וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעשיית תחנות הכוח הסולריות בישראל בספק: פרויקטים סולריים אינם זכאים למענקי השקעה

TheMarker

30.7.2008 / 16:46

רו"ח דורון שטיין: הפרויקטים אינם יכולים להבטיח תשואה נאותה למשקיעים



כדאיות הקמת תחנות כוח סולריות בישראל מצויה בספק רב מפני שפרויקטים סולריים לייצור חשמל אינם זכאים למענקי השקעה (24%) ולכן אינם יכולים להבטיח תשואה נאותה למשקיעים. כך אמר ל-TheMarker רו"ח דורון שטיין, מנהל אשכול התיישבות ושותף בחברת BDO זיו האפט.



הנושא עלה לאחר שחברת ערבה פאוואר פנתה למרכז ההשקעות בבקשה לקבל מענק השקעה למיזם הסולרי שהיא מתכננת בקיבוץ קטורה שבערבה. החברה קיבלה תשובה שלילית כיוון שהחוק מאפשר מענקי השקעה רק למפעלים המייצאים לפחות 25% מתוצרתם בעוד שחשמל סולרי אינו מיועד ליצוא.



ערבה פאוואר מתכוונת להקים תחנת כוח סולרית על שטח של 200 דונם מקרקעות הקיבוץ. התחנה אמורה לייצר חשמל בשיטה הפוטו-וולטאית (הופכת ישירות את אור השמש לחשמל ונחשבת ליעילה ביותר לייצור חשמל סולרי) שאותו תמכור לחברת החשמל שתספק אותו לאילת ולישובי הסביבה. העיר אילת היא צרכנית החשמל הביתי הגדולה ביותר בישראל לנפש (בקיץ) בשל צריכת החשמל של המלונות.



לפי התכנית, תשקיע החברה בשלב הראשון 30-25 מיליון דולר בהקמת תחנה סולרית בהספק 25 מגה-וואט בעוד שבשלב השני יוגדל ההספק ל-100 מגה-וואט בהשקעה כוללת של 100 מיליון דולר. בקשת החברה להכיר במיזם הסולרי כפרויקט הזכאי למענק השקעה נשענה על העובדה כי מיזמים לייצור חשמל "ירוק", כמו פרויקט טורבינות רוח לייצור חשמל, שהקימה חברת מי גולן זכה למענק השקעה של 30%.



ממרכז ההשקעות נמסר בתגובה כי ב-2005 התקבל תיקון לחוק שאינו מאפשר למרכז ההשקעות לתת מענקים למפעלים שאינם מייצאים ובכלל זה מפעלים לייצור חשמל סולרי: "התיקון בחוק בא לעודד יצרנים לייצא וייתכן שהמחוקק לא הביא בחשבון את הפרויקטים הירוקים ונאלצנו לדחות בקשות נוספות של יצרני אנרגיה חלופית. בימים אלה נשקלים הדברים מחדש ובמידה שיתוקן החוק נפעל בהתאם. אך אין מדובר בנושא שצפוי להשתנות מהיום למחר".



על פי הכללים לייצור חשמל סולרי שפורסם לאחרונה משרד התשתיות, התמורה ליצרני חשמל סולרי תסתכם ב-2.01 שקל לקוט"ש (פי 4 ממחיר שגובה חברה החשמל מצרכניה). המחיר הזה יהיה בתוקף ל-50 המגה-וואט הראשונים מייצור חשמל סולרי פרטי בישראל ולאחר מכן התמורה תרד בהדרגה. מדובר בסבסוד בהיקף של כ-75 מיליון שקל של החשמל הסולרי הפרטי.



על פי הסבסוד הזה, תחשיבי ערבה פאוואר מעלים כי כדי לעמוד בתוכניתה העסקית (החזר הון תוך 10 שנים ותשואה על ההשקעה של 12%-10% לאחר תקופת ההחזר), עליה לקבל תמורה של 2.4 שקלים לקוט"ש לחשמל שתמכור לחברת החשמל וללא מענק השקעה - הפרויקט כולו נתון בספק.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully