וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת האיחוד האירופי לישראל: להטיל חובות גילוי בתחום הלבנת הון על עו"ד, רו"ח וסוכני נדל"ן

הילה רז

30.7.2008 / 16:09

בדו"ח ביקורת נקבע כי ישראל אינה ממלאת אחר הקריטריונים שהציב האיחוד האירופי של גילוי נאות ללקוח

Money Val הוא ארגון אזורי הפועל במסגרת כוח משימה מיוחד העוסק בחקיקה פיננסית במועצת האיחוד האירופי. הארגון מתמקד בהערכות החקיקה והמדיניות הנהוגות במדינות החברות בו. בין היתר, בודק הארגון את מידת עמידת המדינות בסטנדרטים הבינלאומיים ומוסמך להמליץ למדינות על נקיטת צעדים עתידיים לשיפור המאבק בהלבנת הון ומימון טרור. ישראל הצטרפה לארגון ב-2006.



במסגרת בדיקת הארגון בישראל נפגשו מומחים מטעמו עם פרקליט המדינה, נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים, בכירים במערכת אכיפת החוק ונציגי הסקטור הפרטי.







בדו"ח מציין הארגון כי המערך שהוקם בישראל למאבק בהלבנת הון ומימון טרור יעיל ביסודו. הבעיה המרכזית שאותרה בישראל נוגעת להיעדר חובות הדיווח של לקוח כלפי נותן שירות פיננסי ומסחרי דוגמת עורך דין, רואה חשבון, מנהל חברות נאמנות וסוכן נדל"ן. מהדו"ח עולה כי ישראל אינה מקיימת את קריטריונים אירופיים בעניין.



בנוסף מצאו המומחים חוסר אחידות ביישום הכללים למאבק בהלבנת הון בין המערכת הבנקאית, שעומדת במרבית מהסטנדרטים הבינלאומיים, לבין יתר הסקטור הפיננסי. לטענת המומחים הדבר נובע, בין היתר, ממגוון הרגולטורים העוסקים בתחום - בהם בנק ישראל, רשות ני"ע, משרד האוצר ומשרד התקשרות.



המבקרים קובעים עוד כי יש להרחיב את הפיקוח ודרישת ההיכרות של מוסדות פיננסיים עם הלקוחות עבורם המוסדות הפיננסיים פועלים ויש להדק את המעקב אחר פעילותם הכלכלית של בעלי תפקידים בכירים במערכת הציבורית.



מספר החקירות הרב בתחום הלבנת הון מספר ההעמדות לדין ההרשעות והחילוטים זכה לציון לשבח, אם כי נמצא כי יש לפעול בחקיקה להסדרה יעילה יותר של נושא החילוט של כספי פשיעה והכללים להטלתו.



במשרד המשפטים מציינים כי הציונים שניתנו לישראל נחשבים לציונים סבירים בהשוואה למדינות המערב. בקריטריונים בהם קיבלה ישראל ציון נמוך, מצופה ממנה לפעול מיידית לשיפור המצב המשפטי ולהגיש לארגון דו"ח על התקדמות יישום ההמלצות בתוך שנה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully