וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזרה לבית הספר - הגרסה הזולה

תמר טרוים

4.8.2008 / 8:16

קניות לקראת שנת לימודים חדשה יכולות להיות כאב ראש לא קטן וכאב כיס די גדול. אבל יש חלופות - פשוטות, זולות ונוחות יותר

החזרה לבית הספר לאחר החופש הגדול מכבידה לעתים על הילדים, שאינם ששים לשוב ולכבוש את ספסל הלימודים - אבל לא רק עליהם, אלא גם על ההורים, וליתר דיוק על ארנקם.

כמיליון תלמידים ילמדו בבתי הספר בישראל בשנת הלימודים תשס"ט, מתוכם כ-200 אלף יעלו לכיתה א'. לדברי מנכ"ל רשת אופיס דיפו ניסים ממו, עלותו של סל הקניות הממוצע לתלמיד - הכולל ציוד לבית הספר, ספרי לימוד וביגוד - היא כ-1,060 שקל. אם מתעקשים לקנות אביזרים ממותגים, העלות עשויה להיות כפולה ואף משולשת. שוק הציוד לבית הספר מוערך ב-450 מיליון שקל בשנה. ואולם ההוצאה לא חייבת להיות גדולה כל כך. עם מעט יצירתיות ונכונות מצד ההורים והילדים אפשר לצמצם אותה באופן משמעותי.

איך עושים זאת? לדברי הפסיכולוגית ד"ר נעמי גור, ראש התוכנית לתואר שני בייעוץ חינוכי במכללה לישראל ולשעבר יועצת בכירה במשרד החינוך, לפני שיוצאים לחנות כדאי לשוחח עם הילד על הקנייה, על מהות החפצים הנרכשים ועל הההשלכות והמשמעויות של רכישה בזבזנית.

ומה עושים אם הילד מתעקש לקנות תיק ממותג שעולה פי שניים או שלושה?

"הרצון לרכוש מותג מתקשר לדימוי העצמי של האדם - רכישת מותג מעידה על הערך העצמי של האדם הרוכש בעיני עצמו ובעיני אחרים, ונותנת לו מושג כמה הוא 'שווה' ביחס לקבוצת האנשים הקרובה אליו או ביחס לחברה כולה. בגיל ההתבגרות הצורך בשייכות גדול מאוד, והרצון להיות 'כמו כולם' מתעצם. אנשי השיווק הבינו זאת - וביצירת המותג הם קשרו בין מוצר מלאכותי (המותג) לצורך אמיתי (הרגשת שייכות).

"ההורה צריך להבין את העניין הבסיסי הזה בבואו להתמודד עם הרצון של הילד לרכוש מותג. על ההורה להחליט מה עמדתו בעניין לפני שהוא פונה לילד, מכיוון שהאמונה בעמדתו תעניק לו כוח. חשוב לזכור שהרצון למותגים הוא עניין ארעי, שחולף עם הגיל, ולכן יש לנקוט עמדה של כוח ולא של אשמה, ולאפשר קניית מותגים באופן ההולם את התקציב המשפחתי".

אז לקנות או לא לקנות לילד מותגים?

"חשוב לא להציף את הילדים במותגים, גם כאשר להורים יש יכולת כלכלית, כדי שהילדים ילמדו להעריך את מה שהם מקבלים. אפשר לקנות חלק מהמוצרים עם מיתוג, כל עוד הדבר מגיע עם הסבר על משמעותו. הורים שאין ביכולתם לקנות מותג צריכים להסביר לילד, בגובה העיניים, שהמצב הכלכלי של המשפחה אינו מאפשר זאת. חשוב מאוד שההורה ישדר ביטחון כשהוא מסביר את הדברים, כדי שהילד לא יקבל תחושה שנעשה לו עוול".

ומה יקרה בתחילת השנה, כשהילד יגיע לבית הספר ויהיה היחיד ללא תיק ממותג?

"אל דאגה. לילד לא ייגרם מכך נזק נפשי, כפי שהורים רבים חוששים. אסור שהדימוי העצמי של הילד יהיה תלוי בקיומם או באי קיומם של מותגים, לכן חיזוק הערך העצמי של הילד בבית יכול לתת מענה לבעיה. אם עולה הטענה הצפויה 'אבל לכולם יש', יש להסביר לילד באופן רציונלי שלא חייבים להיסחף אחרי תכתיבים חברתיים, ושאפשר גם להיות מקוריים.

"אם הילד רוצה בכל זאת לרכוש את המותג, והוא מקבל דמי כיס, אפשר להציע לו להשתתף בקנייה. דרך נוספת להתמודד עם הרצון למותגים היא להציע לילד ולקבוצת חבריו הקרובה להיות יצירתיים, ולהמציא מותג משלהם שימלא את הצורך בשייכות".

אז איך חוזרים לבית הספר בלי לשבור תוכנית חיסכון? הנה כמה עצות לקנייה נבונה.

ספרים משומשים, רבותיי

ברשתות הספרים מעריכים שקניית ספרי לימוד, לא כולל ספרי עזר, מגדילה את ההוצאה על סל החזרה לבית הספר בכ-400 שקל. לא כולם יודעים שמשרד החינוך מפרסם מדי שנה מחירון לספרי לימוד - בתי הספר מחויבים לציין ברשימת הספרים שהם מחלקים לתלמידים את המחיר המירבי לכל ספר, ולחנויות אסור לדרוש מחיר גבוה מהמצוין במחירון. אם נתקלתם במחירי גבוה מהמותר תוכלו לפנות ליחידת המינהל הפדגוגי במשרד החינוך והתרבות, ולדאוג להוזלה מיידית של המוצר.

בנוסף, אסור לבתי הספר לדרוש מההורים לקנות ספרים משנת הוצאה מסוימת, אלא אם הדפסה קודמת של הספר נפסלה. ולכן, אחת הדרכים הטובות ביותר לחסוך בעלות הספרים היא לרכוש ספרים משומשים - אפשרות שהופכת מעשית יותר ויותר בכיתות הגבוהות, שבהן השימוש בחוברות עבודה פוחת.

כדאי לבדוק אם בבית הספר שבו לומדים ילדיכם מתקיים שוק ספרים. בנוסף, שווה לבדוק אם ספרי לימוד משומשים נמכרים באתרי אינטרנט למוצרי יד שנייה, למשל אתר יד2, שכתובתו www.yad2.co.il. אתר נוסף המציע ספרי לימוד משומשים הוא פרי יוזמה של אב לשתי בנות, שמאס בריצה לחנויות הספרים ובהוצאה שנתית של מאות שקלים מדי שנה. האתר מאפשר למכור ולקנות ספרי לימוד משומשים, וכתובתו www.schoolbook.co.il.

יוסי גיל, האחראי על תחום ספרי הלימוד ברשת צומת ספרים, אומר כי חל גידול מתמיד ברכישת ספרי לימוד משומשים על פני חדשים. לדבריו, ביולי 2008 עלו המכירות של ספרים משומשים ב-20%-25%, בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2007. עוד אומר גיל כי המגמה של קניית ספרים משומשים מתרחבת ככל שעולים בגיל, ובכיתות הגבוהות קל יותר למצוא ספרים משומשים במצב תקין. מחירו של ספר משומש ברשת צומת ספרים הוא כשני שלישים ממחירו המקורי. בנוסף, הרשת רוכשת ספרים משומשים מלקוחות, בשליש מעלותו של ספר חדש.

הזמנה בשלט רחוק

שירות חדש שמציעות רשתות הספרים הוא "שלח ושכח", המאפשר להזמין ספרי לימוד בפקס או במייל. מנכ"ל קרביץ קמעונות, מנשה זילכה, מסביר כי המטרה היא לחסוך את הריצה לחנויות והעמידה בתור.

"כמעט כל הורה חווה על בשרו את משימת חיפוש הספרים לפני שנת הלימודים, כאשר בחנות מסוימת חסרים חלק מהספרים והוא נשלח לחנות אחרת, או מתבקש לחזור במועד מאוחר יותר", אומר זילכה. לדבריו, סניפי קרביץ מצוידים ברשימות המלאות של ספרי הלימוד בבתי הספר השונים, והרשת ערוכה לספקם תוך שבעה ימים. "הדבר יחסוך ללקוחותינו את ההתעסקות המסורבלת שכרוכה לרוב בפעילות זו".

את הספרים ברשת קרביץ אפשר לרכוש עם עטיפה (בעלות של 30 שקל לכל הספרים הנעטפים), או בלעדיה. בחירת הספרים יכולה להתבצע באתר האינטרנט (keravitz.co.il) או בהזמנה טלפונית ( 6343435-03 ).

בצומת ספרים מציעים ללקוחות לשלוח את רשימת הספרים הדרושים, ולציין את הסניף שממנו הם רוצים לאסוף אותם. מספר הטלפון הוא 601-701-700-1, וכתובת האתר: limud@tzomet-sfarim.co.il.

גם בדואר ישראל מציעים שירות של קניית ספרים וציוד נלווה לבית הספר. בחנות הווירטואלית של חברת הדואר (www.israelpost.co.il) יש קטלוג ציוד הכולל ספרי לימוד וציוד נלווה. עלות המשלוח למזמינים מהחנות היא 10-15 שקלים, ובקנייה ביותר מ-500 שקל - המשלוח בחינם.

רשת אופיס דיפו מקיימת בסניפיה ובחנות דיונון באוניברסיטת תל אביב יריד ספרי לימוד משומשים, שבו מוזמן הציבור להחליף ספרים. לקוחות שלא ימצאו את מבוקשם יוכלו להשאיר את הספרים שהביאו עמם, ולקבל עבורם זיכוי של 5 שקלים לספר, לשימוש בחנויות הרשת. גם מי שיגיע ללא ספרים להחלפה יוכל לרכוש ספרי לימוד משומשים במחיר של 5 שקלים. הספרים שיישארו בידי הרשת ייתרמו לנזקקים באמצעות ארגון לתת.

חתיכת תיק

רכישת ילקוט יכולה לייקר מאוד את עלות החזרה לבית הספר, ולכן כדאי לזכור שאין כל סיבה לרכוש תיק חדש בכל שנה. הדבר החשוב ביותר בעת רכישת ילקוט הוא הנוחות שלו.

באתרי משרדי הבריאות והחינוך תוכלו למצוא הנחיות בדבר חשיבות השמירה על בריאות הגב של התלמיד. בין השאר, יש לוודא שהתיק יהיה בעל רצועות רחבות, שיהיה לו גב קשיח ושהוא יהיה מחולק לכמה תאים. כמו כן, חשוב להקפיד שהתלמיד יישא בתרמיל רק את מה שדרוש לו, ובכל מקרה שמשקלו לא יעלה על 15% ממשקל גופו של הילד.

הבעיה היא, שמעבר לשימוש הפונקציונלי של הילקוט, יש לו גם חשיבות אופנתית - ועלותו של תיק ממותג עלולה להיות גבוהה פי שניים מזו של מתיק רגיל. כדי להימנע מהוצאה מיותרת אפשר לקנות תיק פשוט ולא ממותג, ולקשט אותו.

אפשרות אחת היא לגזור הדפס של דמות אופנתית מחולצה ישנה, ולהדביק על התיק. אפשר גם לתפור טלאי צבעוני, או לתת לילדים יד חופשית לקשט את התיק על פי סגנונם - באמצעות סיכות, כפתורים וחרוזים. קישוט התיק יהפוך אותו למוצר ייחודי, שעשוי למלא את הילדים גאווה, והמחיר יהיה נמוך באופן משמעותי ממחירו של תיק חדש.

אם הילדים מתעקשים על תיק ממותג, אפשר לחסוך כסף באמצעות רכישת תיק משומש באתרי יד שנייה ברשת. באתרים אלה אפשר למצוא תיקים אורתופדיים ממותגים ב-20 שקל, לעומת 199 שקל בחנויות.

גם בתחום המחברות והיומנים המחיר נקבע על פי הפופולריות של המותג, כך שמחברות ממותגות עולות פי שניים ויותר ממחברות פשוטות. אפשר להגיע לפשרה עם הילד, ולקנות חבילה אחת של מחברות ממותגות, וכל השאר - פשוטות. בנוסף, אפשר לרכוש עטיפות ניילון מצוירות למחברות, נייר עטיפה מצויר, או אפילו לעטוף אותן בנייר רגיל בתוספת מדבקות. כל העטיפות האלה יקשטו באופן רב-פעמי מחברות חומות פשוטות.

ומה באשר ליומן? מחירו של יומן ממותג יכול להגיע ל-70 שקל. אפשר לקנות יומן בעל דפי מילוי, הניתנים להחלפה מדי שנה, כך שהיומן עצמו משמש במשך כמה שנים. עם זאת, קיים סיכון שהדמויות שהיו פופולריות בעיני הילדים השנה, לא יהיו רלוונטיות בשנה הבאה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

שעת יצירה

1. השתמשו בחומרים ממוחזרים. אפשר לקנות נייר חום פשוט, לצייר עליו באופן חופשי או בעזרת שבלונות, להדביק מדבקות ולעטוף אתו את המחברות והספרים.

2. הפכו מוצרים זולים לפריטים אופנתיים. תיק איפור ישן של אמא יכול לשמש קלמר אופנתי לילדות בתיכון ולסטודנטיות; מחברת רגילה יכולה להיהפך ליומן ייחודי בעזרת מדבקות וצבעים; והילקוט משנה שעברה יכול לקבל מראה חדש ומעודכן בעזרת שאריות בדים צבעוניים.

3. בדקו מה באמת חסר לכם. לפני שיוצאים לקניות כדאי לבדוק אם נשארו דברים מהשנה שעברה שאפשר להשתמש בהם, ולערוך רשימה מדויקת של הדברים שבאמת צריכים.

4.קנו באריזות חיסכון. קנייה מרוכזת של מחברות וכלי כתיבה (גם אם הם ממותגים) תוזיל באופן משמעותי את העלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully