וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בר-און על הקיצוץ בתקציב: "כל השרים יתחלקו ברשעות הזאת"

מוטי בסוק

31.7.2008 / 8:56

האוצר מעביר את האחריות על קיצוץ של 8.5 מיליארד שקל בתקציב 2009 לשרי הממשלה. יבחרו בין הצעת תקציב מוטת קיצוץ בביטחון לבין הצעה מוטת קיצוץ בחינוך

ההכרעה על סדרי העדיפויות בתקציב תעבור ממשרד האוצר לממשלה - כך על פי יוזמה של שר האוצר רוני בר-און. עם זאת, בעקבות הודעת ראש הממשלה אהוד אולמרט אמש כי לא יתמודד בפריימריז בקדימה, ישנו ספק אם הממשלה הנוכחית תשלים את הליכי האישור של תקציב 2009.

ל-TheMarker נודע כי שר האוצר מתכנן להגיש לשרים שתי הצעות תקציב ל-2009, ואולי אף יותר משתיים, ולבקש מהם להכריע ביניהן. ככל הנראה, הצעה אחת תהיה מוטת ביטחון, וכנראה גם תשתיות, וההצעה השנייה תהיה מוטת חינוך ורווחה.

השרים יידרשו להגדיר סדר עדיפויות להוצאות הממשלה, כאשר היקף הקיצוץ הכולל הנדרש בתקציב 2009 הוא 8.5 מיליארד שקל. בר-און אמר: "הגישה החדשה מעבירה את ההכרעה על תקציב השנה הבאה לממשלה, בניגוד למה שנטען תמיד, כי אישור התקציב בממשלה הוא בבחינת חותמת גומי להחלטות משרד האוצר".

אם השרים יבחרו באפשרות של קיצוץ משמעותי בתקציב הביטחון, הם יצטרכו לקבוע את שיעורו. תקציב הביטחון ב-2009 אמור להיות כ-55 מיליארד שקל על בסיס "טייס אוטומטי" - כלומר, קביעת ההוצאה על פי תקציב 2008 בתוספת שיעור הגידול של האוכלוסייה ובהתאם לחוקים שהתקבלו במהלך השנה ומחייבים הוצאות תקציביות. השרים יוכלו להחליט על ביטול "הטייס האוטומטי" - ואז יקטינו את תקציב הביטחון ב-3.1 מיליארד שקל - ואף להחליט על שיעור קיצוץ גבוה יותר. אפשרות אחרת תהיה לבחור בקיצוץ משמעותי בתקציב החינוך, שאמור להיות כ-35 מיליארד שקל ב-2009.

בר-און אמר אתמול כי "מדובר במהלך מהפכני ובחידוש גדול, שיעביר את ההכרעה לשרים. הם לא יוכלו עוד לטעון כי האוצר אכזרי, חד-צדדי ומקפח. התהליך הזה יביא לביטול טאבו של שנים בתחום התקציב". לדברי שר האוצר, גישת האופציות נתקלה בהתנגדות בקרב חלק מאנשי אגף התקציבים, כולל כמה מבכירי האגף לשעבר שעמם התייעץ.

הקשיים בדרך לתקציב

הכנת תקציב 2009 נתקלה בקשיים גדולים, יותר מאשר תקציבים קודמים. זאת בעיקר בשל סדר היום העמוס של ראש הממשלה אהוד אולמרט, על רקע מעורבותו בשורה ארוכה של פרשיות משפטיות, שאינן מותירות בידו זמן לדיוני תקציב. סיבות נוספות הן חולשה גדולה של הקואליציה, וההכרח לבצע קיצוץ גדול - של 8.5 מיליארד שקל - בתקציב 2009.

המחלוקות בענייני התקציב עם אנשי משרד ראש הממשלה, המנכ"ל רענן דינור והיועץ הכללכי-חברתי פרופ' מנואל טרכטנברג, יושבו רק באחרונה, עם קבלת כל עמדות האוצר. הוסכם על כל היעדים הכלכליים שהציע האוצר, כמו הגדלת ההוצאה בתקציב ב-2009 רק ב-1.7% לעומת 2008, קביעת הגירעון בתקציב 2009 ברמה של 1.0% בלבד והשארת יעד האינפלציה ב-1.0%-3.0%.

לאחר שנכשלו הניסיונות של ראש אגף תקציבים רמי בלינקוב, הנחשב לאיש אמונו של בר-און, להסכים על הקיצוץ עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה רענן דינור - החליט בר-און על העברת ההכרעה על התקציב לשרים.

לבר-און היו עימותים גם עם אנשי משרדו. על בסיס לקחי הניסוי הכושל למסות את קרנות ההשתלמות, דחה בר-און חלק מההצעות של אנשי משרדו, כמו ההצעה לפגוע בדמי הלידה.

ביום שני, בהשיבו להצעות לסדר של חכי"ם בכנסת, אמר בר-און כי ההחלטות הקשות בתקציב 2009, "לא יהיו רק מנת חלקו של אגף התקציבים באוצר או של הנהלת האוצר והנהלת משרד ראש הממשלה, אלא גם של הממשלה, שבפניה יוצגו סדרי עדיפויות שביניהם תצטרך לבחור. בהמשך, האפשרויות יובאו גם בפני הכנסת.

"בניגוד לעבר, לא נשים רשימה ונגיד כזה ראה וקדש. כל אחד מהשרים יצטרך לקבל החלטה אם הוא פוגע ברווחה, בחינוך או בביטחון. לא יהיה פה רע אחד סביב שולחן הממשלה, וכל השרים יתחלקו ברשעות הזאת. אנחנו לא נקנה שרים, והם יצטרכו להגיד מה הם מביאים משלהם כדי שאפשר יהיה להעביר את התקציב", אמר בר-און.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully