וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

RBC: מבט על השוק הדובי החמקמק בקנדה

TheMarker

31.7.2008 / 10:03

בבית ההשקעות מציינים כי מגזרי האנרגיה בקנדה מושכים את המדדים למעלה ומספקים תמונה מעוותת ולא שלמה


בשונה ממקביליו ברחבי העולם, שוק ההון הקנדי לא נכנס לטריטוריה של שוק דובי. מדד המניות הקנדי TSX נחלש בכ-10% מהשיא, ולכן לא מקיים את כלל האצבע לשוק דובי, של 20% צניחה מהשיא. בכך נבדל שוק ההון של קנדה ממרבית הבורסות בעולם, מתעוררות ומפותחות כאחת. או שלא? מגזרי המשאבים והאנרגיה בשוק המניות של קנדה מושכים את המדדים למעלה ומספקים תמונה מעוותת ולא שלמה.



מדד ה-TSX הקנדי עבר מאז סתיו 2007 תלאות רבות, אשר כללו נפילה משמעותית מאוקטובר ועד ינואר, טיפוס חד עד חודש מאי והיחלשות נוספת מאז, אשר הביאו אותו נכון להיום לסביבה בה עמד בספטמבר האחרון. על פניו זה לא נשמע כל כך גרוע, בעיקר בהשוואה לביצועי מדדים מובילים באירופה, אסיה והאמריקות באותה מסגרת זמן. עם זאת, המדד הקנדי טומן בחובו מציאות עגומה יותר המתגלה בפילוח הרכב המדד, ומצביעה כי הנתון הכולל אינו מציג את חזות הכול.



בניגוד מוחלט לרושם המעודד העולה מקריאת המדד הכולל, פילוח סקטוריאלי של המדד מעלה תמונה אחרת לגמרי. המניות הקנדיות בניכוי מגזר המשאבים הגיעו לשיא באוקטובר האחרון, בערך במקביל לנקודת שיא הגובה של מדד S&P500. מניות ה-Non-Resource, המהוות כ-50% ממדד TSX (גם מספרית וגם במונחי שווי שוק), מצויות בעיצומו של שוק דובי לכל דבר ועניין: בעוד שמדד ה-TSX המשולב הציג היחלשות של 10% מהשיא, המדד בניכוי סקטור המשאבים נחלש ב-25% מהשיא של לפני תשעה חודשים. יותר מ-60% מהמניות שבמדד אף הניבו למשקיעיהם תשואה שלילית מתחילת השנה הנוכחית, התנהגות המזכירה את תרחיש השוק הדובי של שנת 2000.



בבית ההשקעות RBC עוד לא השתכנעו כי תמו החדשות הרעות לשווקים. התיאור הטוב ביותר שהם יכולים להעניק לתחזית הסיכון הפיננסי עד כה הוא 'שיפור מקוטע'. המשברים הפיננסיים עשויים בלי קושי להתפרץ פעם נוספת ולדחוק את מניות החברות שלב נוסף כלפי מטה. באופן מעוות ומנוגד לחשיבה הכלכלית, לדוגמה, שערי הריבית על משכנתאות בארה"ב הוסיפו ועלו בעוד הפד הפחית את שערי הריבית המוניטרית ב-325 נקודות בסיס. במשבר כמו במשבר, הקשר הכלכלי בין סיבה ותוצאה הופך עמום יותר ומחייב פחות.



אז מה צריך לקרות כדי שנדע שקנדה שוב על הסוס?



בבית ההשקעות מזכירים כי אפיזודות של רגיעה נרשמו לאחר כל מהלך מצד הרשויות להשתלט על המשבר - היו ופינו את מקומן להמשך המגמה השלילית. אנו עשויים בהחלט להיות כרגע בתוך כזו תקופה, כתגובה להבטחות שניתנו לייצוב בנקי המשכנתאות פאני ופרדי.
יתרה מזאת, סיטואציות של רגיעה יחסית אשר נרשמו בשנה האחרונה התחלפו בהתלקחויות מחודשות במערכת הפיננסית. לא נופתע לכן אם תגובת הנגד של חופשת הקיץ המאפיינת את השווקים בשבועיים האחרונים תהיה משמעותית בעוצמתה, בשוק הקנדי כמו גם בשאר שוקי העולם.



הרבה תלוי בשאלה איך ומתי קובעי המדיניות האמריקאים יצליחו לייצב את המסגרות הפיננסיות אצלם.
סוגיה זו היא קריטית היות וכישלון של אלה בייצוב המערכת צפוי להאריך ולהעמיק את השוק הדובי בארה"ב, וישנו מתאם היסטורי גבוה מאוד בין מחזורי האטה אמריקאיים לשוק מניות קנדי בעל אופי דובי; תשעה מעשרת האירועים בהם נרשם שוק דובי בקנדה מאז שנת 1950 היו במקביל לשוק אמריקאי בהאטה או במיתון.



אין ספק גם כי מניות רבות המרכיבות את המדד מתומחרות בחסר משמעותי ורק ממתינות על המקפצה לחדשות טובות אשר יזניקו אותן מעלה. ב-RBC אומרים כי הבטחות הממשל האמריקאי לייצוב פאני מיי ופרדי מאק מעניקות לשוק תחושת שלווה מסוימת. עם זאת, מציינים בבית ההשקעות, חזרה ממשית וברת-קיימא של השוק למנוחה ולנחלה תתאפשר רק משילוב של שלוש התפתחויות:



1. הגעת האינדיקטורים המרכזיים בארה"ב ובעולם לתחתית. חשבנו שעברנו את התחתית מוקדם יותר השנה כאשר ממשלת ארה"ב הכריזה על תכנית הסיוע הפיסקלי, אך דומה כיום כי מהלכי הסיוע הללו השיגו לכל היותר האטה בקצב ההיחלשות הכלכלית. עכשיו השפעת האקמול שהעניק הממשל לכלכלת ארה"ב הולכת ומתפוגגת, ויש להמשיך לחפש סימנים לשינוי מגמה במדדים שונים בארה"ב (מדד מנהלי הרכש ISM למשל) ומחוץ לה (מדדי PMI האירופיים, מדדי OECD) כאינדיקציות חיוביות בחזית הכלכלית.



2. בהמשך להתפתחות הראשונה, נחכה להיחלשות משמעותית ויציבה במחירי הנפט. זוהי נקודה משמעותית היות והיא תעמיק את כיסי הצרכנים ותרחיב את מרווחי התאגידים. הצניחה הנוכחית של 25 דולר במחיר חבית הנפט נותנת הרבה אוויר לנשימה לכלכלה ולשווקים, אך תידרש צניחה משמעותית יותר וארוכת טווח במחירי הזהב השחור על מנת לראות ניצני השפעה של נתון זה על התנהגות השווקים הכלכליים והפיננסיים.



לסיום, אומרים כלכלני RBC, נרצה לראות עדויות להתייצבות המערכת הפיננסית, לירידה משמעותית ברמת התנודתיות בשוק, להורדת מרווחי האשראי השונים ולהקלת תנאי הענקת האשראי הבנקאי. האשראי הניתן במשק הוא סם חיים במערכת כלכלית מודרנית, וכרגע איננו רואים שיפור בחזית זו.



סיום חיובי של המשבר הנוכחי בשווקי ההון ייגזר משילוב של שינויים ארוכי טווח במחירי הדלקים, באינדיקטורים כלכליים מרכזיים ומהתייצבות המערכת הפיננסית. אנו הופכים אופטימיים יותר ויותר מהדינאמיקה המתפתחת בשוק האנרגיה, מה שאמור לספק דחיפה משמעותית לחלק גדול מהחברות המהוות 50% ממדד ה-TSX ואשר נמצאות כבר בשוק דובי. חשוב לזכור רק שעדיין אין נכון להיום די עדויות - לא להתבהרות האופק הכלכלי הגלובלי ולא להתייצבות מספקת של המערכת הפיננסית, אשר יאפשרו לנו להוריד את הדגל השחור מסוכת המציל.



לזירת היועצים


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully