וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת קווארק הודיעה היום על תחילת ניסויים קליניים בחולים בתרופה למניעת עיוורון

פז וייסמן

30.7.2008 / 14:27

תשתף פעולה עם ענקית התרופות האמריקאית פייזר



חברת קווארק, הידועה יותר בשם QBI, הודיעה היום על תחילת ניסויים קליניים במדגם אכלוסייה קטן (Phase II) לתרופה לטיפול בעיוורון הנוצר עקב מחלת הסכרת. לצורך ביצוע הניסויים הקליניים חברת קווארק משתפת פעולה עם ענקית התרופות האמריקאית פייזר (Pfizer).

התרופה אותה פתחה קווארק, שקיבלה את שם הקוד PF-4523655, מטפלת בגן הנמצא כאחראי ליצירת העיוורון (RTP801). זאת נעשה ע"י יצירת גן נגדי סינטטי (siRNA), המסוגל לנטרל את השפעת המחלה בעת התגלותה. לדברי החברה, התרופה מטפלת בגן המוביל להיווצרות עיוורון בעולם המפותח, והוא פוגע ביותר מ-15 מיליון אמריקאים מעל גיל 50. מטרת הגן RTP-801i שאותו גילתה קווארק היא למנוע את היווצרות המחלה.

פרופ' דניאל צור, נשיא ומנ"כל החברה, מסביר בראיון ל-TheMarker על המחלה: "העיוורון המדובר, נקרא בשפה המקצועית Diabetic Macular Edema, גורם ליצירת כתמים או אזורים בטווח הראייה שהחולים לא רואים בהם. אותם חורים בראייה, נוצרים עקב בצקות נוזלים המצטברים בחלל העין".



בחודש ספטמבר 2006 רכשה ענקית התרופות האמריקאית פייזר את הזכויות הבלעדיות על התרופה. פייזר כבר שילמה לקווארק 25.2 מיליון דולר ועשויה לשלם לחברה עד 299 מיליון דולר נוספים, אם יושלם פיתוח המוצר ויתקבלו האישורים לשווקו בעולם. פייזר גם מחויבת לשלם לקווארק תמלוגים בגין מכירות המוצר בהיקף של עד 309 מיליון דולר, בהתאם לאבני דרך שנקבעו מראש. לדברי צור הכנסות החברה בשנים במשך שנות פעילותה עברו את רף ה-100 מיליון דולר.



שלב שני בתהליך הרישום של מנהל המזון והתרופות האמריקאי, בא לבדוק יעילות של תרופה אצל בקבוצת ביקורת קטנה. בשלב זה הבדיקה תעשה על 160 חולים עם מינונים שונים של התרופה בכדי לבדוק יעילות התרופה. בדיקת היעילות תיעשה בהשוואה ל-160 חולים אשר טופלו בלייזר, ובמינונים שונים של התרופה, על פני תקופת זמן של 36 חודשים.



בעבר החברה קיימה מגעים לקראת הנפקה בבורסת הנאסד"ק. אולם לבסוף החברה חזרה בה וביצעה רכישה עצמית של מניותיה, בכדי לחזור ולהפוך לחברה פרטית, שכן לא הצליחה לגייס את הכסף אותו רצתה.
לחברת קווארק ישנם כ-3 מוצרי נוספים. ה-AKIi-5, הנמצא בשלב הראשון של הניסוי הקליני, מיועד לטיפול בחוסר תפקוד של הכליות בעת ניתוחי לב. מוצרים אחרים הנמצאים בפיתוח הם 11-AHLi לטיפול באובדן שמיעה חמור ו-1-CTPi לטיפול במחלות כרוניות של חסימת ריאות.



קווארק התפרסמה בעבר בזכות המשקיע הגדול שלה לארי אליסון, המייסד והנשיא של חברת התוכנה האמריקאית אורקל. אליסון מחזיק, באמצעות קרן ההשקעות שלו טאקו ונצ'רס, ב-43.4% ממניות קווארק, ומיוצג בדירקטוריון בידי היו"ר פיליפ סימון והדירקטור סטיבן פינק. השניים מנהלים את חברת ההשקעות של אליסון - לורנס אינווסטמנטס. בעלי עניין נוספים בחברה הם קרן טראנס-סאיינס מיפאן (9.7%) וחברת ההשקעות אסוקה (7.7%), גם היא יפאנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully