וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עודף משקל אינו בהכרח מסוכן

איילת קלטר

5.8.2008 / 10:38

אנשים שעושים דיאטה הם מריונטות של חברות התרופות

המלחמה בשומן הטראנס היא רק חלק מהמאבק העולמי בתופעת ההשמנה, שגם ישראל נוטלת בו חלק. "מגיפה" צועקות כותרות העיתונים, "מחלה" מתריעים הרופאים והדיאטנים, ורק מלה אחת נאמרת בלחש: "כסף". הרבה כסף. ההשמנה נהפכה כיום לתעשייה שמגלגלת מילארדים ורווחיה גדלים מיום ליום. תעשיית התרופות, המזון, האופנה, הכושר והדיאטות - כולם מרוויחים ממנה באופן ישיר, ועוד רבים אחרים באופן עקיף, כמו פוליטיקאים פופוליסטים. וכשלרבים כל כך יש רווח עצום כל כך, אין לתמוה שההשמנה לא יורדת מסדר היום וכל אדם שלישי מוכרז שמן.



למרבה האבסורד, לגידול הדרמטי ביותר במספר השמנים בעולם אחראי ארגון הבריאות העולמי. לפני עשר שנים שינה הארגון את רף ההגדרה של מסת גוף תקינה על פי מדד ה-BMI (משקל גוף בק"ג חלקי גובה במטרים בריבוע) והוריד אותו מ-27.5 ל-25. כך עשרות מיליוני אנשים בעולם הלכו לישון עם משקל גוף נורמלי והתעוררו כשהם מוגדרים כבעלי עודף משקל. תעשיית הדיאטות קפצה מיד על המציאה: בן לילה נוספו לה עשרות מיליוני מטופלים פוטנציאליים.



התיוג השקרי של אנשים עם מבנה גוף מלא כשמנים מביא לכך שעשרות מיליוני אנשים בעולם מצויים ברגע זה בדיאטה, מבלי לדעת שהם מריונטות המופעלות בחוטים על ידי תאגידי ענק של תרופות, תוספי תזונה, מוצרי הרזיה, מועדוני בריאות ומועדוני כושר. הנקודה היותר עגומה היא שאף אחד מעשרות המיליונים האלה לא יודע שחברותו במועדון הדיאטה היא כמעט נצחית. מועדון הדיאטה הוא מועדון שקל להיכנס אליו, אך קשה מאוד לצאת. ככל שאנו רודפים יותר אחרי הרזון, כך הוא מתרחק מאתנו, ומי שמצטרף למירוץ נידון כמעט תמיד להסתחרר בלופ נצחי של הרזיה-השמנה וחוזר חלילה.



כל דיאטה, ולא משנה באיזו תחפושת היא נמכרת לנו, היא כישלון כמעט ידוע מראש. היא ברורה גם לאנשי מקצוע רבים בעולם, שבוחרים להצטרף לצד הפרוסה שעליו מרוחה החמאה ולפמפם יחד עם תעשיית הדיאטה ותאגידי התרופות את פנטזיית הרזון. הגיע הזמן לומר שלכל גוף יש נקודת שווי משקל משלו. לא כל עודף משקל מהווה סיכון בריאותי. אפדימיולוגים רבים מציינים שאין עוררין על כך שהשמנה קשורה למגוון של סיכונים בריאותיים כמו לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, סכרת וסוגים של סרטן - אבל זה עדיין בכלל לא ברור שהשמנה היא הגורם לאותם סיכונים.



למרות כל מסע ההפחדות שאליו אנחנו חשופים, הרי שקיימים מחקרים חדשים המראים שהתמונה אינה ברורה כל כך. מחקרים מצביעים על כך שדווקא עודף משקל נמצא כקשור לפחות מקרי תמותה מאשר משקל גוף תקין. לכן, במקום לספור קלוריות ולמדוד היקפים, בואו נחזיר לגופנו את החירות להיות במצב שהטבע הועיד לו ונשיב לעצמנו את חדוות האכילה.



הכותבת היא דיאטנית קלינית המתמחה בגישות פסיכולוגיות להשמנה והתנהגויות אכילה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully