וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפקח על הבנקים: "מערכת הבנקאות תישאר ריכוזית"

רותם

5.8.2008 / 10:27

לדברי רוני חזקיהו, הדרך היחידה ליצור תחרות בענף היא באמצעות גופים חוץ-בנקאיים. המשבר האמריקאי, הוא אומר, לא יגיע לישראל

הנאום שנשא אתמול רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, בפורום הכלכלי של רעננה, עסק בבעיית הריכוזיות וחוסר התחרותיות של המערכת הבנקאית בישראל. חזקיהו התייחס גם למשבר הסאבפריים: "אל דאגה, במקרה שענקיות המשכנתאות האמריקאיות לא יתפקדו, הן יולאמו", הדגיש. עוד דן חזקיהו בהערכותיו לגבי התגלגלות המשבר, ודיבר על אי ההיתכנות של משבר כזה בישראל.

"אם לא יתמכו בענקיות המשכנתאות האמריקאיות, כל העולם יתמוטט", אמר חזקיהו בנוגע למצבן המעורער של פאני מיי ופרדי מאק, המספקות נזילות לכמחצית משוק המשכנתאות האמריקאי. "במוצרים פיננסיים הקשורים לסאבפריים מושקעים כל הבנקים המרכזיים בעולם, מלבד שתי מדינות, בהן ישראל - המנועה מלעשות כן, כתוצאה מרגולציה. אין מה לדאוג - במקרה הצורך יתמכו בהן, מקסימום ילאימו אותן", הוסיף.

חזקיהו הביע הערכתו לפעולותיו של נגיד הבנק האמריקאי ברננקי, שטיפל לדבריו בצורה מיטבית במשבר: "הבנק המרכזי האמריקאי הפליא בכך שפעל כנגד החוכמה המקובלת, והתערב בשוק", אמר חזקיהו. על מצבו הנוכחי של המשבר האמריקאי אמר כי "הושגה כבר שליטה על המשבר אך הוא עוד לא נגמר. ייפלו עוד מוסדות המצויים בקשיים. בישראל החשיפה היא יחסית מוגבלת, מלבד בנק אחד (הפועלים, ר.ס) שהיה חשוף ב-5 מיליארד דולר - ומחק מיליארד לאחר מכירת יתרת החוב בהפסד", אמר חזקיהו, הסבור כי אין סיכוי למשבר זהה בישראל. "בישראל לא היה ולא יהיה סאבפריים ממספר סיבות: הבנקים הם היחידים המוכרים משכנתאות, חיתום המשכנתאות שמרני מאוד, אין בועת נדל"ן בישראל ואין איגו"ח של המשכנתאות", אמר חזקיהו והוסיף, "אולי טוב אם היה, אבל אין".

בנוגע לבעיית הריכוזיות והתחרותיות אמר חזקיהו: "המערכת בישראל היא ריכוזית ואפילו ריכוזית מאוד, וכנראה שאי אפשר לשנות הרבה. לכן, מה שאנחנו צריכים לחשוב זה איך אנחנו יוצרים תחרות במצב של ריכוזיות. בכדי ליצור תחרות, צריך להגדיל את האיום התחרותי מחוץ למערכת הבנקאית". חזקיהו נתן דוגמה לפתרון נוסף, המיושם לטענתו בהולנד: "בהולנד יש 6-5 קונגלומרטים פיננסיים השולטים כמעט על כל סוגי ההון - ומהצד השני המערכת היא מאוד תחרותית", אמר חזקיהו, המעוניין לאפשר לחברות ביטוח ובנקים להתאחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully