וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשודים המיידיים של שוק הנדל"ן: היכן מסתתרת נידר הבאה?

שרון שפורר

30.7.2008 / 7:38

קריסתה של חברת נידר, לצד הפרפורים של החברות מגדלי דיידלנד וטי.אר.די, הן רק הסנוניות הראשונות בשרשרת קריסות של חברות נדל"ן קטנות בבורסה שתתרחש בשנה הקרובה ■ כ-200 סדרות אג"ח להמרה נסחרות בתשואה דו ספרתית מדאיגה ■ החשש מקריסה הוא לא תחזית של בנק



>> קריסתה של חברת נידר, לצד הפרפורים של החברות מגדלי דיידלנד וטי.אר.די, הן רק הסנוניות הראשונות בשרשרת קריסות של חברות נדל"ן קטנות בבורסה שתתרחש בשנה הקרובה. מדובר בחברות שאת העסקים שלהן מימנו קופות הגמל, חברות הביטוח וקרנות הנאמנות שבהן מושקעים כולנו.



החשש מקריסה הוא לא תחזית של בנקאי בכיר או סתם פסימיות של עיתונאי. זו התחזית של שוק ההון, שאפשר ללמוד עליה מתשואות איגרות החוב בבורסה.



אם לפני שנה היו כ-50 סדרות אג"ח שנסחרות בתשואה דו ספרתית, היום יש יותר מ-150 סדרות אג"ח סטרייט ועוד 50 סדרות אג"ח להמרה הנסחרות בתשואות כאלה. ואם לפני שנה היה מדובר על תשואה מדאיגה של 10%-30%, כיום יש גם חברות שהגיעו לתשואה תלת ספרתית של יותר מ-100%, ותשואה של 10% נשמעת לפתע כמעט כמו הצבעת אמון מצד המשקיעים.



עליית התשואות נובעת גם ממצב השווקים בעולם. אבל כאשר איגרת חוב נסחרת בתשואה גבוהה, ההנחה היא שהחברה לא תוכל לפרוע את מלוא החוב. אחרת, המשקיעים היו רצים לקנות את האיגרת, מחירה בשוק היה עולה והתשואה היתה יורדת. בחלק מהחברות לא מתבצעות רכישות עצמיות של אג"ח, מה שמגביר את החששות מפני אי פירעון החוב. ברור שכאשר האג"ח נסחרת במחיר נמוך (בתשואה גבוהה) ובעל הבית מאמין ביכולת החזר החוב, נראית רכישה עצמית של אג"ח כצעד מתבקש שייצור גם רווחי הון.



רשימת האג"ח שנסחרות בתשואה של יותר מ-50%, ויש כ-21 כאלו, מלמדת על החשודות המיידיות שמצבן מתבטא גם במניותיהן, שרבות מהן נפלו ב-90% בשנה האחרונה.



כרמל אחזקות







האג"ח של השותפה ברשת ביתילי, איי.די. דיזיין ושטיחי כרמל, הנשלטת על ידי משפחת איתני ושאחת מבעלות העניין בה היא חברת גזית אינק (12%) של חיים כצמן, נסחרת בתשואה של 106%. הונה העצמי של החברה הסתכם בסוף הרבעון הראשון ב-17 מיליון שקל והיקף התחייבויותיה הגיע ל-300 מיליון שקל. שווי השוק של כרמל הוא 9.4 מיליון שקל בלבד.



ב.יאיר



היקף התחייבויותיה של חברת הנדל"ן של יאיר ויוסף ביטון מגיע ל-1.4 מיליארד שקל - כמעט פי 10 מהונה העצמי שמסתכם בכ-150 מיליון שקל. שווי השוק של החברה צנח ל-33 מיליון שקל, והאג"ח מסדרה 6 שלה נסחרת בתשואה של 48%. עם זאת, לזכות החברה ובעלי השליטה בה אפשר לציין כי מתבצעות רכישות עצמיות של אג"ח.



ארזים



לפני שנה נסחרה חברת הנדל"ן של מאיר גורביץ לפי שווי של יותר ממיליארד שקל. כיום שוויה הוא 100 מיליון שקל. הונה העצמי הסתכם בסוף הרבעון הראשון ב-360 מיליון שקל, והיקף התחייבויותיה הגיע לכ-3.8 מיליארד שקל. האג"ח של החברה מסדרה 2 נסחרת בתשואה של 52%.



אופק נדל"ן



החברה האחות של מגדלי דיידלנד (שכבר הפסיקה לשלם ריבית לבעלי האג"ח שלה וניירות הערך שלה מושעים ממסחר) היתה בשליטתו של איש העסקים אלי ברדוגו, ישראלי שהתגורר בארה"ב. ואולם ברדוגו נפטר לפני כמה חודשים, כשעוד קודם לכן שתי החברות שלו החלו לגלות סימני מצוקה. ללא בעל השליטה, שהוגדר בתשקיף ההנפקה הראשונה בבורסה כאיש מפתח שלחברה תלות גדולה בו, נכנסה אופק נדל"ן לסחרור של ממש. שווי השוק של החברה הוא כיום כ-5.5 מיליון שקל בלבד, והגירעון בהון העצמי הסתכם ב-41 מיליון שקל בסוף הרבעון הראשון. אין פלא אפוא שאיגרות החוב של החברה נסחרות בתשואה של 110%. בעלי האג"ח של אופק נדל"ן היו אמורים להתכנס ביום ראשון כדי לקבל החלטה אם להעמיד את האג"ח לפירעון מיידי. עד כה לא דווח לבורסה על ההחלטות שהתקבלו באסיפה.



גלובוס מקס



החברה, בעלת קולנוע איימקס באילת הנשלטת על ידי יורם גלובוס, היא חברה ציבורית בזכות הנפקת אג"ח בלבד. הונה העצמי מסתכם ב-50 מיליון שקל, בדומה להיקף התחייבויותיה, ולמרות זאת המשקיעים רואים סיכויים קלושים להחזר החוב שלהם, שכן התשואה על האג"ח מגיעה ל-94%.



אנטר הולדינגס



החברה שבשליטת עמית ברגר היא בעלת אחזקות ברשת טיב טעם ואחזקה של 5% בבית ההשקעות פריזמה. על דו"חותיה מתנוססת כבר אזהרת עסק חי. שווי השוק שלה צנח ל-12 מיליון שקל. נכון לסוף הרבעון הראשון היה לאנטר גירעון בהון העצמי בסך כ-9 מיליון שקל והתחייבויותיה הסתכמו בכ-210 מיליון שקל. בעקבות מכירת שליש ממניות בית ההשקעות פרפקט שבו היא מחזיקה לחברת קמור של דני ברנר, תצליח ככל הנראה אנטר לעמוד בהתחייבויות הקרובות לפירעון האג"ח. לא ברור מאין היא תתממן לאחר מכן, וגם המשקיעים כנראה מטילים ספק בכך, שכן התשואה על איגרות החוב שלה היא 85%. איגרות החוב מסדרה ב' של החברה נסחרות בתשואה גבוהה של 69%.



בוימלגרין



לפני כשנה עורר איש העסקים שעיה בוימלגרין סערה בשוק המקומי, כאשר עוד לפני שמשבר האשראי נראה באופק נסובו סביב פעילותו שמועות על קשיי נזילות. בבוימלגרין, שהיא בעלת השליטה בחברת הנדל"ן אזורים, הדפו את השמועות וטענו שמאחוריהן עומדים מניעים זדוניים, אלא שגם היום, אחרי שנה, התשואה על אג"ח מסדרה א' מגיעה ל-73% - גבוה (אגב, כמו יתר החברות שמנינו עד כה) גם מהתשואה על האג"ח של נידר.



הונה העצמי של בוימלגרין הסתכם בסוף הרבעון הראשון ב-695 מיליון שקל, וההתחייבויות שלה הסתכמו ב-7.7 מיליארד שקל. שווי השוק של החברה הוא כיום פחות מ-100 מיליון שקל. האג"ח מסדרה ג' של החברה נסחרות בתשואה של 63%.



שיכון דיירים



הונה העצמי של חברת הנדל"ן שבשליטת משפחת מזרחי הוא כ-180 מיליון שקל והתחייבויותיה מסתכמות בכ-400 מיליון שקל. התשואה על האג"ח של שיכון דיירים היא כיום כ-57%.



אמריס



תוכניות גדולות מאוד יש לארקדי גאידמק עבור חברת אמריס, שהיא בעלת השליטה בחברת תחנות הדלק פטרו גרופ. גאידמק מתכנן למזג את החברות שבקבוצה שלו - ויליפוד, גילאון ואוסיף, לתוך חברה אחת - אמריס, וגם מדבר על גיוס הון בהמשך. בינתיים המשקיעים מצביעים ברגליים ומעניקים סיכוי קלוש בלבד להחזר חובותיהם. הונה העצמי של אמריס מסתכם בכ-100 מיליון שקל והיקף התחייבויותיה הוא כ-800 מיליון שקל. איגרות החוב של החברה נסחרות בתשואה של 61%.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully