וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסותא מציגה: לא תרצו לצאת מהמיטה; בית החולים הכירורגי החדש של אסותא מתחייב להציב סטנדרטים חדשים

רוני לינדר-גנץ

30.7.2008 / 9:24

בתי החולים הציבוריים כבר מתחילים להערך לתחרות ■ ד"ר אהוד רענני: "גם חולים קשים יוכלו לעבור ניתוח מורכב בבית חולים פרטי עם מנתח שהם בוחרים" ■ מנהל בי"ח איכילוב:" ידינו כבולות. אחיות ורופאים מרדימים מקבלים מאסותא הצעות שכר גבוהות פי שניים



לאחר שמסיירים באתר שבו הולכת ונשלמת בנייתו של בית החולים הפרטי החדש אסותא רמת החי"ל, מבינים הרבה יותר טוב מדוע היו מי שכינו אותו כבר לפני חודשים "פצצת אטום שעומדת ליפול על מערכת הבריאות".



בית החולים, העומד להיפתח בעוד חמישה חודשים בצפון תל אביב בהשקעה של 700 מיליון שקל (כולל ציוד), משדר בעיקר דבר אחד: עוצמה. אורכו 130 מטר, ושטחו 50 אלף מ"ר. אסותא רמת החי"ל יתמחה בכירורגיה ומכיל 16 חדרי ניתוח חדישים, 27 עמדות טיפול נמרץ וכ-250 מיטות. הוא יחליף את בתי החולים אסותא תל אביב ופתח תקוה, שיסגרו את שעריהם בבוקר פתיחתו, ולפי התוכניות צפויים להתבצע בו לא פחות מ-60 אלף ניתוחים ופרוצדורות פולשניות בשנה.



ולדורף-אסותא



המראה של אסותא רמת החי"ל הוא כמעט עתידני - החל בחדרי האשפוז (חציים פרטיים וחציים זוגיים), המצוידים במסכי פלזמה לכל מאושפז ומסכי מגע אישיים שמאפשרים להתחבר לאינטרנט ולהעביר מסרים כתובים לאחיות; עבור בעיצוב ההיי-טקי והפינוקים הקטנים, למשל משחקייה לילדים ונוף לפארק הירקון; וכלה בגולת הכותרת - חדרי הניתוח המרווחים (50-70 מ"ר האחד), שלפי הצהרות אסותא אמורים להיות החדישים והמתקדמים ביותר בישראל.



חדרי הניתוח בנויים לפי העיקרון של "רצפה נקייה": כל הציוד בהם - למשל מוניטורים ומערכות הנשמה - תלוי מהתקרה, כדי לאפשר מרחב פעולה למנתח. הקירות עשויים נירוסטה קלה לחיטוי, והתאורה אינה מחממת. החדרים כוללים מערכת שליטה ובקרה מרכזית (HMI) המאפשרת תקשורת נתונים אל מחוץ לחדר ושליטה מרכזית בכל הפונקציות - מהמוסיקה והטמפרטורה ועד מערכות ההנשמה ובקרת המנותח. המערכת כוללת בין השאר מסך LCD ענקי המחולק לשמונה תצוגות נפרדות, שבהן יכול המנתח לראות בדיקות מעבדה ו-CT או קובצי וידיאו. קירותיו של אחד מחדרי הניתוח אף צופו בנחושת, כהכנה למערכת MRI שתותקן בו בעתיד ותאפשר לבצע בדיקת הדמיה בזמן הניתוח.



"המטרה היא לספק רפואה פרטית עם רמה מלונאית גבוהה, הטכנולוגיה החדישה ביותר בחדרי הניתוח, כל השירות והגיבוי הרפואי מחוץ לחדר הניתוח, ויחס אישי", אומר דני אנגל, סמנכ"ל השיווק של אסותא. "הבחירה תהיה מקסימלית: הלקוח יוכל לבחור את המנתח שלו, את האביזרים שיושתלו בגופו, את רמת המלונאות (חדר פרטי או זוגי), את המרדים, ובהמשך אפילו את הפתולוג והרדיולוג - מקצועות רפואיים שאנשים לא מודעים עד כמה המומחיות שלהם קריטית בתהליך הניתוח".



כמה יעלה לעבור ניתוח פרטי על ידי מנתח פרטי בבית החולים החדש? התשובה משתנה מאוד מחולה לחולה, ותלויה לא רק בסוג הביטוח שבידיו, אלא גם במידת השליטה שהוא רוצה בתהליך. מנותח בעל ביטוח משלים של אחת הקופות שירצה לעבור באסותא ניתוח רק כדי לבחור את המנתח שלו ישלם מאות שקלים או אלפי שקלים בודדים - תלוי במנתח, ברמת המורכבות של הניתוח, במחיר האביזר שיושתל במנותח ובפוליסת הביטוח שלו. כל תוספת מעבר לכך - כגון בחירת המרדים, הפתולוג, החדר, משתל מסוג מתקדם יותר וכיוצא באלה - תהיה כרוכה בתשלום נוסף.



מתחרה חדש בשכונה



כאשר יריב חדש, צעיר, חזק ושאפתן כל כך עומד להיכנס למשחק ומפגין ביטחון עצמי גבוה, אין פלא ששאר השחקנים אינם נשארים אדישים. אחת התוצאות המיידיות של התוכניות להקמת אסותא רמת החי"ל והתרחבותה של רשת אסותא, שנמצאת בבעלות מלאה של מכבי, היתה רכישת 40% מבית החולים הפרטי הרצליה מדיקל סנטר בידי שירותי בריאות כללית בינואר השנה.







הרצליה מדיקל סנטר אמנם קטן משמעותית מאסותא רמת החי"ל (יש בו שבעה חדרי ניתוח וכ-100 מיטות אשפוז), וחדשני ומשוכלל פחות ממנו, אך ל-TheMarker נודע כי באוקטובר הקרוב הוא עומד לסגור את שעריו לטובת שיפוץ גדול שאמור להזניק את רמתו. אם לא די בכך, בשבוע שעבר הודיעה אסותא כי היא מחפשת משקיע אסטרטגי שירכוש 30% ממניותיה "במטרה להתרחב" ולהקים בין השאר מרכז החלמה ("שלב ב'") באסותא רמת החי"ל.



"אין ספק שעומדת להיות עלייה בהיקף הרפואה הפרטית", אומר פרופ' דן אופנהיים, מנכ"ל הרצליה מדיקל סנטר, שהיה עד לפני שנה וחצי מנהל בילינסון. "יש לכך כמה סיבות: עלייה בהיקף הביטוחים המשלימים והפרטיים, עלייה ברמת החיים וההכרה של האנשים בחשיבות של בחירת מנתח".



חשש ותסכול בבתי החולים הציבוריים



מול שני הכוחות הגדולים האלה, אסותא והרצליה מדיקל סנטר, עומדים בתי החולים הציבוריים הגדולים באזור המרכז וצופים בהתפתחויות בחשש כבד ואף בתסכול: בעוד שאצלם כבר חסרים רופאים מרדימים לפעולות בסיסיות, באסותא מאפשרים למנותח לבחור מרדים אישי; בעוד שהמנתחים הטובים ביותר גדלים ועובדים אצלם, אסותא היא שגוזרת את הקופון מהניתוחים הפרטיים שהם מבצעים; ובעוד שהם עובדים בתקציב מוגבל, באסותא יכולים להשתמש בציוד המתקדם והיקר ביותר, כי יש מי שמשלם בעבורו.



פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל המרכז הרפואי שיבא (תל השומר), אפילו לא מנסה להסתיר את מורת רוחו. "זאת ראשית הסוף של הרפואה הציבורית בישראל", הוא אומר. "ברגע שבאזור המרכז יהיו שני בתי חולים פרטיים ענקיים, אחד של הכללית והאחר של מכבי, זה יעמיד את מערכת בתי החולים הציבוריים בנחיתות קשה, בעיקר מכיוון שאסור לנו לאפשר לחולים לבחור את הרופא המנתח - זכות המעוגנת בכל הביטוחים המשלימים של הקופות. ברור שכל חולה שירצה לבחור את הרופא המטפל ינותב על ידי הקופות לבתי החולים הפרטיים, ובהיעדר תשובה ממשלתית לאומית צפויים כל בתי החולים הציבוריים לצמצום ניכר בהפניות חולים ולחנק".



לדברי רוטשטיין, הפתרון המתבקש למצב הוא לאפשר לבתי החולים הציבוריים לעסוק בשר"פ (שירותי רפואה פרטית), כלומר - שגם הם יוכלו לאפשר לחולים שמעוניינים בכך לבחור ברופא המנתח, תמורת תשלום או באמצעות הביטוח. "חייבים לאפשר לבתי החולים הציבוריים להתחרות", הוא אומר.



בחודשים האחרונים מנסים בתי החולים הציבוריים, ובראשם שיבא, לקדם יוזמה של הקמת קופת חולים חמישית שתתחרה בקופות הגדולות ותמנע מהן להסיט מבוטחים אל בתי החולים הפרטיים שלהן. עם זאת, אפילו רוטשטיין מודה כי "שני בתי חולים פרטיים ענקיים כאלה ירוקנו מתוכן את הקופה החמישית, כי מה הטעם להצטרף אליה אם לא תוכל לבחור את הרופא המטפל?"



הרופאים והאחיות עשויים לנדוד לרמת החי"ל



בדומה לשיבא, גם המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) מאוים מהשינוי הקרוב. "הרגולטור נרדם פה בשמירה", אומר ד"ר רוני גמזו, מנהל בית החולים הכללי באיכילוב. "הוא אישר בטעות את האיחוד של אסותא תל אביב ואסותא פתח תקוה לבית חולים חדש - מה שהביא לגידול בהיקף הפעילות של אסותא - ויצר למערכת הבריאות הציבורית התמודדות קשה. ברור שהגידול הזה בפעילות הפרטית יגרום לשאיבה של כוח אדם רפואי והחלשה של בתי החולים הציבוריים".



נדידת (או בריחת) כוח האדם הרפואי מאיכילוב, בילינסון ושיבא לאסותא רמת החי"ל היא אחת הסוגיות המטרידות ביותר את בתי החולים הציבוריים. "אחיות ורופאים מרדימים שלנו מקבלים מאסותא הצעות הגבוהות פי שניים ממה שהם מרוויחים אצלנו, ותמורת עבודה קשה פחות", אומר גמזו. "אנחנו, לעומת זאת, עובדים תחת בקרת שכר, וידינו כבולות. לכאורה אני יכול לתת שכר יותר גבוה, אבל רק על עבודה בשעות נוספות. למה להם לעבוד כל כך הרבה אם הם יכולים לקבל אותו סכום בעבור פחות עבודה באסותא?"



הרפואה הפרטית מתרחבת לתחומים חדשים



אם לבתי החולים הציבוריים היו חסרות סיבה לדאגה, הרי שבאסותא רמת החי"ל מתכוונים להתרחב גם לתחומים שבעבר נחשבו לנחלתה של המערכת הציבורית ומחוץ לתחום בעבור בתי החולים הפרטיים. לקראת המעבר לרמת החי"ל החלה הרשת לערוך ניתוחים מסובכים כמו כריתת גידולים מהלבלב (Whipple), ניתוחי לב פתוח מורכבים, ניתוחי מעי, ניתוחים אונקולוגיים גדולים וטיפולי כימותרפיה והקרנות לחולי סרטן.



המשמעות של כך היא כמובן כרסום נוסף בפעילות של בתי החולים הציבוריים - ועוד הצעות עבודה לרופאים שלהם. "הדברים היחידים שלא יתבצעו אצלנו הם מיון, טראומה, השתלות וניתוחים בחולים מורכבים עם מחלות רקע קשות", אומר אנגל מאסותא כשהוא מציג את מחלקת הטיפול הנמרץ הענקית.



ד"ר אהוד רענני, מומחה בכירורגיית לב וחזה ומנהל המערך לניתוחי לב בשיבא, שמנתח באופן פרטי באסותא, אומר: "אם בעבר היתה סלקציה טבעית, כך שרק החולים הקלים יותר הלכו לרפואה הפרטית, כיום החסם הזה נפל, וגם חולים קשים יותר יוכלו לעבור ניתוח גדול ומורכב בבית חולים פרטי עם מנתח שהם בוחרים ותמיכה טובה של חדרי ניתוח וטיפול נמרץ מתקדמים".



חקיקה אפלה או לעג לרש?



שינוי סדרי העולם שצפוי בעקבות פתיחתו הקרובה של אסותא לא נעלם מעיניהם של הרגולטורים - משרדי האוצר והבריאות. בחוק ההסדרים האחרון הם ניסו להגביל את תנועת המטופלים מהמערכת הציבורית אל הפרטית. בין השאר כלל החוק סעיף שמעלה את ההשתתפות העצמית בניתוחים בביטוחים המשלימים, כדי ליצור חסם כלכלי בפני מבוטחים, וכן הוחלט על הגבלה במספר הפעולות האשפוזיות שקופת החולים יכולה להפנות לבתי החולים הפרטיים. עם זאת, את מה שאנגל מאסותא מכנה "חקיקה אפלה שמנסה להרוג את התחרות", בתי החולים הציבוריים מגדירים דווקא כלעג לרש - צעדים קטנים מדי ומאוחרים מדי שלא יצליחו להציל את המצב.



יואל ליפשיץ, סמנכ"ל לפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות, מסכים לטענה כי משרדי הבריאות והאוצר לא עשו די כדי לאזן את הכוחות. "המערכת לא תוכל להרשות לעצמה גידול בלתי מבוקר של אסותא, כי זה יגרור הרס של הרפואה הציבורית", אומר ליפשיץ. "אסותא תמשוך אליה את הרופאים, האחיות ואנשי הרנטגן, ובמערכת הציבורית יישארו אחר הצהריים רק המתמחים והזוטרים, כמו שהיה פעם. הבעיה היא שמאגר הרופאים והאחיות מוגבל - אלה לא עובדים זרים שאפשר לייבא מהודו. אנחנו לא יכולים להישאר אדישים לכך".



המערכת הציבורית כבר אינה מחכה לגאולה



רענני, כרופא שפועל בשתי המערכות - הפרטית והציבורית - אינו שותף לנבואות הזעם על עתיד הרפואה הציבורית. "אני חושב שבחירה של המנתח והמטפלים תגביר עוד יותר את התחרות ואת החתירה למצוינות ותעניק לחולים את השקט הנפשי שזקוקים לו לפני שעוברים טיפול רפואי משמעותי", הוא אומר, אך מסייג כי "מערכת הבריאות הציבורית לא תוכל לעמוד מנגד ותהיה חייבת ללכת לכיוון של שר"פ ובחירה חופשית. אני מקווה שהפתיחה של אסותא תיתן דחיפה למערכת כולה, והמחוקק יאפשר בחירת רופא גם במערכת הציבורית".



בתי החולים הציבוריים, מכל מקום, כבר הבינו כי אין טעם להמתין לקרש ההצלה מצד הרגולטור וכי כדאי להתרכז בתחרות, גם באמצעים המצומצמים העומדים לרשותם. באמצעות תרומות ענק הם משדרגים את התשתיות הרפואיות והמלונאיות שלהם. בבילינסון, למשל, אפשר למצוא כיום חדרים פרטיים הצופים לגן פסלים פסטורלי, ובאיכילוב ובשיבא - מגדלי אשפוז חדישים ומאובזרים.



"כרגע זאת המציאות, ואנחנו נתמודד מול בתי החולים הפרטיים", אומר גמזו. "אין ספק שהתחרות כיום היא לא רק רפואית, אלא גם שירותית, ולכן המערכות שלנו עוברות בימים אלה שדרוג שירותי חסר תקדים. נראה לציבור שלא רק שאנחנו טובים ובטוחים יותר, אלא שגם השירות אצלנו הוא הטוב ביותר".



אסותא רמת החי"ל



הפתיחה: ינואר 2009



השקעה: 700 מיליון שקל, כולל ציוד



גודל: 50 אלף מ"ר בשמונה קומות, חניון עם כ-1,000 מקומות חנייה



קיבולת: 16 חדרי ניתוח, 250 מיטות, 27 עמדות טיפול נמרץ



מכוני הדמיה: MRI ,CT, אולטרסאונד, צנתורים, מיפויים וממוגרפיה



מכונים: גסטרו, דיאליזה, לב, כאב, שד, ערמונית



שירותי אונקולוגיה: רדיותרפיה (הקרנות) וכימותרפיה


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully