וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקציב עובר מהחינוך לישיבות

צבי זרחיה

3.8.2008 / 8:41

121 מיליון שקל יועברו לישיבות, אולפנות ושנות שירות לאומי, במקביל לקיצוץ של 85 מיליון שקל מתקציב החינוך של הרשויות המקומיות

תקציביהם של הישיבות התיכוניות, השירות הלאומי, האולפנות לבנות והמכינות הקדם-צבאיות יוגדלו ב-121 מיליון שקל בעקבות משא ומתן חשאי בין חבר ועדת הכספים ח"כ ניסן סלומיאנסקי (מפד"ל) למשרדי החינוך, האוצר וראש הממשלה.

לתוספת התקציב הזאת נמצאו מקורות, אף שהחל בספטמבר הקרוב יקצץ משרד החינוך 85 מיליון שקל מתקציב החינוך ברשויות המקומיות. קיצוץ זה עשוי להביא לפיטוריהם של כ-4,500 שרתים ועובדי מינהלה, וכן לפגיעה במימון פעילותם של קציני ביקור סדיר ופסיכולוגים חינוכיים.

תוספת התקציב בסך 121 מיליון שקל, שעליה הוחלט לפני כשבועיים, מורכבת מ-64 מיליון שקל שאותם יעביר משרד ראש הממשלה בתיאום האוצר, וכן מביטול קיצוצים בהיקף 57 מיליון שקל. על הקיצוצים החליטה הממשלה בתקציב 2008. רק משהושגה ההסכמה על תוספת התקציב הפשירה ועדת הכספים העברה של 100 מיליון שקל להגדלת מספר שעות הלימוד במערכת החינוך, שעוכבה מתחילת 2008.

בשירות הלאומי במסגרת משרד החינוך משתתפות 3,160 נערות, המשמשות בעיקר סייעות למורות או מורות למורשת. בתקציב החינוך מוקצים לשירות הלאומי 82 מיליון שקל בשנה (אחרי התוספות בסך 42 מיליון שקל) - כלומר 2,162 שקל לנערה בחודש. במכינות הקדם-צבאיות לומדים 1,400 נערי פנימיות. התקציב השנתי שאושר למכינות בחקיקה בשבוע שעבר (אחרי התוספות בסך 17 מיליון שקל) הוא 30 מיליון שקל - כלומר 1,785 שקל לתלמיד בחודש.

ערב הבחירות הפנימיות במפד"ל מציג סלומיאנסקי רשימת הישגים נאה בזכות שיתוף הפעולה שלו עם משרדי האוצר וראש הממשלה. סלומיאנסקי תמך בשנתיים האחרונות בוועדת הכספים בחלק מבקשות האוצר לשינויים תקציבייים.

אשתקד תבע סלומיאנסקי לקיים דיון בהגדלת תקציב הטיסות לחו"ל של נשיא המדינה, שמעון פרס. על סלומיאנסקי הופעלו לחצים מצד הקואליציה ונציגי הנשיא, ולבסוף הוא תמך בהגדלת התקציב. גם בהחלטת הממשלה להגדלת שווי השימוש בכלי רכב צמודים, שהועלתה להצבעה בוועדת הכספים, תמך סלומיאנסקי בסופו של דבר. באחרונה פנו אליו ראשי הקואליציה כדי שיתמוך במינוי ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה) ליו"ר הוועדה. בסופו של דבר אושר המינוי בוועדה פה אחד.

בכנסת מציינים כי סלומיאנסקי שתק בשלוש השנים האחרונות נוכח חקירותיו של ראש הממשלה, אהוד אולמרט. בניגוד ליו"ר המפד"ל, ח"כ זבולון אורלב, שתקף בחריפות את אולמרט, סלומיאנסקי - שלו יחסים חמים עם אולמרט, עם מזכיר הממשלה עובד יחזקאל ועם בכירים באוצר - סירב להתייחס לחקירות בתקשורת.

סלומיאנסקי אישר בתגובה את גובה הסכומים שהוחלט להעביר ואמר כי ההחלטות במשרדי החינוך, האוצר וראש הממשלה להגדלת התקציבים ולביטול הקיצוצים התקבלו בעקבות בחינה עניינית של צורכי המוסדות השונים ושל השלכות הקיצוצים עליהם. לדבריו, אין לכך קשר להצבעותיו בוועדת הכספים. עוד ציין כי בשל "אחריות לאומית" הצביע בעד חלק מבקשות האוצר לשינויים בתקציב. סלומיאנסקי הוסיף כי בוועדת הכספים היתה תמיכה רחבה בהעלאת שווי השימוש בכלי רכב צמודים, לאחר שמשרד האוצר הפחית את סכומי ההעלאה המקוריים ואף הקצה תוספת של מיליארד שקל להקלות במס לשכבות הבינוניות.

שרת החינוך יולי תמיר אמרה בתגובה כי בתקציב משרדה בוצעו השנה קיצוצי רוחב שהשפיעו גם על המכינות, השירות הלאומי והישיבות. לדבריה, במהלך משותף - שבו השתתף גם סלומיאנסקי - גויס כסף, שחלקו הועבר ממשרדי האוצר והביטחון, ואין כל קשר בין תוספות התקציב לקיצוץ בתקציב לרשויות המקומיות. תמיר טענה כי מדובר בשינוי סדרי עדיפויות במסגרת תקציב החינוך, שנועד לצמצם פערים בין רשויות חזקות לרשויות חלשות מבחינה חברתית וכלכלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully