וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפריצת דרך במריטת שיער אל פריצת דרך לכספי המשקיעים: איך נמנעה אפליסוניקס מתשלום חוב למשקיעיה?

רותם סלע

5.8.2008 / 9:28

אפליסוניקס, הפועלת בתחום הסרת השיער, דיווחה על פריצת דרך טכנולוגית שאיפשרה לה להמיר 20 מיליון שקל של מחזיקי אג"ח למניות ≡ מה בדיוק חדש באופן הסרת השיער? ■ מי אישר את הניסוי בשיטה החדשה? ■ ומי באמת הרוויח מהמרת האג"ח? ■ בדיקה עם מומ

באתר החברה ניתן למצוא הודעה מפורטת יותר, הקובעת כי "התוצאות משקפות את יכולתה של הטכנולוגיה להתחרות עם מערכות יקרות ומקצועיות".



אלא שתחקיר TheMarker מעלה חששות כי "פריצת הדרך" האמיתית של אפליסוניקס היתה בכלל בתחום הפיננסי. ההודעה על ההצלחה הטכנולוגית היתה למעשה יעד שבו היתה צריכה החברה לעמוד כדי להשתלט על 20 מיליון שקל של משקיעים, שחלקם היו מופקדים בחשבון נאמנות מיוחד.



השוואה חסרת בסיס



אפליסוניקס, שיו"ר הדירקטוריון שלה הוא יצחק פטרבורג, לשעבר מנכ"ל קופת חולים כללית ומנכ"ל סלקום, הונפקה בבורסה בת"א בינואר 2007. החברה גייסה בהנפקה 33 מיליון שקל, מתוכם 19 מיליון שקל באג"ח והשאר במניות. כדי להגן על המשקיעים, כ-80% מהכסף שגויס באג"ח נסגר כעירבון בחשבון נאמנות מיוחד.



בתשקיף נכתב שכספי הנאמנות ישוחררו לזכות החברה רק כאשר ישולם האג"ח או כשהחברה תפעל להמרה כפויה של האג"ח למניות, אותה היא יכולה ליזום רק לאחר אותה השגת פריצת הדרך מיוחלת. וראה זה פלא, באמצע יולי, שבועיים לאחר "פריצת הדרך", הודיעה אפליסוניקס על המרה כפויה של האג"ח בתוך 30 יום, בהתאם לתשקיף.



האם פריצת הדרך תוביל לשיפור משמעותי במצב הפיננסי של אפליסוניקס? כנראה שלא.



"ברגע ששמענו על 'פריצת הדרך' של אפליסוניקס יצרנו קשר עם החברה, כדי לבדוק אפשרות לשווק את המוצרים שלה", מספר חיים דיק, סמנכ"ל השיווק של חברת נובה לייזר. דיק פעיל בעסקי הסרת השיער כבר 15 שנה. "יש בעולם ניסיון רב באולטרה סאונד, אך מעולם לא הצליחו לעבוד אתו בשטחים נרחבים", הוא אומר.



עם זאת, ההתלהבות של דיק שככה לאחר שגילה כי האב טיפוס שבו השתמשה החברה לצורך ביצוע הניסוי היה למעשה מכשיר התופס שערה בודדת בכל פעם, ולא עובד על שטחים שלמים. "ברגע שהבנו שמדובר במוצר המסיר שערה שערה ולא מטפל בשטחים - נסוגונו. אין כאן שום פריצת דרך. יותר מזה, אני לא רואה איך מישהו יקנה את המוצר שלהם", סיכם דיק.



ריקי מינצר, מנכ"לית רשת מרפאות האסתטיקה Care הרוכשת תדיר מכונות להסרת שיער, אומרת כי נדהמה לגלות כי הפרסום בהודעה לבורסה מתייחס למוצר שמוריד שערה שערה. "אחרי הכל, הם משווים אותו ללייזר ולקרני אור (IPI) שמורידות שיערות משטחים, בעוד שהם צריכים להשוות את המוצר שלהם למחט חשמלית. מדובר במוצר הרבה פחות אטרקטיווי", היא אומרת.



אינטרס להמרת האג"ח



נראה שגם באפליסוניקס מודעים לעובדה שהסרת שיער בשטחים רחבים היא הטכנולוגיה המועדפת בשוק. מנכ"ל החברה, אלון גורן, הציג ל-TheMarker סרט אנימציה מושקע, לפיו גודלו של שוק הסרת השיער מגיע לכ-10 מיליארד דולר בשנה.



ומה לגבי הפער בין המצג שעולה מההודעה לבורסה על פריצת דרך לבין האב טיפוס שפיתחה החברה? גורן מפנה את המתעניינים לתשקיף, שם אכן מציינת החברה כי בשלב ראשון תפעל לשיווק מכשיר לטיפול בשערה או שערות בודדות לשוק המקצועי. עם זאת, גורן לא ידע לענות על שאלות בנוגע לגודל השוק להסרת שערות בודדות. בתשקיף לא מוזכר גודל השוק אליו פונה המוצר הראשון שמשווקת החברה.



אז איך הגיעה אפליסוניקס לאותה פריצת דרך, אם אין לה בכלל מכשיר להסרת שיער משטחים? להלן הגדרת פריצת הדרך המופיעה בתשקיף: "מתן חוות דעת של מומחה בתחום הסרת השיער שבחן תוצאות של בדיקה פנימית שביצעה החברה". לפי התשקיף, הבדיקה אמורה להצביע על כך שהתוצאות הקליניות של האב טיפוס אינן נופלות באופן מהותי מתוצאות המושגות במערכות מסחריות המבוססות על אור או לייזר.



מי שהעניק לאפליסוניקס את חוות הדעת הנחוצה היה פרופ' דניאל קאסוטו מאיטליה, שלא נכח בזמן הניסוי. על הבדיקה בישראל היתה אחראית הוועדה המדעית של החברה הכוללת חמישה חברים, בהם ד"ר עמירם רובינשטיין, שלו אינטרס אישי בהצלחת הניסוי, מכיוון שהיה ערב אישית לתשלום האג"ח.



כדי להפיס את דעתם של רוכשי האג"ח השיגה אפליסוניקס מימון נוסף של 6.3 מיליון שקל כבטוחה ממשקיעים פרטיים. רובינשטיין עצמו העניק לחברה 630 אלף שקל. סכום זה היווה מעין הלוואת גישור לחברה עד להמרה הכפויה של האג"ח או עד שהחברה תסיים את החזרת החוב. תמורת העסקה הוקצתה לערבים הטבה של מיליון מניות בהנחה של 75%. האינטרס של הערבים לבצע המרה הכפויה של האג"ח ברור, שכן כך יקבלו בחזרה את הכספים שהלוו לחברה.



במקביל להודעה על ההמרה הכפויה הודיעה אפליסוניקס על הקצאת 1.24 מיליון אופציות בעיקר לבכיריה - 8.4% מהמניות. בין הנהנים מההטבה נמצאים המנכ"ל גורן והיו"ר פטרבורג.



"השאלה לא רלוונטית"



מאפליסוניקס נמסר בתגובה: "מדובר בתוצאות פורצות דרך, היות ולראשונה הוכחה יעילותה של טכנולוגיית האולטרה סאונד להסרת שיער, על שלל יתרונותיה התחרותיים. אין רלוונטיות לשאלה אם הבדיקה בוצעה על שערה שערה או על קבוצות שיער, הואיל ואותה טכנולוגיה משמשת בשני המקרים. אפליסוניקס פירסמה בתשקיף ובהפניות חוזרות ליעדים המפורטים בו, במסגרת דיווחים על אבני הדרך, כי האב טיפוס הראשון מיועד לשוק המקצועי לטיפול ממוקד בשערה שערה, והאב טיפוס השני מיועד גם או רק לשוק הביתי לטיפול בקבוצות שיער".



בנוגע להשתתפות של ד"ר עמירם רובינשטיין בוועדה המדעית, בזמן שהיה ערב אישית לאג"ח, החברה מסרה כי ד"ר בורנשטיין לא היה אחראי ולא מעורב בבדיקה ובתוצאותיה. "אבן הדרך היתה קבלת חוות דעת ממומחה חיצוני ובלתי תלוי, שאינו קשור בשום צורה עם החברה, וכך היה בפועל", מסרה החברה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully