וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק מזהם - משלם התקבל בקריאה שלישית: עונש של עד 3 שנות מאסר וקנסות של עד 2.4 מיליון למזהמים

צבי זרחיה

29.7.2008 / 20:20

ח"כ מלכיאור, מיוזמי החוק: "המצב עד היום לא היה 'המזהם משלם' אלא 'משתלם לזהם'"



מליאת הכנסת אישרה הערב בקריאה השנייה והשלישית את חוק - המזהם משלם. החוק קובע קנסות מוגדלים ואף עונשי מאסר למזהמים. החוק היינו מהפכני כאשר לראשונה בישראל יהפוך את זיהום הקרקע, האוויר והים לבלתי משתלמים כלכלית ויעניק לרשויות כלי אכיפה אפקטיוויים להתמודדות עם מזהמים. החוק הוגש על ידי קבוצת ח"כים בראשות דב חנין (חד"ש) ומיכאל מלכיאור (עבודה).



חוק המזהם משלם כולל תיקונים ל-13 חוקים שונים אשר מחמירים את הענישה ומעלים את הקנסות על עבירות זיהום ופגיעה בסביבה. זאת, על מנת להפוך את הזיהום ללא משתלם כלכלית. בין התיקונים השונים שקובע החוק, הועלה העונש המירבי לשלוש שנות מאסר לגורם נזק לסביבה, והוכפלו הקנסות על עבירות של זיהום ופגיעה בסביבה. עוד נקבע כי הרשויות רשאיות לדרוש את החזרת המצב לקדמותו או להטיל כפל הוצאות על המזהם או הפוגע בסביבה.



החוק גם קובע שורה של קנסות גבוהים למזרימי שפכים לים הנעים בין קנסות על סך 300 אלף שקל ליחיד ועד 2.4 מיליון שקל לתאגיד.



ח"כ מלכיאור, יו"ר עמית של השדולה הסביבתית חברתית בכנסת, אמר כי "המצב עד היום לא היה 'המזהם משלם' אלא 'משתלם לזהם'. בכל העולם כבר הבינו שמחיר הזיהום לבריאות הציבור ולחברה אדיר ואי אפשר לתת למזהמים להשתולל. אני מאמין שכעת, דרך כיסן של החברות והגורמים המזהמים, נוכל להגיע לאדמה, למים ולאויר נקיים יותר. החוק מצטרף לשורה של חוקים ירוקים, אותם הצלחנו להעביר במושב הקיץ אשר מבטאים את רצון הציבור והכנסת בסביבה מוגנת, איכותית וטובה יותר".



ח"כ חנין, שגם משמש כיו"ר עמית של השדולה: "חוק המזהם משלם מתמודד עם בעיית היסוד של המפגעים הסביבתיים: בעיות סביבתיות אופייניות אינן נגרמות בגלל טעויות אלא בגלל אינטרסים כלכליים. עד היום הבעיה הגדולה שלנו הייתה שבישראל השתלם מאד לזהם. רק מנגנוני ענישה כלכלית יעילים ואפקטיוויים יכולים לשנות את המצב. החוק הוא עליית מדרגה אמיתית בחקיקה הסביבתית הישראלית. הוא כולל מנגנונים מודרניים של ענישה כלכלית אפקטיווית, כולל השבת הרווחים שהשיגו המזהמים לעצמם אל הקופה הסביבתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully