וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהשנה הבאה: כניסה לת"א תעלה 50 שקל

צבי זרחיה

30.7.2008 / 15:15

לפי תוכנית שמגבש משרד התחבורה, מסוף 2009 תוטל אגרת גודש על כלי רכב פרטיים במטרופולין תל אביב. העלות החודשית למי שעובד בתל אביב הינה כ-1,000-500 שקל

החל מסוף 2009 תוטל אגרת גודש על כלי רכב פרטיים במטרופולין תל אביב, בסך של 50-25 שקל ביום. משרד התחבורה מגבש תוכנית בעניין בשיתוף עיריית תל אביב. כך, הודיע היום מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

בין היתר נשקלת הצעה לשנות את גובה האגרה בהתאם לשעת הכניסה לעיר, האיזור, וכמות הזיהום שפולט הרכב. העלות החודשית למי שעובד בתל אביב (20 ימי עבודה בחודש) הינה כ-1,000-500 שקל בחודש.

לדברי סיטרמן, התוכנית תופעל בשלב הראשון על אזור של 2 קילומטר רבוע סביב רחוב אלנבי ובהמשך תורחב גם לאזור שמחוץ לתל אביב. "הכסף שייגבה יועבר ישירות לשיפור התחבורה הציבורית".

סיטרמן ציין כי התוכנית לגביית אגרת גודש על כלי רכב פרטיים מבוצעת במסגרת תוכנית משרד התחבורה לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית ולצמצם את הגודש במטרופולין תל אביב. לדבריו, התוכנית תביא גם לחסכון בזמני הנסיעה של כלי הרכב בתוך המטרופולין ותצמצם באופן משמעותי את החשיפה לזהום אוויר ורעש.

מנכ"ל משרד התחבורה מסר כי הושגה הסכמה עם משרד האוצר והגורמים הנוגעים בדבר כי הכנסות האגרה שיגבו ישמשו לשיפור התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב.

התוכנית קובעת אזור גיאוגרפי של מספר קילומטרים מרובעים במרכז מטרופולין תל אביב שהכניסה אליו תחוייב באגרה. צוות היגוי בינמשרדי בראשות מנכ"ל משרד התחבורה בוחן כיום 3 חלופות גיאוגרפיות לאגרת גודש. חלופה מינימאלית, חלופה בינונית וחלופה מקסימאלית. כמו כן נבחנות מספר חלופות של סוגי אגרות גודש המתייחסות למחירים ושעות ההפעלה של האגרה.

סיטרמן ציין כי לתוכנית משרד התחבורה שותפים כל העיריות שבמטרופולין תל אביב ובכללם גם עיריית תל אביב. לדבריו, תנאי הכרחי להצלחת התוכנית הוא שיתוף פעולה מלא בין משרד התחבורה לכל העיריות המשתתפות בפרוייקט.

אובדן של 277 מיליון שעות עבודה בשנה

יו"ר ועדת הפנים ח"כ אופיר פינס (עבודה) אמר כי "צמצום זיהום האוויר צריך להיות יעד דומיננטי בתוכנית ולא רק פתרון העומס והצפיפות. באגרת הגודש טמונה פגיעה בשוויון – "מי שיש לו - ישלם, ומי שאין לו - שיסתדר, זה חיסרון שצורם לי."

פינס הוסיף כי ההמלצה להפעלת אגרת גודש בתל אביב עלתה כבר בשנת 1999 בעקבות עבודה של וועדה בין-משרדית. בשנת 2004 פורסם המכרז להכנת התוכנית. "לא יכול להיות שעשר שנים לא קרה כלום, יש הרבה דיבורים ומעט מעשים".

פינס אמר עוד ש"התוכניות הן ראשוניות ווירטואליות, אנחנו רחוקים מאוד מיישומן". הוא קרא למנכ"ל משרד התחבורה "לתת לעניין דחיפה יותר גדולה בלוחות זמנים אדוקים". בסוף הישיבה נקבע כי בתוך 3 חודשים ישוב משרד התחבורה ויציג לוועדת הפנים פרטי תוכנית מגובשים ויניח הצעת חוק ממשלתית לאגרה.

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר כי אגרת גודש תהיה ישימה רק אם בצידה תהיה מערכת תחבורת ציבורית נקייה ויעילה. השינוי צריך להתחיל כבר מחר עם הקצאת נתיבי תחבורה ציבורית והגדלת צי האוטובוסים". עו"ד תמי גנות מ"אדם טבע ודין" אמרה כי "הטלת אגרות גודש פסולה, כל עוד לא ניתנות לציבור חלופות".

סקר שנערך לאחרונה על ידי משרד התחבורה קובע כי הגודש מביא לאובדן של 277 מיליון שעות עבודה בשנה, במטרופולין תל אביב. ערכן של שעות אלה נאמד בכ- חמישה וחצי מיליארד שקל בשנה.

עוד עולה מהסקר כי רוב תושבי מטרופולין תל אביב מעוניינים בהטלת אגרת גודש שתגביל את מספר המכוניות הנכנסות לעירם. מהסקר מתברר עוד כי גם נוסעי התחבורה הציבורית תומכים בהטלת אגרת הגודש שתשפר את זמני הנסיעה של התחבורה הציבורית ותצמצם את הגודש במרכז המטרופולין.

סיטרמן ציין כי התוכנית לגביית אגרה גודש היא חלק משורה של צעדים שמקדם משרדו במטרה לעודד את בשימוש בתחבורה הציבורית, בהם הקמת רשות ארצית ורשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית, ארגון מחדש של התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות והפחתת הכדאיות בשימוש ברכב הפרטי.

פאר ויסנר- יו"ר מפלגת הירוקים תקף את משרד התחבורה קרא להתחיל בישום מיידי של פריסת קווי האוטובוסים עוד לפני שתיושם אגרת הגוש. "הדרך הנכונה היא להפוך את תל אביב לרשת קווי אורך ורוחב. בצורה זאת תצטרך "דן" לצמצם 50% מהקווים שממילא אף אחד לא צריך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully