וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר סופית: דיירי הדיור הציבורי ייהנו מהנחות ברכישת דירותיהם על פי ותק

צבי זרחיה

30.7.2008 / 18:56

בזכות החוק תתחיל לראשונה אחרי 30 שנה בניה של דיור ציבורי



מליאת הכנסת אישרה אחר הצהריים בקריאה השנייה והשלישית את חוק הדיור הציבורי, לפיו דירות הדיור הציבורי יוצעו למכירה בהנחות גדולות. ההנחה לדיירים תחושב על פי מרכיב של ותק מגורים בדירה ושל מספר נפשות בדירה.



החוק הוגש ביוזמת הח"כים רן כהן ויורם מרציאנו, כולל הנחות משתנות על פי איזור גיאוגרפי (מרכז הארץ או פריפריה), על פי מספר הנפשות בדירה ועל פי ותק המגורים בה. גובה ההנחה המקסימלית למשפחה בפריפריה יגיע ל-90%, ובמרכז הארץ ל-82.5%. הבשורה העיקרית של החוק היא ההתחשבות במרכיב הוותק, שיביא לכך שזוג מבוגר שילדיו עזבו את הבית, והוא בעל ותק של 30 שנה בדיור הציבורי, יזכה להנחה משמעותית של 67% ממחיר הדירה.



בזכות החוק, לראשונה אחרי 30 שנה תתחיל בניה של דיור ציבורי. זאת, כיוון שהחוק קובע כי 75% מהכסף שייכנס ממכירת הדירות יוקצה באופן ייעודי לפתרונות דיור כגון רכישת דירות נ"ר לנכים, הגדלת מלאי הדירות ושיפוצים. 25% מההכנסות יוקצו לשימושים אחרים בתחום הדיור שאינם דיור ציבורי, כגון שיקום שכונות.



החוק אושר בהסכמת הממשלה, לאחר משא ומתן אינטנסיווי שהתנהל בשבועות האחרונים בין הח"כים רן כהן ומרציאנו, לבין נציגי משרד האוצר. בהתערבות יו"ר הקואליציה, ח"כ יואל חסון, הושגה ברגע האחרון פשרה בוועדת הכלכלה, על פיה תחל מכירת דירות בתוך ארבעה שבועות מהיום, במסגרת מבצע מכר של משרד השיכון, ואילו החוק עצמו ייכנס לתוקף בשנת 2011.



אישור החוק במליאה מחזיר לתוקף את חוק הדיור הציבורי המקורי, שחוקק רן כהן במאבק פרלמנטרי וציבורי מרשים לפני עשר שנים, ושמהלכיו מתוארים בספרו "המלחמה על הבית" שיצא לאור בשבועות האחרונים בהוצאת "ידיעות אחרונות".



החוק המקורי הוקפא מיד עם חקיקתו בחוק ההסדרים של 1998. הוא נכנס לתוקף מתוקף החלטת ממשלה עם תחילת כהונתה של ממשלת ברק ב-1999 בה כיהן רן כהן כשר התמ"ס. החוק המקורי העניק לדיירי הדיור הציבורי הנחות של עד 90% מהמחיר ברכישת דירה, הנחה שמחושבת על פי ותק המגורים בדירה. בשנת 2003, במסגרת קיצוצים נרחבים שהובילה ממשלת שרון, שונו תנאי המכירה ומאז ועד היום הם הורעו כמה וכמה פעמים עבור הדיירים. השינוי העיקרי הוא הורדת ההתחשבות בוותק המגורים. עם זאת, מיום כניסתו של החוק לתוקף נמכרו במסגרתו למעלה מ-30,000 דירות.



ח"כ רן כהן אמר במהלך הדיון: "אני מאושר ומתרגש להביא את הבשורה לאלפי דיירי הדיור הציבורי והמשפחות חסרות הדיור, אשר חיים זה עשר שנים בטלטלה ובחוסר וודאות".



ח"כ יורם מרציאנו: "זהו יום חג לחברה במדינת ישראל. אין ספק שזהו אחד החוקים החשובים שחוקקו, שנותן פתרון לאלפי דיירים בדיור הציבורי. אני רוצה להודות לח"כ רן כהן ושמח להיות שותף למהלך גדול זה. אני משוכנע שאלפי האזרחים הדרים בדיור הציבורי ישמחו על האפשרות לראשונה בחייהם להפוך לבעלים על דירותיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully