וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביב איתני לבעלי האג"ח של כרמל אחזקות: "איני יודע לומר אם הכסף יוחזר"

יעל פולק

5.8.2008 / 10:35

אביב איתני, בעל השליטה בכרמל אחזקות, בתגובה לשאלה אם בעלי האג"ח שלו צריכים לדאוג: "איני יכול להשיב על שאלה זו; אם יהיה לי מידע חדש למחזיקי האג"ח אדווח על כך מיידית; הדברים אינם קורים מהיום למחר"



במבט ראשון, תיאור עסקיה של כרמל אחזקות מעורר אופטימיות. לחברה יש אחזקות בעסקים קמעונייים הממותגים ומוכרים לציבור, בהם רשת ביתילי ושטיחי קיסריה. בנוסף, החברה משווקת רהיטים לבית ב-IDdesign ובמרכז רהיטי הזורע, וברשת שטיחי הכרמל משווקת החברה שטיחים ופרקט.



כרמל אחזקות משווקת את מוצריה גם ברשת הום סנטר, ובנוסף היא משווקת שטיחים ללקוחות בחו"ל - בארה"ב, קנדה, אירופה, אוסטרליה ויפאן. גם העובדה שגזית אינק, שבשליטת חיים כצמן, מחזיקה ב-12% מהחברה היא נתון הנוסך אמון על המשקיעים. ואולם מבט ממוקד בחברה, שבשליטת משפחת איתני, מעלה תמונת מצב מדאיגה למחזיקי איגרות החוב של החברה.







חובה של החברה למחזיקי האג"ח שלה הוא 63 מיליון שקל, בתוספת ריבית בשיעור של 5.75% והצמדה למדד המחירים לצרכן. תשלום הקופון והקרן השנתי, שאותו אמורה החברה להעביר למחזיקי האג"ח בסוף דצמבר, יעלה לה 15 מיליון שקל. האג"ח נסחרות כיום בתשואה של 110%, ובשוק ההון מתקשים להאמין שבעלי האג"ח יראו את הכסף. זאת, אף שבשלב הנוכחי החברה מעריכה כי תוכל לשלם את כל חובותיה לבעלי האג"ח ולעמוד בהתחייבויות נוספות לבנקים ולהשקעות נוספות.



החברה גייסה 47.5 מיליון שקל בתקופת האופוריה בשוק ב-2005. שלוש שנים לאחר מכן מוצאים את עצמם המשקיעים עם איגרת חוב ללא בטוחה כלשהי, בעוד החברה שמרה לעצמה את הזכות ליצירת שיעבודים על נכסיה ללא צורך באישור הנאמן או מחזיקי איגרות החוב.



בדצמבר 2007 ביצעה החברה הנפקה נוספת למשקיעים המוסדיים. גם אז, על אף סימנים לקשיים שבהם היתה נתונה כרמל אחזקות עקב פרשת מעילה בחברה שבבעלותה בטורקיה, היא הצליחה לגייס 12 מיליון שקל נוספים.



בין המשקיעים המוסדיים שמצאו את דרכם לכרמל אחזקות נמצאות פריזמה עם אחזקה של 6.51% במניות החברה, והראל עם אחזקה של 7.29% במניותיה. עד אפריל 2008 ביצעה החברה רכישה עצמית של האג"ח בהיקף כולל של 1.1 מיליון שקל. צעד שלא נראה שיחזור על עצמו בתקופה הקרובה. בינואר 2008 שילמה החברה את הריבית למחזיקי האג"ח בהיקף של 3.8 מיליון שקל.



אי סדרים ושטיחים בטורקיה



כבר בספטמבר 2007 דיווחה כרמל אחזקות על "אי סדרים" בחברה הבת Gaya, שאותה הקימה שנה קודם לכן בשיתוף עם החברה הטורקית Atlas במטרה למכור חוטים ושטיחים מחוץ לטורקיה. במסגרת ההסכם התחייבה כרמל אחזקות להשקיע 9 מיליון דולר בחברה הבת.



אלא שמנהליה הטורקיים של החברה, ובהם אחד מבני המשפחה המחזיקה ב-Atlas וסמנכ"ל הכספים של Gaya, פעלו במרמה בכספי החברה בהיקף של 8.7 מיליון שקל. לאחר הגילוי סגרה Gaya את קו הייצור של החברה במפעל בצ'ורלו ופיטרה את העובדים כדי לנסות ולצמצם את הנזק מול ספקים, בנקים, עובדים ולקוחות.



אם החברה לא תצליח להפעיל מחדש את קווי הייצור, או לממש את המכונות והציוד כחלק מהסדר פירעון עם הבנק שנושא את מרבית החוב, ואליו משועבדים נכסי החברה - עלולה Gaya להיכנס למצב של חדלת פירעון. זאת, עקב מימוש של פיקדון שהפקידה החברה בהיקף של 10 מיליון דולר.







את הרבעון הראשון של 2008 סיימה כרמל אחזקות עם ירידה של 23% בהכנסות, שהסתכמו ב-56.1 מיליון שקל. היא רשמה הפסד תפעולי של 2.5 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 5.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. החברה שילשה את הוצאות המימון שלה, וברבעון האחרון הן הסתכמו ב-12 מיליון שקל. ההפסד הנקי של החברה הסתכם ב-11.8 מיליון שקל, לעומת רווח של מיליון שקל ברבעון המקביל. התחייבויותיה לבנקים הסתכמו בכ-120 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2008.



בתחילת יוני פירסמה החברה דיווח לבורסה שבו תיארה כמה תנאים שקיומם יאפשר לה להחזיר את קרן איגרות החוב ואת הריבית. להערכת החברה, כפי שעלה מהדיווח, היא צפויה לרווח EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מסים, פחת והפחתות) של 15 מיליון שקל ב-2008. כדי לקבוע אם זו הערכה סבירה למחזיקי איגרות החוב של החברה כדאי לבחון את נתוני העבר - ב-2007 הסתכמה ה-EBITDA של החברה ב-232 אלף שקל בלבד. האם ביחס לנתון הזה ניתן לצפות EBITDA בהיקף של 15 מיליון בסוף השנה הנוכחית?



בתום הרבעון הראשון של 2008 דיווחה החברה על כך שה-EBITDA הסתכמה בהפסד של 472 אלף שקל, בעקבות חובות של לקוחות שהחברה נתקלת בקשיים בגבייתם. בנוסף, הודיעה החברה כי היא צפויה לממש נכסים בישראל ובטורקיה בהיקף של 5.4 מיליון שקל, למחזר הלוואות בנקים בהיקף של 2 מיליון שקל ולקבל אשראי נוסף מהבנקים בהיקף של מיליון שקל.



אנליסט בכיר בשוק ההון אמר השבוע: "ההרגשה היא כי החברה הולכת לפשיטת רגל. הבנקים יקבלו את רוב הכסף שלהם ומחזיקי האג"ח לא יקבלו כמעט דבר. זאת, מכיוון שהם נחותים ביחס לבנקים. כפי שהמצב נראה כעת, אין דבר אופטימי שמשחק לטובת החברה. כרמל אחזקות מסובכת בבעיה פיננסית של הפסדים שוטפים, ואין לה מקורות לשלם למחזיקי האג"ח בדצמבר. תוך כדי זה היא מעורבת בתסבוכת משפטית במדינה אחרת. ההרגשה היא שאין להם מאיפה להביא את הכסף".



לדבריו, "בחברה מנסים ליצור את הרושם שיהיו מקורות להחזרת החוב. זו בעצם שאלה של הערכות ואמונה לגבי העתיד לקרות. כשבוחנים את המצב בשיקול קר, למה לבנקים להגדיל את מסגרת האשראי של החברה? לכאורה, אין סיבה שהבנקים ירצו לשפוך עוד כסף לכרמל אחזקות.



"נכסי החברה במהותם הם מלאי וחשבונות של לקוחות. הניסיון לימד אותנו שחברה בקשיים צריכה לממש במהירות מלאי וחשבונות, וזה לא פשוט. תמיד יכולות להתגלות בעיות במצבים כאלו - מלאי אבוד, מלאי שקיים רק בטורקיה ויהיה קשה לשים עליו יד. אני לא הייתי קונה את האג"ח הזו".



"הדברים אינם קורים מהיום למחר"



"אנחנו מנסים להגיע להסדר עם הבנק המרכזי בטורקיה כבר חצי שנה, אבל בינתיים זה לא מתקדם. הקצב בטורקיה שונה מהקצב בישראל. בטורקיה הכל יכול לקרות", אומר אביב איתני, מבעלי השליטה בכרמל אחזקות. לדבריו, "הפיקדון בהיקף של 10 מיליון דולר שדורשים הבנקים בטורקיה לא נמצא בידי Atlas, אלא בידי החברה האם. ברגע שיהיה ניסיון לגעת בכסף, נעשה כל שביכולתנו כדי להגיב".



לטענת איתני: "הפעילות בטורקיה יכולה להניב רק הפסדים על הנייר, להבדיל מהוצאת כסף מזומן מקופת החברה. זאת, עקב החלטת דירקטוריון החברה שלא להזרים יותר כסף לטורקיה. ללא טורקיה החברה היתה מדווחת על EBITDA של 5 מיליון שקל".



לגבי מתן אשראי נוסף מהבנקים, אומר איתני: "אנחנו נמצאים בסבב בין הבנקים, והכתבות בעיתון אינן עוזרות לנו. אנחנו מנהלים מגעים למיחזור הלוואות ואולי גם לקבלת אשראי נוסף".



איתני התייחס לרכישה העצמית של האג"ח של החברה ואמר: "בהמלצת יועצים משפטיים והחלטת דירקטוריון החברה הפסקנו את הרכישות. אני צופה בטאו ובסר קונים את האג"ח של החברה, ובכל זאת התשואה נשארת גבוהה".



כשנשאל איתני אם המשקיעים צריכים לדאוג שלא יראו את כספם, הוא השיב: "איני יכול להשיב על שאלה זו. אם יהיה לי מידע חדש למחזיקי האג"ח אדווח על כך מיידית. לעת עתה אנחנו פועלים להשיג את היעדים שעליהם הצהרנו בדיווח. הדברים אינם קורים מהיום למחר".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully