וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות הסחר העולמי קרסו פעם נוספת בעקבות מחלוקת בין סין לארה"ב

סוכנויות הידיעות

30.7.2008 / 16:23

לטענת סין הגורם לכישלון השיחות: התנהגותן האנוכית של מדינות המערב העשירות

סבב השיחות האחרון בין חברות ארגון הסחר העולמי (WTO) נפתח לפני תשעה ימים במטרה להגיע להסכמה על הסדר סחר גלובלי שיסיר מחסומי סחר ויחולל רפורמה - שתהפוך את הסחר הבינלאומי לחופשי יותר. המגעים עצמם החלו ב-2001, בבירת קטאר, דוחה, במטרה להגיע להסכם סחר חדש שידגיש את הפיתוח והליברליזציה של שוקי החקלאות, היצור והשירותים במדינות המתפתחות.



הגורם העיקרי לכישלון השיחות, לדברי גורמים המקורבים למגעים, היתה מחלוקת בין סין הודו לבין ארה"ב בנוגע לחוקים שנועדו לסייע למדינות עניות להגן על האוכלוסיות החקלאיות שבשטחן נגד ירידה במחירים או עלייה חדה בייבוא - בין היתר באמצעות העלאת מיסי הייבוא.

בתגובה לכישלון השיחות, הכריז מנכ"ל ארגון הסחר העולמי, פסקל למי, כי הוא לא יזנח את המאמצים ארוכי השנים להגיע להסכמה בין המדינות המתפתחות למדינות המערב. סין, מצדה, האשימה באמצעות סוכנות הידיעות הממשלתית, סינחואה, את "המדינות המערביות האנוכיות" באחריות לכישלון השיחות.



לטענתה, השיחות התפוצצו משום ארה"ב והאיחוד האירופי לא הסכימו להפסיד להעניק סובסידיות ענק לחקלאים בשטחיהן מתוך דאגה לאינטרסים שלהן. סין הוסיפה כי כישלון השיחות יפגע בכלכלה הגלובלית טעה כי מדינות המערב המפותחות אחראיות להפסקתן מתוך "גישה אנוכית וקצרת רואי".



יפאן, לעומת זאת, ביקרה דווקא את התנהלותן של סין ושל הודו וטענה כי "בשבע השנים האחרונות, מאז שהחלו השיחות בדוחה, התחזק מעמדן הכלכלי של סין ושל הודו. במקביל לעלייה בחשיבותן, הן צריכות גם לקחת יותר אחריות", אמר נובוטקה משימורה, מזכיר הממשלה היפאני.



"אני תוהה האם סין והודו חשבו גם על כלכלת העולם, או שהן דאגו רק לאינטרסים הלאומיים שלהן כל הזמן הזה", אמר נובוטקה.



"לא הצלחנו לגשר על חילוקי הדעות. כעת ניאלץ לתת לאבק לשקוע מעט, ואז חברות ה-WTO ייאלצו לחשוב בצורה מפוכחת האם וכיצד הן יכולות להתקדם מחדש", אמר למי.



אחת התוצאות האפשריות של כישלון המגעים היא שיותר ויותר מדינות יפנו למסלול עצמאי ויחתמו על הסכמי סחר אחת עם השנייה. הסחר הבינלאומי רשם צמיחה ממוצעת של קרוב ל-6% בשנה בעשור האחרון, ולפי ה-WTO הוא צפוי להמשיך לצמוח בקצב דומה, למרות כישלון השיחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully