הלכה למעשה בזכותה הבסיסית של כל אישה לבחור היכן וכיצד ללדת".

הוועדה פנתה למוסד לביטוח לאומי בדרישה לקבל ממנו נהלים והנחיות פנימיות בנוגע לדרישה על פיה הם פועלים כיום, הקובעת כי על המבוטחת להתייצב בבית חולים תוך פרק זמן של 24 שעות ולהתאשפז לתקופה של 12 שעות. הוועדה טענה כי באמצעות דרישה זו המוסד לביטוח לאומי משמש למעשה ככלי בידי המדינה לעידוד נשים לבחור במסלול אותו מכתיב משרד הבריאות והוא לידה בבית החולים ולא בבית.

בנוסף קראה הוועדה למוסד לביטוח הלאומי לערוך בחינה מחדש של תנאי הזכאות לקבלת מענק לידה תוך התחשבות בזכויות הבסיסיות של הפרט לצד ההבנה והחשיבות של ליווי ופיקוח רפואי מסודר. "כספי המענק אינם סוציאליים, וניתנים לכל יולדת ללא תלות במצבה הכלכלי", קובעת ח"כ שמטוב, "ולפיכך, לא ברור כלל מדוע נשים מבוטחות שמשלמות ממיטב כספן לביטוח הלאומי לא זוכות ליהנות מהמענק המגיע להן".

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר כי נהלים אלו הם תוצאה של מדיניות משרד הבריאות. מבחינתו כל עוד האישה והיילוד מגיעים לבית החולים לבדיקה ורישום ושניהם נמצאים בריאים וכשירים ליציאה מבית החולים אין כל סיבה שיחזיקו אותם למשך 12 שעות כדי שהיולדת תקבל את מענק הלידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully