וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבינוי והשיכון יחזיר 35 מיליון שקל לחברות בנייה

גיא ליברמן

3.8.2008 / 15:17

החברות זכו במכרזים להקמת הדירות בפרויקט מגורים סמוך לגבעת זאב, אך לא יכלו לסיים את העבודה בעקבות אינתיפאדת אל-אקצה

משרד השיכון יצטרך להחזיר 35 מיליון שקל ל-4 מתוך 10 חברות בניה שזכו במכרזים להקמת הדירות בפרויקט מגורים שנכשל סמוך לגבעת זאב. זאת, לאחר שהשקיע למעלה מ-100 מיליון שקל בתכנון ופיתוח תשתיות בפרויקט.

במהלך שנת 1999 פרסם המשרד מכרז להקמת 546 דירות באתר אגן האיילות, השוכן בשומרון, כ-2.5 ק"מ מערבית לישוב גבעת זאב. מטרת המכרז היתה בניית שכונת מגורים, כאשר הפרויקט חולק ל-10 מתחמים, וזכו בו מספר חברות בניה.

חברת ב.יאיר זכתה במתחם לבניית 76 דירות. חברת מנרב זכתה במתחם לבניית 100 דירות. חברת יובל הנדסה זכתה במתחם לבניית 40 דירות וחברת דוד קניג זכתה במתחם לבניית 42 דירות. סך הכל שילמו החברות סכום כולל של כ-21 מיליון שקל עבור הקרקע, לא כולל הוצאות פיתוח. כחלק מחוזי הבניה והפיתוח התחייבו החברות להשלים את הבניה בתוך שלוש שנים.

בשלהי ספטמבר 2000 פרצה אינתיפאדת אל-אקצה והתרחשו תקריות אלימות בסמוך לאתר הפרויקט. נוכח המצב הביטחוני הקשה לא היתה, במשך תקופה מסוימת, אפשרות מעשית לקדם את הפרויקט: עבודות הקבלנים באתר שותקו, עבודות הפיתוח עוכבו, משרדי המכירות באתר נסגרו, תנועת הקונים פסקה כמעט לחלוטין, ומעט הקונים שהספיקו להתקשר עם מי מחברות הבניה בחוזי רכישה, ביקשו לבטלם.

במשרד הבינוי והשיכון ניסו להקל על הקבלנים בהאריכם את חוזי הפיתוח בשלוש שנים, עד 2005, אלא שחברות הבניה סירבו להמשיך את הבניה. במהלך 2001 ו-2002 הודיעו 4 החברות למשרד הבינוי והשיכון על ביטל החוזים, מהטעם כי אין "עוד אפשרות ליישם את הסכמי הבניה, כך שנסתם הגולל על הפרויקט", לדבריהם. החברות תבעו להשבת הכספים ששילמו עבור הקרקע ועבור הוצאות פיתוח, בטענה לסיכול החוזים להם אחראי משרד הבינוי והשיכון.

אלא שהאחרונים סירבו וטענו מצידם כי "יש לקיים את חוזי הבניה והפיתוח, וזאת כי לא זנחנו את הפרויקט, מילאנו אחר כל ההתחייבויות החוזיות והשקענו בתכנונו ובפיתוחו של הפרויקט מעל 100 מליון שקל". עוד נטען כי "אכן תקופת האינתיפאדה היוותה תקופה ביטחונית קשה באזור הפרויקט, כמו גם במקומות רבים אחרים בארץ. היתה זו תקופה קצרה שלא היוותה את הגורם הישיר לכישלונו של הפרויקט".

לאחר משפט ארוך שנמשך למעלה מ-6 שנים, פסק בית המשפט המחוזי בירושלים בסוף השבוע כי חוזי הבניה והפיתוח אכן סוכלו. "הצדדים התקשרו בחוזים והשקיעו סכומים נכבדים לשם הוצאתם אל הפועל. בשל נסיבות חיצוניות, אותן לא ניתן היה למנוע, חל שינוי מהותי בביצוע החוזים, וקיומם הפך לבלתי אפשרי ובלתי מעשי". בית המשפט קבע כי על משרד הבינוי והשיכון להחזיר לכל חברה את סכום זכייתה במכרז, בנוסף להוצאות פיתוח ששילמה כנגד פעולות בשטח, בסך כולל של כ-35 מיליון שקל. בנוסף חייב בית המשפט את משרד הבינוי והשיכון בתשלומי שכר טרחת עו"ד בגובה 800 אלף שקל.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully