וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר מגביר את לחציו על המועצה להשכלה גבוהה: דורש למנות בה חשב מטעמו

L'EXPRESS INTERNATIONAL

31.7.2008 / 7:36

האוצר טוען כי המועצה לא עמדה בחלק גדול מהתחייבויותיה התקציביות במסגרת תוכנית העבודה הרב-שנתית שלה

האוצר מציע כי חשב הות"ת יהיה איש החשב הכללי, עם סמכויות זהות לאלו של חשבי משרדי הממשלה. תפקידו יהיה לוודא כי "חלוקת הכספים מתבצעת בהתאם לקריטריונים שקבעה הות"ת". הניסוח עדין, מאחר שעל פי חוק, גם ההשכלה הגבוהה וגם המועצה נהנות מחופש אקדמי, ולכן מודגש כי התקצוב ייקבע אך ורק בידי הות"ת. תפקיד החשב יהיה רק לוודא כי הכספים אכן מוצאים לפי ההחלטה.



בטיוטת חוק ההסדרים מצוטט דו"ח מבקר המדינה מ-2002, שתבע ממשרד האוצר להגביר את הבקרה על התקציבים המועברים להשכלה הגבוהה, דרך ות"ת, תוך שמירה על איזון "בין צרכי המשק והחברה ובין החופש האקדמי". יש לציין כי הות"ת היא אחד הגופים הציבוריים היחידים הנהנים מתקציבים ציבוריים ענקיים - תקציב ההשכלה הגבוהה הוא 6 מיליארד שקל בשנה - ואשר אין עליהם פיקוח מטעם החשב הכללי באוצר.



במקביל, אגף התקציבים באוצר תוקף את הות"ת על שאינה עומדת ביעדי התוכנית הרב-שנתית למערכת ההשכלה הגבוהה. לטענת האגף, אין לקדם תוכנית עתידית למערכת ההשכלה הגבוהה בטרם מתברר מצב התוכנית הקיימת.



בירור כזה מעלה, לטענת האוצר, כי בניגוד להתחייבויותיה הות"ת לא הצליחה להביא את האוניברסיטאות לאיזון תקציבי. הות"ת לא ביצעה בחינה מחודשת של מודל התקצוב, ולא בחנה את הכנסת מרכיב בקרת איכות המחקר באוניברסיטאות למודל התקצוב שלהן. הות"ת לא אכפה על האוניברסיטאות להיענות לדרישות הממונה על השכר באוצר. בנוסף, היא לא דרשה ביטול הסכמי שכר ופנסיה חריגים באוניברסיטאות העוברות תהליך הבראה, ואף לא דרשה מהן לשנות את תנאי הפנסיה התקציבית בהן, ולחייב את העובדים להפריש 5.5% משכרם לפנסיה תקציבית.







תגובת הות"ת: "ההצעה להצמיד לות"ת חשב מלווה מנוגדת לחלוטין להחלטת הממשלה מ-77', שעל פיה הוקמה הות"ת, ועל כן עליה להגיע לעיון להחלטה מחודשת של הממשלה. בהחלטה נקבע כי הות"ת תהיה גוף בלתי תלוי שיעמוד בין הממשלה לבין האקדמיה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully