וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופת מזומנים ריקה, מחזיקי אג"ח זועמים ועסקה חיפאית מסריחה - כך נראה כינוס מחזיקי האג"ח של נידר

שרית מנחם

30.7.2008 / 12:56

כתבת TheMarker היתה בכינוס בעלי האג"ח של נידר - שהגיעו לקבל תשובות מהחברה ■ בעלי האג"ח שמעו שאין סיכוי שיקבלו את הריבית ביום ראשון, ושאין אפשרות להבטיח שבעלי השליטה לא יקבלו את הכסף לפניהם

"האם בעלי השליטה אינם מגיעים?", שאלו המשקיעים את נאמני האג"ח. "לא, מי שייצג את החברה הוא עו"ד אמיר ברטוב ממשרד ליפא מאיר, שמונה השבוע כנאמן מטעם החברה. הוא בדרך, הוא יגיע וישיב לכם על שאלות", הסבירו הנאמנים. המשקיעים לא אהבו את הנציגות החדשה של נידר.



ברטוב צנח לתפקידו רק בתחילת השבוע עם עתירת החברה לבית המשפט בבקשה להקפאת הליכים. השופט אישר את הבקשה עד דיון נוסף שיתקיים ב-3 באוגוסט. לחברה יש שתי סדרות אג"ח, אך לפי מצב החברה נראה כי גורל ההלוואה של המשקיעים בשתי הסדרות משותף, ובאסיפה הצטופפו מחזיקים משתי הסדרות. במהלך סבב זיהוי המשתתפים, ברטוב הגיע. "לפחות מישהו מחייך", סיננו המשקיעים עם כניסתו. הסבב להצגת המחזיקים הסתיים, נציגות עיתונאית אושרה והישיבה החלה.



"הכדור עובר אליכם כדי שתחליטו באילו פעולות אתם רוצים לנקוט. אנחנו נבצע מה שתחליטו", הסבירו הנאמנים. המשקיעים ביקשו לשמוע את ברטוב כדי להבין קצת יותר מה מצב החברה. "האם יש אפשרות שנקבל את הריבית ביום ראשון?", שאלו המשקיעים. "לא", השיב ברטוב. המשקיעים לא הופתעו, הם ידעו שהמצב רע. קשה לדעת באמת מה קורה בחברת הנדל"ן של משפחת רחמין והחדשות הרעות ממשיכות להציף את מערכת ההודעות של הבורסה. נידר הגיעה לאחד העם בחגיגות הפיננסיות של תחילת 2007.



החברה הונפקה לפי שווי של 137 מיליון שקל וגייסה חוב בהיקף של 190 מיליון שקל באג"ח. לפי שעה מצבה של החברה קשה. בבנקים הגדולים טוענים שהחובות של נידר גבוהים מהסכום שעליו הצהירה - כ-350 מיליון שקל. הערכות לגבי הנכסים שבהם מחזיקה החברה מגיעות ל-234 מיליון שקל, בניגוד לסכום של 285 מיליון שבו נקבה החברה.



ברטוב ניסה להתמודד עם מטר שאלות המשקיעים, וניכר כי למרות הקילומטראז' הקצר בתפקיד הוא מכיר את העסק. עם זאת, לא פעם הוא התקשה לענות על שאלות והתחמק באלגנטיות. "החברה פנתה אלינו ביום שלישי בבוקר מתוך אפשרות שתתקבל החלטה להקפאת הליכים. הסיבה למהלך היא תביעה על סך 9 מיליון שקל ועיקול זמני על כספים שהיו אמורים להגיע לחברה באותם ימים ממימוש נכסים. כספים אלו היו אמורים להיות מקור לתשלום הריבית לאג"ח א' בעוד כמה ימים. כל זאת אחרי חודשים של קשיים שבהם ניסו בעלי השליטה להתמודד ואף הזרימו כספים לחברה. בנוסף, אירוע מרכזי שאירע לפני כמה ימים הוא ביטול עסקה של רכישת קרקע לבנייה בחיפה", הוא ציין.



ביטול העסקה בחיפה הוא אירוע משמעותי בעבור החברה, מאחר שהקרקע שתוכננה להירכש היתה אמורה להיות נכס בולט במצבת הנכסים של החברה. החברה דיווחה כי מי שביטל את העסקה הוא מוכר הקרקע. הסיבה לפיצוץ העסקה היא שנידר לא כיבדה את הצ'ק לבנק מזרחי טפחות על סך 15 מיליון שקל. כחלק מעסקת הקנייה לקחה על עצמה החברה חוב של בעלי הקרקע לבנק. משלא יכלה החברה לשאת בחוב של מוכר הקרקע, בוטלה העסקה. ביטול העסקה, הסביר ברטוב, טוב לחברה. לדבריו, העסקה הכבידה על נידר והיא התקשתה לעמוד בנטל התזרימי השוטף. תוצאת ביטול העסקה היא ש-53 מיליון אג"ח חוב חוזרות לחברה; מהלך שמקטין את החוב ואת הוצאות המימון. בנוסף, תשלומים של 33 מיליון שקל בטלים.



ואולם המשקיעים לא השתכנעו. אחד המוסדיים טען כי העסקה התמוהה היא אולי עסקת גזל או מרמה. ברטוב השיב בפסקנות: "שום גזל. המוכר ביטל משום שלא עמדו בתשלום למזרחי טפחות. אין שם יותר מזה. עדיף לחברה לבטל. זו קרקע עם מימוש קשה שתלוי באישורי תב"ע רבים". ואולם המשקיעים לא השתכנעו והמשיכו לתקוף אותו. למרות ניסיונותיו, ברטוב לא הצליח לשפוך אור על ביטול העסקה בחיפה. אחת השאלות שעלו היא, אם לא החברה היא זו שביטלה את העסקה, מדוע היא צריכה לשאת בהוצאות ביטול העסקה בסך 10 מיליון שקל. ברטוב נמנע מלהשיב על השאלה.



בכלל נראה היה כי המשקיעים מתקשים להבין אם ביטול העסקה הוא חיובי או לו, כי לא ברור כמה כסף נדרשה נידר לשלם תמורת הקרקע בחיפה (למוכר ולרשויות). "100 מיליון שקל", השיב ברטוב. "תוכל לפרט?", הם שאלו-ביקשו. "הכל בדו"חות", הוא השיב. "זה לא בדו"חות", הם השיבו.



כרגע החברה פועלת במתכונת מצומצמת. רוב העובדים בבית ונשארו רק אלו שנחוצים לשמירת הפעילות החשבונאית והציבורית של החברה. ביום ראשון תתקבל החלטה לגבי המשך עתידה של נידר הקורסת. כרגע שתי החלופות העיקריות הן הקפאת הליכים והגעה להסדר נושים. במקרה כזה יש אפשרות למכור את השליטה בחברה. ואולם כאן רמז ברטוב להסדר שאולי לא יישא חן בעיני המשקיעים. "מכירת השליטה בחברה תוך השארת החובות הנוכחיים במתכונתם, או תוך שינוי כלשהו", הוא הסביר למשקיעים.



ברטוב העלה את האפשרות שרוכש השליטה יתנה את ההליך הקנייה בהפחתת החוב של מחזיקי האג"ח. כך, גם אם נידר תתאושש לא יקבלו המשקיעים את כל כספם בחזרה. והוא ממשיך ללחוץ: "בחברה כמו נידר יש פוטנציאל להסדרים פיננסיים טובים. זה לא חפציבה, הבעלים לא רמאים ולא גנבים, הם השקיעו מכספם".



ואולם הבנקים הם לא הצרה היחידה של בעלי האג"ח. הם אמנם עומדים בתור לפניהם, אבל לבעלי האג"ח יש שותפים בחלוקת הכספים שיישארו לאחת התשלום לבנקים: ספקים של החברה; בעלי השליטה, שהזרימו בהלוואת בעלים 24 מיליון שקל; חייבים בדין קדימה, כמו עובדי החברה; ותשלומים למדינת ישראל. כל אלו ייאלצו להתחלק במעט שיותירו הבנקים.



"מהו היקף החובות לספקים?", דרשו המשקיעים לדעת. "אני עדיין לא יודע, אבל מניסיוני תמיד בהליך של חדלות פירעון, אם רשום בספרים חובות של 10 מיליון שקל, מדובר בחוב של 40 מיליון שקל. זה יחס של פי ארבעה ממה שכתוב. "האם יש לחברה מזומנים, או ני"ע ערך שווי מזומנים?", הקשו המשקיעים. "לא", השיב ברטוב.



"אתה יכול להבטיח שבעלי השליטה יקבלו את הכספים אחרינו", שאלו המשקיעים. "לא, הלוואת בעלים הופכת אותם לנושים, הם שמו כסף אמיתי", השיב ברטוב. "גם אנחנו שמנו כסף אמיתי", השיבו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully