וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושה תחנת כוח ביער חרובית?

דורון שלו

3.8.2008 / 14:29

כקילומטר וחצי מקיבוץ כפר מנחם עומדת לקום תחנת כוח שתספק 8% מתצרוכת החשמל של ישראל. עם התושבים והטבע לא התייעצו

היה משהו נאיבי ומעורר אהדה בהפנינג המחאה שערכו אמש כאלף מתושבי המועצה האזורית יואב ביער חרובית (כ-10 קילומטר מזרחית לצומת מסמיה). בין העצים ועל רקע הנוף הפסטורלי הוקמו אוהלים גדולים, נפרשו מחצלות, וזר לו נקלע למקום, בנקל יכול היה לחשוב כי הגיע לאחד מאירועי השאנטי הכה נפוצים במקומותינו.

אלא שהפנינג לחוד ומחאה לחוד. ביער חרובית צפויה לקום במהלך השנים הקרובות תחנת כוח ענקית, ביוזמה פרטית, שעל פי ההערכות תספק בשנת 2012 כ-8% מתצרוכת החשמל של מדינת ישראל. יחד עם תחנה קיימת באותו מקום, הנמצאת בבעלות חברת חשמל, ההערכות מדברות על כ-13% מתצרוכת החשמל. תושבי האזור שהתוודעו לתוכנית לגמרי במקרה, עומדים לחוש בתקופה הקרובה את טעמו המר של המאבק מול הממסד.

מדובר בעוד מאבק שנסוב על איכות הסביבה ועל התנגשות נוספת בין הצורך לפתור את משבר האנרגיה של מדינת ישראל לבין ההכרח לשמור על איכות חייהם של האזרחים ולהתחשב בנוף ובטבע. רק לפני כחודש וחצי עלה לכותרות מאבק זהה של תושבי אשקלון. אלה יצאו למחות על החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) לאשר את התוכנית להקים תחנת כוח פחמית שנייה באשקלון. התוכנית אושרה למרות מחאת תושבי העיר, מועצות האזור וארגוני הסביבה, שבחמש השנים האחרונות נאבקו בכוונה להקים את תחנת הכוח - ובניגוד לעמדתם הרשמית של משרדי הבריאות וההגנה על הסביבה.

מאות תלמידים, טיילים וחובבי ספורט

במסגרת נסיונות הפרטת משק החשמל, אישרה בחודש מרץ ‏2008 הוועדה לתשתיות לאומיות לחברת "דליה אנרגיות כוח בע"מ" להגיש תוכנית להקמת תחנת כוח פרטית מבוססת גז טבעי בהיקף 800 מגה וואט. החברה נמצאת בבעלות משותפת של משק אנרגיה, חברת חירם אפסילון וקרן תשתיות ישראל (IIF). מנכ"ל החברה הוא איתן מאיר ששימש בשנים האחרונות כמנכ"ל עיריית ירושלים ולפני כן שימש במשך שמונה שנים בתפקיד משנה למנכ"ל העירייה בתחום התשתיות.

התחנה מיועדת לקום צפונית ובצמוד לתחנת כוח צפית של חברת החשמל, קילומטר וחצי בלבד מקיבוץ כפר מנחם והתיכון האזורי צפית בו לומדים מאות תלמידים, חלקם בתנאי פנימייה. כמו כן, האתר מתוכנן להיבנות מאות מטרים בלבד מגן לאומי תל צפית (המזוהה כאתר גת הפלשתית) ויער חרובית המוכר כאתר נופש ופנאי המושך בסופי השבוע משפחות, טיילים וחובבי ספורט וטבע רבים.

מול כל אלה, על שטח של 64 דונם, תשתרע תחנת הכוח, שתכלול מבני ענק ומספר ארובות בגובה של כ-70 מטר. התחנה מיועדת לפעול בגז טבעי ובגיבוי סולר כדלק משני, אך כפי שמסתמן, יציבות אספקת הגז לישראל מוטלת בספק, כך שהאפשרות שהתחנות יופעלו בסולר אינה מבוטלת כלל ועיקר (עובדה שעשויה להגביר את הזיהום שתפלוט את התחנה).

הבחירה של דליה אנרגיות באתר צפית מהווה אלטרנטיבה משנית, בעקבות כישלון של החברה להקים את התחנה באדמות קיבוץ מעין צבי הסמוך לזכרון יעקב, אך שינתה את המיקום המתוכנן בשל התנגדות חסרת פשרות מצד ראש המועצה המקומית זכרון יעקב אלי אבוטבול וגופים נוספים. במקרה של התחנה בצפית אומרים תושבי האזור, ראש המועצה האזורית יואב, רני טריינין, מסונוור מהכסף שיכניס הפרויקט (ארנונה, היטלי השבחה) והוא מתעלם באופן מוחלט מהתושבים.

לדברי אמיר פלג, דובר ועד הפעולה שהקימו התושבים המודאגים, בות"ל לא נדונו לעומק ההשלכות האפשריות של הקמת התחנה על בריאות הציבור וערכי הנוף והטבע המצויים במקום. "על העובדה שמקימים לנו מפלצת שתזהם את האוויר ותפגע בנוף נודע לנו בכלל מרכילות. הות"ל הוא גוף שהוקם על מנת לקצר הליכים קיצור הליכי תכנון של תשתיות לאומיות והוא גוף שפועל בצורה דורסנית. אם באירופה ההחלטה על הקמת תחנת כוח אורכת 8-10 שנים, בות"ל זה עניין של שנה-שנתיים. חלקנו נוטים לחשוב שיש איזשהו תכנון במדינה, אבל זה פשוט לא ייאמן, הכול ברדק. המדינה לא מתערבת. דליה חיפשו מקום להקים תחנה ובחרו מקום שנוח להם, הרי בנגב הם לא יבנו. בהתחלה היינו צנועים ולא חשבנו להציע חלופות, אנחנו הרי לא אנשי מקצועות, אבל עם הזמן ותוך כדי לימוד של הנושא, גילינו שאנחנו מבינים יותר משר התשתיות פואד בן אליעזר והבכירים שמנהלים פה את משק האנרגיה. אין פה שום מוטיב מקצועי, הכל פוליטיקה".

המאבק הוא גם בין בעלי ההון והשררה לבין אזרחים שעוסקים במאבק בשעות אחה"צ ובסופי שבוע. פלג: "האישור של הממשלה אמור להינתן בפברואר 2009 ומרגע זה יתחילו בבנייה של התחנה. יהיה פה משהו מזהם, רועש ופוגע באיכות הסביבה והנוף. עד כה גייסנו 50 אלף שקל, אבל אנחנו סומכים בעיקר הצלחתנו לסחוף מסה של תושבי הסביבה למאבק ועל הירתמות של גופים סביבתיים שונים".

מהמועצה האזורית יואב נמסר בתגובה: "חברת דליה אנרגיות פנתה אל המועצה לשיתוף פעולה במהלך תכנון התחנה, ההליכים הסטטוטוריים, הקמת התחנה והפעלתה. המועצה פנתה לאיגוד ערים לאיכות הסביבה אשקלון וכן למומחה לאיכות הסביבה, אשר ילמד, יעיר ויגבש עמדה מקצועית בכל הקשור לסקר השפעה על הסביבה וזאת בתאום עם המשרד לאיכות הסביבה וגורמים נוספים. המועצה בעמדתה תבטיח את בריאות כל תושביה, ושמירה על איכות הסביבה, כתנאי הכרחי לכל פיתוח ותתנגד לכל פגיעה מהותית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully