וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסע בין כוכביות

בר חיון

30.7.2008 / 8:24

חברות רבות מוסיפות לפרסומיהן כוכביות, שנדרשת זכוכית מגדלת בשביל להצליח לקרוא. יצאנו ובדקנו מה מסתירות האותיות הקטנות

הקריין מכריז שמדובר בתקדים, המחיר נשמע אטרקטיווי והערת הכוכבית שרצה בינתיים בתחתית המסך באותיות מיקרוסקופיות לא ממש לכדה את עיניכם. מה היא כבר יכולה לשנות? הרי את המחיר עליו הכריז הקריין היא לא תשנה.

הכוכביות הקטנות, אותן הערות שוליים שבתחתית הפרסומות, נתפשות בעיני רוב הצרכנים כפרטים שהחברה חייבת לציין כדי לצאת לידי חובה. לפעמים אכן מדובר במידע שולי מבחינת הצרכן הממוצע, למשל, הצהרה המונעת שימוש חריג בהטבה המוצעת בפרסומת. אולם פעמים רבות הכוכביות הקטנות משנות את כל התמונה. TheMarker, בשיתוף "כמהזה" (kamaze.co.il), אתר השוואת מחירי אינטרנט, סלולר, טלוויזיה, שיחות לחו"ל וטלפוניה בישראל, בדק כמה דוגמאות אקטואליות של פרסומות הרצות בטלוויזיה. הגדלנו עבורכם את הכוכביות הקטנות כדי שתדעו להימנע מכמה מהמוקשים הנפוצים ביותר.

מה שבזק לא מספרת

איך אפשר לשפר את הבית ב-4.99 שקלים, תוהה הקריין בפרסומת של בזק ומציע אפשרויות שונות, כמו להנעים את האווירה בעזרת נר ריחני, להוסיף עניין עם דג נוי או פעמון רוח, ואז הוא מנחית את הבשורה המשתלמת: אפשר גם להצטרף לחבילה המשולבת של בזק לקו טלפון, תשתית אינטרנט ורשת אלחוטית בתשלום חודשי של 4.99 שקלים לשלושה חודשים.

במשך חצי מזמן הפרסומת מתחלפות במהירות הכוכביות בתחתית המסך עם פיסות המידע שאמורות להשלים עבורנו את התמונה. בין השאר, מבשרים לנו שם על תאריך תום המבצע, על כך שהתקנת הקו היא בתשלום וההתחייבות היא ל-12 חודשים. בנוסף, מופיע הביטוי הסתום "רשת בזיכוי של 24 חודשים". גם אם הצופה היה טורח להקליט את הפרסומת, להקפיא את רצף התמונות ולהתקרב לטלוויזיה כדי לקרוא את הכוכביות, לא בטוח שהוא היה מבין את משמעותן המלאה.

הפרט החשוב הראשון שעליו מספרות לנו הכוכביות הוא שההתחייבות היא לשנה, ושאחרי שנהנינו מתעריף מוזל במשך שלושה חודשים, נאלץ להיפרד מסכומים שעליהם לא מספרים לנו בפרסומת: 60 שקל בחודש עבור תשתית האינטרנט במהירות 1.5 מגה או 79.90 שקל ל-2.5 מגה, ועוד 51.63 שקל בחודש עבור קו הטלפון.

הפרט החשוב השני שמספרות הכוכביות, אך אינן מסבירות, הוא: "רשת בזיכוי של 24 חודשים". משמעות הביטוי הסתום היא שבמשך שנתיים תחויבו על נתב הרשת האלחוטית בסכום של 19.90 שקל, אך תזוכו על סכום זה מדי חודש. מה ההיגיון? פשוט: אם תרצו להחליף ספק תשתית אינטרנט בשנתיים הבאות, תיאלצו להמשיך לשלם לבזק 19.90 שקלים בחודש בלי הזיכוי.

שורה תחתונה למי שלא התעמק בכוכביות: "שפרו את הבית" עם החבילה המשולבת של בזק ב-4.99 שקל במשך שלושה חודשים, וכנסו למסלול שלא ישתלם לכם לצאת ממנו במשך 24 חודשים.

מה ש-012 מטשטשת

בפרסומת אחרת מצהיר אייל קיציס, כשהוא לבוש בפיג'מה זוהרת של 012 סמייל כי גם תעירו אותו באמצע הלילה, אין סיכוי שהוא ישכח איך חוסכים על שיחות בחו"ל, ואחריו הקריין ממהר להסביר: רק 12 אגורות לדקה ליעדים שבמבצע. האותיות הקטנות מסבירות לחדי העין שמדובר בתעריף שתוקפו פג ב-31 באוגוסט. בבירור מול מוקד המכירות של 012 סמייל התברר שאחרי תאריך זה תעריף השיחות עולה באופן אוטומטי ל-25 אגורות לדקה, והלקוח מחויב בדמי מנוי חודשיים של 6.90 שקלים.

שורה תחתונה למי שלא התעמק בכוכביות: דברו חופשי ב-12 אגורות לדקה, ובחודש שלאחר מכן, תגלו חשבונית מפתיעה.

אין ספק שבפרסומות אלה של בזק ו-012 סמייל אין שום בעיה חוקית ושהאותיות הקטנות הופכות אותן לחוקיות למהדרין לכאורה. ואולם אפשר גם אחרת - אפשר להציג את ההטבות והמבצעים באופן שלא מצריך זכוכית מגדלת ותהליכי פענוח כדי להבין אם המבצע משתלם. למשל, בפרסומת של HOT לטלפון קווי המציעה שימוש של 2,000 דקות בחודש ב-9.90 שקלים לשלושה חודשים אין התחייבות ואין כוכביות המסבכות את החיים.

לצורך השוואה עם המבצע של 012 סמייל, אפשר להסתכל על תעריפי חברת אקספון, המספקת שירותי שיחות לחו"ל: תעריפים קבועים וללא "דמי מנוי" שצריך לשקלל כדי לבחון אם התעריף משתלם. ובכל זאת, יש לא מעט מבצעים ופרסומות עם תנאים נלווים מוסתרים היטב, וכדאי להיות מודעים לכללי המשחק של הכוכביות הקטנות.

חשוב לזכור

הדבר החשוב ביותר הוא משך ההטבה מול תקופת ההתחייבות: מה אתם מקבלים בתקופה הראשונה להצטרפותכם לעומת הסכום שעליכם לשלם לאחר מכן. לכן לא כדאי להתעצל: הדרך היחידה לדעת אם מבצע משתלם, היא לחשב כמה בסך הכל עליכם לשלם במשך כל תקופת ההתחייבות ולחלק במספר החודשים.

שיטת "חיוב-זיכוי" - הטרנד הלוהט במבצעי החברות, ולמעשה, שם נרדף ל"התחייבות". קניתם מכשיר סלולרי חדש והציעו לכם החזר בחשבונית? בררו מה קורה אם אתם משנים מסלול בשנתיים-שלוש הקרובות. ייתכן שעדיף לרכוש אותו מכשיר במחיר נמוך יותר, מבלי לקבל עליו החזר, אך להיות חופשיים לעבור בין מסלולים או לערוק לחברה מתחרה.

פעמים רבות הכוכביות הקטנות מיידעות אותנו כי המבצע אינו כולל עלות התקנה. עבור צרכנים רבים עלות ההתקנה נתפשת כתשלום זניח רק משום שהיא חד-פעמית. אולם תשלום חודשי אטרקטיווי עלול לגרור דמי התקנה גבוהים במיוחד, לכן כדי להבין אם המבצע משתלם, כדאי להחשיב גם את עלות ההתקנה בסכום הכולל שמשלמים, ולחלק אותו במספר החודשים.

מה קורה כשהמבצע מסתיים? אם אתם חושבים שנציג שירות יתקשר אליכם כדי לבשר לכם שהתעריף המיוחד שנהניתם ממנו עומד להסתיים - חישבו שוב. החברה בונה על כך שתשכחו מהעניין ותגלו את העלייה במחיר רק בחשבונית הבאה או בזו שאחריה.

אפשר לפעמים לנצל את המבצע אחרת. במבצע של בזק, למשל, ניתן לקבל את שירות האינטרנט ואת קו הטלפון בנפרד, בעלות של 4.99 שקלים בחודש, מבלי להתחייב לרשת אלחוטית לשנתיים עם "חיוב-זיכוי" בסך 19.90 שקל.

אנו מניחים שמבצע חדש הוא גם המבצע המשתלם ביותר כרגע, אך פעמים רבות קיימים מסלולים או מוצרים אחרים המשתלמים יותר לדפוסי השימוש שלנו. למשל, הפרסומת של סלקום עם טירונות הבנות מציגה את המבצע החדש לחיילים: החזר חודשי של 250 שקל במשך שלושה חודשים. ב"כמהזה" מציינים כי המבצע מתאים לחיילים המדברים בסכום זה, אך לחיילים שמדברים יותר, יש בסלקום מסלולים אטרקטיוויים יותר.

הפרסומת של פרטנר עם הפינגווינים מציעה לדבר בכל העולם במחיר קבוע וידוע מראש. זה נשמע מאוד הוגן, בייחוד בהתחשב בעובדה שבכל מדינה יש כמה מפעילות מקומיות עם תעריפים שונים, אך שימו לב שהחבילה היא של 60 דקות ב-99 שקל לתקופה מוגבלת. ברור כי התעריף לדקה הולך ועולה ככל שמנצלים פחות זמן מהחבילה, ולכן לפני שנוסעים לחו"ל, כדאי לברר מהם דפוסי השימוש שלכם.

ודאו מול מוקד המכירות במה כרוכה קבלת מתנת המבצע. למשל, אם קיבלתם נתב אלחוטי חינם, ייתכן שתצטרכו לשלם על תמיכה טכנית.

להשוות, להשוות, להשוות ראיתם פרסומת למבצע או מוצר שנראים כמו עסקה משתלמת? נסו לבדוק מה קורה אצל המתחרים.

לא תורה מסיני עם חברות התקשורת השונות בכלל, ועם ספקיות האינטרנט בפרט, התעריפים המוצעים אינם המחיר האחרון וכמו בשוק, גם כאן כדאי להתמקח. מבדיקת TheMarker ו"כמהזה" עולה כי לאחר התמקחות עם ספקיות האינטרנט, המחיר ללקוחות חדשים היה נמוך יותר ב-15%-37% מהמחיר הראשוני, והמחיר ללקוחות קיימים היה זול ב-26%-58%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully